Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Znamy przyczyny awarii metra! Jak tłumaczą sytuację władze miasta, straż i policja?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
01-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Znamy przyczyny awarii metra! Jak tłumaczą sytuację władze miasta, straż i policja?
fot. Metro Warszawskie
W nocy z poniedziałku na wtorek doszło do pożaru w podstacji energetycznej przy stacji Racławicka. Ogień uszkodził instalacje zasilające i światłowody sterujące ruchem pociągów. Choć nie było zagrożenia dla pasażerów, skutki awarii sparaliżowały linię M1 i zakłóciły kursowanie metra także na M2.

W nocy z poniedziałku na wtorek, krótko przed godziną 1:00, doszło do pożaru w podstacji energetycznej zlokalizowanej przy stacji Racławicka na linii M1 warszawskiego metra. Zadziałał system wykrywania dymu, a służby – zarówno wewnętrzne metro, jak i straż pożarna – zareagowały błyskawicznie. Choć w momencie zdarzenia ruch pasażerski był już zakończony i nikt nie ucierpiał, awaria doprowadziła do unieruchomienia znacznej części sieci podziemnej. Szczegóły na temat utrudnień TUTAJ.

Źródło ognia: kanał techniczny i tunel kablowy

Jak wyjaśniała straż pożarna, ogień pojawił się w zamkniętym kanale technicznym, w którym przebiegały kable energetyczne i światłowody – kluczowe dla zasilania i sterowania ruchem metra. W pożarze brało udział około 45 strażaków, wykorzystano 16 zastępów, a akcję koordynowano już od godziny 2:30 w ramach sztabu kierowanego przez komendanta miejskiego.

Ze względu na napięcie sięgające 15 kV oraz trudny dostęp do tuneli kablowych, działania wymagały dużej ostrożności i specjalistycznej współpracy z elektrykami. Konieczne było nie tylko odłączenie zasilania, ale też uziemienie urządzeń. Dopiero po wykonaniu tych czynności można było przystąpić do gaszenia. Prace prowadzono w całkowitych ciemnościach i gęstym dymie. Strażacy gasili przewody ręcznie, używając bosaków i sprzętu podręcznego, metr po metrze rozbierając podłogę techniczną. Akcję zakończono około godz. 9:30 rano.

Uszkodzenia i skutki – także na linii M2

Pożar, choć stosunkowo niewielki, spowodował poważne uszkodzenia techniczne. Ucierpiały m.in. światłowody odpowiadające za sterowanie ruchem na obu liniach metra – M1 i M2. W wyniku tego awaria objęła także funkcjonowanie punktów obsługi pasażerów oraz systemów informatycznych. Metro musiało natychmiast odciąć zasilanie całej linii, aby uniknąć dalszych zagrożeń i umożliwić służbom dostęp do infrastruktury.

Zgodnie z decyzją Państwowej Straży Pożarnej, miejsce zdarzenia objęto 12-godzinnym nadzorem przez służby zakładowe metra. Ma to na celu bieżące monitorowanie sytuacji i wykluczenie ponownego zapłonu lub przegrzania pozostałych instalacji. Obserwacja prowadzona jest m.in. przy użyciu kamer termowizyjnych.

Reakcja służb i miasta

Jeszcze nad ranem prezydent Rafał Trzaskowski zwołał pierwszy sztab kryzysowy, a kolejne spotkania zapowiedziano na późniejsze godziny dnia. Miasto zapewnia, że wszystkie służby działają w trybie awaryjnym, a priorytetem jest przywrócenie pełnej funkcjonalności sieci. Równocześnie trwa analiza skutków oraz planowanie ewentualnych działań modernizacyjnych, które miałyby zminimalizować ryzyko powtórki w przyszłości.

Policja wszczęła działania wyjaśniające, gromadząc materiał dowodowy i zabezpieczając monitoring. Jak dotąd, nie ma żadnych przesłanek sugerujących udział osób trzecich. Władze podkreślają, że dostęp do newralgicznych pomieszczeń metra jest rygorystycznie ograniczony, a wszelkie ustalenia wskazują na awarię techniczną.

Komunikacja zastępcza i informowanie pasażerów

Na trasie linii M1 uruchomiono autobusową komunikację zastępczą. ZTM skierował do obsługi pasażerów około 60 autobusów, które kursowały co około 2 minuty, szczególnie w relacji Plac Wilsona – Kabaty. Dodatkowo wprowadzono dodatkową linię tramwajową w relacji Marymont – Wyścigi. Część pasażerów przekierowano na linię M2, która ruszyła o 5:55 rano z ograniczoną częstotliwością.

ZTM podkreśla, że zadziałała także akcja informacyjna – informatorzy obecni byli przy stacjach metra już od świtu, kierując pasażerów do komunikacji naziemnej jeszcze zanim zeszli do zamkniętych stacji.

Alert RCB? Tym razem nie wysłano

Wśród pojawiających się pytań znalazło się również to, dlaczego nie uruchomiono systemu Alert RCB. Miasto tłumaczy, że sprawa będzie analizowana, ponieważ pojawiły się sprzeczne informacje co do zasadności użycia alertu w takiej sytuacji. Stołeczne Centrum Bezpieczeństwa miało przygotowany wniosek, ale nie jest jasne, czy został on przekazany i odrzucony, czy pozostał w fazie roboczej. To jedna z kwestii, którą – jak zapewniają władze – należy przeanalizować po zakończeniu działań kryzysowych.

Co dalej?

Z uwagi na skalę zniszczeń nie ma obecnie dokładnego terminu przywrócenia pełnej funkcjonalności metra. Część linii M1 (Młociny – Dworzec Gdański) została już uruchomiona, a kolejne odcinki są przygotowywane do wznowienia ruchu. Nieoficjalnie mówi się, że na pełne odtworzenie systemu i przetestowanie wszystkich podzespołów potrzeba będzie co najmniej kilkunastu godzin.

Władze metra i służby miejskie deklarują, że informacje będą przekazywane na bieżąco.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa. Nocny pożar w metrze zatrzymał M1

Mobilność

Warszawa. Nocny pożar w metrze zatrzymał M1

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2025

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Komunikacja

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Zobacz również:

Warszawa. Nocny pożar w metrze zatrzymał M1

Mobilność

Warszawa. Nocny pożar w metrze zatrzymał M1

Redakcja/inf. pras. 01 lipca 2025

Warszawa: Co tak iskrzy w tunelach metra? [film ze szlifowania]

Komunikacja

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Przestrzeń

Warszawa. Koniec drążenia tuneli M2

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2025

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

Komunikacja

Oznakowanie dotykowe na kolejnych stacjach metra

ZTM Warszawa 29 kwietnia 2025

 Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

Komunikacja

Nowe umowy na koncie RAFAMET S.A.

RAFAMET S.A. 11 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij