Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-08-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Warszawa porządkuje hulajnogi. Znamy szczegóły!
fot. Łukasz Malinowski
Warszawa postanowiła w końcu zrobić porządek ze współdzielonymi hulajnogami. Firmy, które je wystawiają (Bolt, Lime, Dott, Tier) będą wnosić opłaty do budżetu miasta, wyznaczone zostaną strefy parkingowe oraz obszary z zakazem dostępu. Poznaliśmy szczegóły rozwiązań.

Wszystkie zmiany jakie zachodzą w zakresie uporządkowania kwestii hulajnóg elektrycznych w polskich miastach należy wiązać ze zmianą przepisów z połowy poprzedniego roku. Do 2021 coś takiego jak „hulajnoga elektryczna” w Prawie o ruchu drogowym nie istniało. Od połowy ubiegłego roku wiadomo, że to pojazd, wiadomo w jaki sposób można się nim poruszać i gdzie parkować. Szerzej o tych zmianach pisaliśmy w tekście pt. Hulajnogi elektryczne uregulowane.

Nowe przepisy pozwoliły Warszawie na zawarcie w listopadzie poprzedniego roku porozumienia z pięcioma operatorami hulajszeringowymi, którzy zdecydowali się na współpracę z władzami stolicy. O tym szerzej w tekście pt. Warszawa: Nowe zasady korzystania z hulajnóg, jednak dopiero w lipcu rozpoczął się proces wyznaczania stref do parkowania e-hulajnóg.

Operatorzy hulajnóg będą płacić

Tempo wdrażanie w życie porozumienia z operatorami hulajnóg może nie jest najszybsze, ale jak zapewnia nas ZDM zbliżają się do końca najbardziej istotne ustalenia, czyli kwestia opłat jakie będą wnoszone z tego tytułu do budżetu miasta.

– Poszczególne zapisy porozumienia są dopiero wdrażane, np. planujemy kampanię edukacyjną czy wymianę danych. Natomiast trzonem porozumienia była zasada odpłatności operatorów za udostępnioną im sieć miejsc postojowych i ten etap zbliża się do szczęśliwego finiszu. Oznakowaliśmy kilka tysięcy stojaków rowerowych, a teraz jako uzupełnienie tego systemu rozpoczynamy malowanie stref postojowych tam, gdzie stojaków nie ma. Finiszujemy proces podpisywania umów z operatorami tak, aby ponosili oni koszty organizacji takiego systemu w przestrzeni publicznej – mówi Jakub Dybalski, rzecznik prasowy ZDM Warszawa.

Nie podaje jednak kwot o jakich mowa, ani nie dzieli się informacjami o liczbie dostępnych obecnie w mieście hulajnóg. Dowiadujemy się jedynie, że opłaty dla operatorów będą naliczane proporcjonalnie do wielkości floty i będą pobierane w wysokości zgodnej z uchwałą rady miasta.

Kluczowe dla porozumienia jest wyznaczenie, nie tylko w aplikacji, ale również fizycznie na obszarze miasta, miejsc do parkowania hulajnóg. – Po wyznaczeniu wspomnianych stref postojowych podpiszemy z operatorami umowy dotyczące dzierżawy pasa drogowego, za co będą co miesiąc płacić. Rzecz w tym, że choć od roku w Prawie o ruchu drogowym jest wskazane, że hulajnogi mają prawo do postoju w „miejscach do tego przeznaczonych”, to ustawodawca i ministerstwo całkowicie milczą, gdy przychodzi do określenia, jak mają takie miejsca wyglądać, gdzie powinny być, kto ma je wyznaczać, czy kto ma za to płacić. Musieliśmy taką formułę wymyślić sami – przyznaje Dybalski.

Dodaje przy tym, że dla Warszawy było oczywiste, że nie ma mowy o oddaniu prywatnym biznesom miejskiej przestrzeni za darmo. – Za zajęcie pasa drogowego płaci właściciel straganu z warzywami, właściciel budynku rozstawiający rusztowanie, by wyremontować elewację, czy filmowcy, którzy robią zdjęcia na ulicy. Hulajszeringi też wykorzystują miejską przestrzeń w celach biznesowych – to chyba dla każdego oczywiste – tylko robią to w inny sposób, nie zajmując na dłuższy czas konkretnego miejsca. Przepisy nie pierwszy raz nie nadążają za rzeczywistością – dodaje rzecznik ZDM.

Ograniczenie parkowania

Wyznaczane właśnie strefy parkowania będą tym najbardziej z widocznych elementów systemu parkingowego. W pierwszy etapie wyznaczone ma zostać 21 takich miejsc, zaś docelowo pojawi się ich aż 250. Zostaną wymalowane przez ZDM i oznaczone na chodnikach literą „P” oraz symbolem roweru i hulajnogi. Drugim widocznym elementem będą miejskie stojaki rowerowe, które w większości już są oznaczone symbolami informującymi o możliwości pozostawienia hulajnogi.


Od dłuższego czasu strefy postojowe są widoczne w apalikacjach (podobnie jak obszary po których hulajnogami nie można się poruszać).

Na mocy wspomnianego porozumienia z operatorami pozostawiają oni rano swoje hulajnogi tylko przy stojakach rowerowych lub w miejscach planowanych stref postojowych, nawet tam, gdzie jeszcze ich nie ma. Od momentu podpisania porozumienia operatorzy zobowiązali technicznie ograniczyć prędkość swoich hulajnóg, gdy te wjadą na Bulwary Wiślane, Trakt Królewski i Chmielną, a także maksymalnie ograniczyć ruch i postój pojazdów na Starym Mieście, w Ogrodzie Krasińskich i w Łazienkach.

– Korzyści z tej zmiany są widoczne. Operatorzy hulajszeringów rano rozstawiają swoje pojazdy zgodnie z przepisami. Wielu użytkowników również parkuje hulajnogi w ten sposób. Przepisy nie rozwiążą problemu w stu procentach, ale widać, że wiele osób, mając wskazany poprawny sposób postępowania, stosuje się do niego. „Zaśmiecenie” przestrzeni miejskiej hulajnogami jest mniejsze, niż było przed zmianą przepisów – podkreśla Dybalski.

ZDM zapewnia także, że stojaków rowerowych nadal będzie nadal przybywać (niestety ostatnio nie obyło się bez problemów przy najnowszych stacjach metra), i nie ma obaw że zabraknie miejsca dla rowerzystów czy hulajnóg. – Póki co, nie mamy „wojny o stojaki” między użytkownikami hulajnóg a rowerzystami. Miejsce jest dla wszystkich – mówi rzecznik ZDM.

Usuwanie hulajnóg

Osobną kwestią pozostaje sprawa pozostawiania hulajnóg w miejscach niedozwolonych. Zgodnie z przepisami z roku 2021 można je bowiem parkować „w miejscu do tego przeznaczonych” lub na zewnętrznej krawędzi chodnika. Samorząd nie mogą samodzielnie ustalać dodatkowych kar za łamanie przepisów ruchu drogowego.

– Niewiele osób ma tę świadomość, ale w tym pytaniu przeskakujemy z relacji operatorzy – miasto na kwestię przestrzegania i egzekucji przepisów ruchu drogowego. Hulajnoga jest pojazdem i nieprawidłowo zaparkowana podlega takim samym zasadom, jak np. nieprzepisowo zaparkowany samochód. To oznacza, że policja lub straż miejska ma prawo wydać dyspozycję odholowania takiego pojazdu. Właściciel (czyli w tym przypadku operator hulajszeringowy) ponosi wtedy koszty holowania i przechowywania hulajnogi. Dodatkowo kierującemu grozi za takie wykroczenie mandat. Służby zwracają się do właściciela pojazdu o wskazanie kierującego. Niewskazanie go też jest zagrożone mandatem – wylicza Dybalski.

To niestety jest potencjalnie najsłabszy element całego systemu – mamy bowiem odpowiednie regulacje, ale kłopot może pojawić się na etapie ich egzekwowania, a to nie zawsze idzie sprawnie, co widać doskonale po ciągłych problemach z nielegalnym parkowaniem samochodów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

Koronawirus wykończy hulajnogi?

Mobilność

Koronawirus wykończy hulajnogi?

simetra 28 marca 2020

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Przestrzeń

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Jakub Dybalski 13 listopada 2018

Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?

Mobilność

Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?

Jakub Dybalski 05 listopada 2018

Zobacz również:

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

Koronawirus wykończy hulajnogi?

Mobilność

Koronawirus wykończy hulajnogi?

simetra 28 marca 2020

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Przestrzeń

USA. Santa Monica buduje parkingi dla… hulajnóg

Jakub Dybalski 13 listopada 2018

Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?

Mobilność

Francja reguluje ruch hulajnogowy. Kiedy Polska?

Jakub Dybalski 05 listopada 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5