Wałbrzych kontynuuje rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego. Miasto ogłosiło przetarg na kolejne 14 autobusów elektrycznych zasilanych wodorem, które mają spełniać rygorystyczne wymogi techniczne i eksploatacyjne. To już drugie postępowanie wodorowe w stolicy regionu – poprzednie zakończyło się zakontraktowaniem 20 pojazdów marki Solaris. Nowy przetarg, finansowany ze środków unijnych, ma umocnić pozycję Wałbrzycha jako jednego z liderów zielonej transformacji miejskiej mobilności w Polsce.
Wałbrzych ogłosił przetarg na dostawę 14 miejskich autobusów elektrycznych zasilanych wodorem. Nowy tabor ma trafić do miasta do końca października 2026 r. Pojazdy będą nie tylko zeroemisyjne, ale także objęte wyjątkowo wysokimi wymaganiami technicznymi. To kolejny krok w kierunku transformacji transportu miejskiego w aglomeracji wałbrzyskiej, wspieranej przez fundusze unijne.
Warto przypomnieć, że Wałbrzych był jednym z pionierów we wdrażaniu autobusów zasilanych wodorem. Pod koniec listopada 2023 roku
miasto podpisało umowę z firmą Solaris Bus & Coach na dostawę 20 autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen – z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 25 pojazdów.
Pierwsze 14 egzemplarzy dotarło do Wałbrzycha we wrześniu 2024 roku, a ich liniowe uruchomienie zaplanowano na początek 2025 roku. Kolejna partia sześciu pojazdów jest w trakcie dostawy – powinna zostać dostarczona do końca lipca 2025 roku. Miasto deklaruje stopniową wymianę całego swojego taboru na zeroemisyjny.
Autobusy dla Wałbrzycha – wymagania formalneZamówienie obejmuje dostawę 14 fabrycznie nowych autobusów klasy MAXI o długości od 11,8 metra. Wszystkie pojazdy muszą być jednej marki, identyczne konstrukcyjnie oraz jednakowo skonfigurowane i wyposażone. Pojazdy mają być niskopodłogowe, dostosowane do potrzeb komunikacji miejskiej i wyposażone w układ napędowy oparty wyłącznie na silnikach elektrycznych, zasilanych energią pozyskiwaną z ogniw paliwowych na wodór oraz magazynów energii elektrycznej.
Zamówienie realizowane będzie w ramach projektu „Niskoemisyjna, inteligentna i dostępna mobilność w Aglomeracji Wałbrzyskiej”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Dolnego Śląska 2021–2027.
Silnik, zasilanie, wodór – wymagania techniczneAutobusy mają być wyposażone w centralny silnik elektryczny o mocy co najmniej 150 kW, zdolny zapewnić pełną trakcję pojazdu w warunkach miejskich. Energia elektryczna będzie pochodzić zarówno z magazynów energii (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia), jak i z ogniwa paliwowego zasilanego wodorem.
Wodór ma być magazynowany w pokładowych zbiornikach o pojemności zapewniającej minimum 350 km zasięgu w warunkach miejskiej eksploatacji. Zbiorniki muszą gwarantować bezpieczne i stabilne przechowywanie paliwa bez strat objętościowych. Układ napędowy ma pozwalać na odzysk energii podczas hamowania i przekierowanie jej do magazynów energii. Dodatkowym źródłem ładowania magazynów będzie złącze plug-in zlokalizowane z przodu autobusu lub – opcjonalnie – nad pierwszą osią po stronie prawej.
Pojazdy mają być w pełni sprawne w zakresie temperatur od –30°C do +40°C, a ich konstrukcja powinna umożliwiać bezawaryjną eksploatację przez minimum 15 lat przy założeniu rocznego przebiegu około 70 tys. km.
Pojemność i układ wnętrzaAutobus musi pomieścić co najmniej 85 pasażerów, z czego minimum 25 na miejscach siedzących. Przynajmniej 10 foteli powinno być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Przewidziano miejsce dla osoby na wózku oraz przestrzeń na wózki dziecięce. Dopuszczalne układy drzwi to: 1-2-0, 1-1-0, 2-2-0.
Wysokość całkowita pojazdu nie może przekraczać 3,6 m, a jego szerokość powinna mieścić się w przedziale 2,4–2,55 m. Wszystkie autobusy muszą być zdolne do jazdy z prędkością co najmniej 70 km/h, ale i z ogranicznikiem ustawionym na tę właśnie wartość.
Gwarancje, serwis, oprogramowanieW ramach zamówienia wykonawca zobowiązany jest nie tylko do dostawy autobusów, ale także: przeszkolenia personelu, dostarczenia kompletnej dokumentacji technicznej i naprawczej w języku polskim, przekazania urządzeń diagnostycznych i nośników z oprogramowaniem, bieżącej aktualizacji systemów przez 10 lat po zakończeniu gwarancji całopojazdowej, zapewnienia autoryzowanego serwisu i napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych.
Zamawiający wymaga, by autobusy pochodziły z krajów UE lub państw objętych zasadą równouprawnienia gospodarczego – co najmniej 50% komponentów musi spełniać ten warunek.
Terminy i kryteria ocenyNa oferty miasto czeka do 1 sierpnia bieżącego roku, a zgodnie z dokumentacją przetargową, wszystkie autobusy mają być przekazane do 30 października 2026 r., ale i nie później niż 14 miesięcy od podpisania umowy.
Oferty oceniane będą według dwóch kryteriów: 60% – cena brutto, 40% – właściwości techniczne i gwarancja.