Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Warszawa: Białe plamy powoli wypełniają się transportem szynowym

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-12-2023
Ostatnia modyfikacja:
30-12-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Za rozwojem miasta w ostatnich latach czy wręcz dekadach nie nadążał transport publiczny. Na mapach stolicy wciąż widać białe plamy w dostępie do wysokowydajnego i pojemnego transportu szynowego, który – dzięki w dużej mierze wydzielonej infrastrukturze – jest pewniejszą opcją komunikacyjną. Jednocześnie jednak sporo jest nieefektywnie zagospodarowanych obszarów miasta. Powoli ten stan rzeczy zmienia się wraz z prowadzonymi obecnie inwestycjami. Ciekawe spojrzenie na to zagadnienie oferują mapy przygotowane przez Jacka Gęborysa.

W hierarchii środków transportu najwyżej stoi tzw. ciężka szyna – kolej i metro. W pełni wydzielona infrastruktura gwarantuje szybki dojazd do centrum. W tej sytuacji akceptowalne są nieco dłuższe strefy dojścia do rzadziej rozmieszczonych przystanków i stacji.

Mapy mówią dużo o mieście


– Widziałem bardzo dużo porównań różnych sieci metra i transportu z miast całego świata. Niekończące się licytacje na to, że Paryż ma 20 linii metra i nigdy mu nie dorównamy spotykające się z odpowiedzią, że Warszawa ma przecież dużo linii tramwajowych, które także są wydajne i tańsze dzięki możliwości poprowadzenia po powierzchni. Stąd postanowiłem sprawdzić, jak duża powierzchnia danego miasta jest faktycznie objęta tą siecią zamiast porównywać uproszczone kolorowe schematy metra bez skali – wyjaśnia ideę map ich autor, Jacek Gęborys.

Gęborys przygotował mapy, z zaznaczeniem czasów dojścia do zabudowy – poprzez naniesienie wygenerowanych izochronów (linii o takim samym czasie dojścia) na tzw. Schwarzplan, czyli mapę właśnie samej zabudowy. – Czasy dojścia są także arbitralnie wybrane przeze mnie, czyli takie, przy których mogę powiedzieć, że dany środek transportu jest blisko. Dla metra to 12 minut, dla tramwaju 8 a do pociągu jestem w stanie iść 15 minut – zaznacza Gęborys.

Już sama plan zabudowy dostarcza ciekawych wniosków. – Moje ulubione obszary na tej mapie, to Śródmieście Południowe z gęstą pierzejową zabudową, wyraźnie widoczny „Latawiec” oraz Powiśle – gęste, ale nieprzytłaczające i świetnie obsłużone metrem i koleją – a także willowa Saska Kępa, gdzie udało się zachować zieleń i spokój dzielnicy przy jednoczesnym ładzie urbanistycznym. Widać także, jak centrum rozmywa się w kierunku Osiedla Za Żelazną Bramą, gdzie siatka ulic przemienia się w bloki zorientowane w tę samą stronę, przestrzenie między którymi są obecnie uzupełniane dość losowo nowszą zabudową. Na północy siatka jest w pewien sposób kontynuowana na socrealistycznym Muranowie. Podobnie wygląda także rejon Placu Hallera oraz Sielce. Wyraźnie widać kształty osiedli modernistycznych z PRL-u, czyli Targówek, Bródno, Gocław, Stegny, Bemowo i przede wszystkim Ursynów. Z osiągnięć najnowszych czasów widoczne jest Miasteczko Wilanów, Odolany, osiedle Wilno czy Nowy Żoliborz, gdzie w planie buduje się na podobieństwo klasycznej europejskiej zabudowy kwartałowej z usługami w przyziemiach. Poza wspomnianymi dzielnicami struktura miasta jest niesamowicie rozproszona – zauważa Jacek Gęborys.



Sporo białych plam

Jakie wnioski można natomiast wyciągnąć na temat obsługi komunikacyjnej? – Widać, że w Warszawie mamy fragmenty miasta poza dostępem do transportu szynowego i często są one położone blisko centrum – jak południowo-wschodnia ćwiartka od Centrum, błonia Stadionu Narodowego, Port Praski, ogrody działkowe, Siekierki, linia średnicowa. Widać też bardzo skoncentrowanie układu transportowego na zapewnieniu dojazdu do serca miasta, a nie komunikacji pomiędzy dzielnicami – mówi autor map.

Sama bliskość przystanku bądź stacji nie świadczy jeszcze o dobrym dostępie do transportu – stąd szczególnie pomocne są wspomniane izochrony. – Widać chaos w nowej części dzielnicy Włochy, gdzie hale logistyczne i przemysłowe mieszają się z projektami deweloperskimi próbującymi czasami wprowadzić zabudowę kwartałową w ramach swojego osiedla – mieszczą się one w większości w zasięgu WKD, ale można ewidentnie zoptymalizować dostęp do niej poprzez uporządkowanie struktury urbanistycznej i siatki ulic skupionej na doprowadzeniu ludzi do stacji jak na pobliskich Starych Włochach. Tam, podobnie jak i w Ursusie oraz Ząbkach, Rembertowie i Aninie, a przynajmniej w ich starszych częściach powstałych przed wojną, zwarta zabudowa mieści się niemal idealnie w zasięgu spaceru do stacji kolejowej. Widać to również na osiedlu Wilno, powstałym wokół specjalnie wybudowanej stacji kolejowej. Przeciwieństwem łatwo dostępnej stacji jest Warszawa Praga, która nie ma w zasięgu spaceru wielu zabudowań oraz Warszawa Okęcie, w której zasięgu co prawda znajduje się kilka nowych osiedli, ale dostęp można by ułatwić – zauważa  Jacek Gęborys.

Powoli nadrabiamy zaległości

W ostatnich latach dokonał się w tej sytuacji spory postęp – za sprawą przede wszystkim rozbudowy metra. Od blisko trzech dekad z jego dobrodziejstw korzysta Ursynów. – Bardzo dobrze widać jak ta dzielnica powiązana jest z metrem i jak bardzo czasy dojścia do poszczególnych stacji wpływają na życie i sposób przemieszczania się mieszkańców. Doskonale widać zasięg stacji metra w czasie 12 minutowego spaceru – zaznacza Gęborys.

II linia została rozbudowana w kilku fazach – jeżeli chodzi o kierunek wschodnio-północny, w 2019 r. pociągi dojechały na Targówek Mieszkaniowy, a w 2022 r. na Bródno. Jak widać na mapach, metro tym samym zgrabnie wypełniło białe plamy w tej części lewobrzeżnej Warszawy. Z Kondratowicza – czyli okolic Urzędu Dzielnicy Targówek – mieszkańcy dojadą do stacji Świętokrzyska w 17 minut, a ze stacji Targówek Mieszkaniowy – 11 minut.

II linia została też wydłużona w kierunku zachodnim – w 2019 r., przez Wolę i Młynów do stacji Księcia Janusza pod Górczewską, a w 2022 r. do stacji Bemowo. Tym samym metro wypełniło „białą plamę” na Woli między dwoma ciągami komunikacyjnymi z tramwajem. Z Bemowa do Świętokrzyskiej czas przejazdu wynosi 13 min., a Księcia Janusza i Młynowa odpowiednio 9 i 7 min.

Białą plamę wypełnił też tramwaj na Tarchominie i Nowodworach – zapewniający szybki dojazd przez most Północny do stacji metra Młociny. Czas przejazdu z krańca Winnica do Młocin wynosi 16 min. – Z potrzeby zachowania skali na arkuszu nie zmieściła się Białołęka i gęsto zaludniony Tarchomin na północy, ale także nie objąłem całego Ursynowa na południu – mówi Jacek Gęborys.

Na tym jednak nie kończą się potrzeby komunikacyjne: sporo białych plam jest też bliżej centrum. Tu widać jak istotnym uzupełnieniem będzie tramwaj do Wilanowa. 8-kilometrowa trasa obsłuży sporą część Dolnego Mokotowa i Wilanowa – pozbawionych do tej pory komunikacji szynowej. Inwestycja ta daje się we znaki mieszkańcom południowych dzielnic Warszawy, ale wiosną 2024 r. tramwaje mają dojechać na Gagarina i Sielce, a na przełomie sierpnia i września 2024 r. – przez Sadybę, Stegny do Miasteczka Wilanów. – Biorąc pod uwagę, że jest tam właśnie budowany tramwaj, można uznać wykorzystanie części przestrzeni wzdłuż korytarza pod ogrody działkowe mieszane z nieużytkami za delikatne marnotrawstwo – mówi Gęborys.

Istotnym wypełnieniem białej plamy będzie planowany teraz tramwaj na Gocław. Mieszkańcy muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość przez kilka lat. W tym kontekście sporo „nowych” obszarów obsłuży też III linia – nie tylko Gocław, ale i okolice Ostrobramskiej czy zabudowującego się Kamionka. Na razie ruszył przetarg na dokumentację projektową, w sama budowa może ruszyć w 2028 r. Dyskusyjne jest jednak na ile przyjęta trasa – okrężna i z konieczną przesiadką – choć będzie obsługiwać obszary intensywnej zabudowy, będzie stanowiła atrakcyjną i konkurencyjną ofertę dla mieszkańców. Prognozy miasta, jeżeli chodzi o napełnienia, nie są optymistyczne.

Spore pole do poprawy

Jeszcze sporo pozostaje do zrobienia – zarówno w kontekście zagospodarowania przestrzennego, jak i poprawy transportu. – Większość ludności skupia się na pasach zabudowy, szczególnie na osi północ – południe, zamiast na równomiernej strukturze, co oczywiście prowadzi do przeciążenia układu komunikacyjnego w tych osiach. Ludzie spędzają długie godziny, jadąc przepełnionymi autobusami z Wilanowa czy Białołęki czy pociągami z Legionowa czy Otwocka, czy po prostu stoją w korkach. To strata czasu prywatnego, a w przypadku gospodarki – konkretnych pieniędzy. Jednocześnie ci ludzie w drodze do pracy mijają puste tereny na Dolnym Mokotowie, Wawrze czy Pradze. Być może do decyzji planistycznych należy wykorzystywać trochę więcej danych, albo czasami – trochę mniej i zerknąć na miasto w formie czystego schwarzplanu i zobaczyć dobrze sobie znane miejsca na nowo – podsumowuje Jacek Gęborys.

– Zabudowa dalej powstaje poza terenami obsłużonymi szyną, a luki w mieście nie są wypełniane. Należy tu wyraźnie zaznaczyć, że nie chodzi o patologiczne dogęszczanie na terenach zielonych, działkach w rejonach gęsto zaludnionych czy wewnątrz modernistycznych założeń urbanistycznych, ale na wszystkich pustych terenach i nieużytkach wołających o rozsądne zagospodarowanie przy niskim koszcie dostosowania infrastruktury – dodaje Gęborys.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Zobacz również:

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Warszawskie Metro ma już 30 lat

Komunikacja

Warszawskie Metro ma już 30 lat

UM Warszawa 04 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij