Bielsko-Biała stawia na elektromobilność z rozmachem. Podpisano dwie umowy warte łącznie ponad 56 mln zł na dostawę 16 nowych autobusów elektrycznych – 12 krótszych w klasie MAXI i 4 przegubowych w klasie MEGA. Tym samym do końca 2026 roku miasto wzbogaci flotę o 37 nowych pojazdów, z czego ponad połowa będzie zeroemisyjna.
Bielsko-Biała konsekwentnie realizuje swoją strategię modernizacji komunikacji miejskiej. Po serii przetargów na pojazdy spalinowe, hybrydowe, elektryczne i wodorowe, Miejski Zakład Komunikacyjny podpisał właśnie dwie kolejne umowy na dostawy autobusów elektrycznych w klasach MAXI i MEGA.
12 autobusów MAXI od IrizaraPierwsza część
postępowania dotyczyła zakupu 12 autobusów elektrycznych klasy MAXI. W rywalizacji uczestniczyły trzy firmy – Irizar, Karsan i Solaris – wszystkie mieszcząc się w budżecie wynoszącym 44,28 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożył Irizar (37,8 mln zł) i to właśnie jego propozycja uzyskała najwyższą ocenę w kryteriach ceny, rozwiązań technicznych i warunków gwarancji.
2 września 2025 roku miasto podpisało z producentem kontrakt, a dostawy mają zostać zrealizowane w ciągu 14 miesięcy od zawarcia umowy, czyli do końca 2026 roku.
4 przegubowe elektryki od SolarisaNatomiast kilka dni wcześniej, 27 sierpnia podpisano umowę w ramach drugiej części przetargu – na dostawę czterech elektrycznych autobusów przegubowych klasy MEGA. Kontrakt o wartości 18,25 mln zł brutto trafił do Solarisa, który zaoferował najkorzystniejsze warunki. W przetargu wpłynęły również oferty Irizara i Karsana.
Na ulice Bielska-Białej autobusy Solarisa wyjadą w pierwszej połowie 2026 roku.
Strategia i wydatki miastaŁączna wartość obu kontraktów – na 12 autobusów MAXI od Irizara i 4 MEGA od Solarisa – przekracza 56 mln zł brutto, a zakup dofinansowano z Krajowego Planu Odbudowy w ramach przedsięwzięcia „Elektryfikacja taboru komunikacji miejskiej na terenie Miasta Bielsko-Biała”. To jednak tylko fragment szerszej rewolucji taborowej. W 2025 roku MZK podpisał także między innymi umowy na dostawy sześciu autobusów zasilanych wodorem (z dofinansowaniem z Funduszy Europejskich dla Śląskiego) oraz czterech autobusów mild hybrid.
Do końca 2026 roku na ulice miasta wyjedzie w sumie 37 nowych pojazdów, z czego ponad połowa będzie zeroemisyjna. Jak tłumaczy w swoim komunikacie MZK, systematyczna wymiana najbardziej wysłużonych autobusów pozwoli nie tylko podnieść komfort podróży, ale i ograniczyć emisje w centrum miasta.
Bielsko-Biała stawia też na konsekwentną dywersyfikację źródeł finansowania – od KPO po fundusze regionalne – oraz na stopniowe zwiększanie udziału zeroemisyjnych środków transportu. Dzięki tej strategii miasto w krótkim czasie zmienia oblicze swojej komunikacji i staje się jednym z liderów elektromobilności w regionie.