Miejski Zakład Komunikacyjny w Bielsku-Białej rozstrzygnął przetarg na dostawę dwóch autobusów elektrycznych zasilanych wodorem klasy MEGA. Jedyną ofertę w postępowaniu złożył Solaris Bus & Coach i to właśnie jego propozycja została uznana za najkorzystniejszą.
To kontynuacja postępowania, które pierwotnie obejmowało również autobusy klasy MAXI. W pierwszym podejściu część dotycząca przegubowców MEGA została unieważniona w grudniu 2024 r. ze względu na odrzucenie jedynej oferty. Po ponownym ogłoszeniu przetargu – już wyłącznie na autobusy MEGA – oferty można było składać do 7 marca 2025 r. Ostatecznie w postępowaniu wpłynęła jedna oferta, złożona przez firmę Solaris.
Zamawiający oceniając oferty kierował się trzema kryteriami: ceną (65%), oceną rozwiązań technicznych (15%) oraz warunkami gwarancji (20%). Solaris zdobył komplet punktów za cenę (65,00) oraz za gwarancję (20,00) oraz 13,65 punktu za rozwiązania techniczne – co w sumie dało mu 98,65 punktu. Oferta opiewała na kwotę 11 562 000,00 zł brutto.
Realizacja zamówienia ma nastąpić w terminie do 12 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Szczegółowe wymagania techniczne
Przedmiotem zamówienia są autobusy klasy MEGA – pojazdy przegubowe o długości od 17,5 do 18,75 metra, mieszczące co najmniej 125 pasażerów, w tym 35 na miejscach siedzących. Autobusy mają być całkowicie niskopodłogowe – z wejściem na wysokości maksymalnie 330 mm – i wyposażone w cztery pary podwójnych drzwi w układzie 2-2-2-2. Na pokładzie przewidziano klimatyzację, system ogrzewania z akumulacyjnym zbiornikiem ciepła lub agregatem elektrycznym o mocy co najmniej 30 kW, monitoring oraz system informacji pasażerskiej.
Pojazdy będą napędzane ogniwem paliwowym o mocy minimum 100 kW, zasilanym wodorem magazynowanym w systemie zbiorników dachowych o pojemności co najmniej 1900 litrów i masie użytecznej wodoru wynoszącej minimum 51 kg. Ma to zapewnić zasięg co najmniej 300 kilometrów. Dodatkowo, pojazdy wyposażone zostaną w akumulatory trakcyjne o pojemności minimum 45 kWh, które w sytuacji awaryjnej (np. awarii ogniwa) mają umożliwić przejazd na dystansie co najmniej 20 km. Przewidziano także ładowanie typu plug-in. Maksymalna prędkość autobusów zostanie ograniczona do 70 km/h, a układ napędowy będzie miał moc netto minimum 220 kW. Pojazdy muszą także odzyskiwać energię podczas hamowania i jazdy z góry. Czas tankowania wodoru określono na ok. 10–15 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.