Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

W Bydgoszczy pojawi się pierwszy przystanek wiedeński. Auta zostają na torowisku

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-02-05 16:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Bydgoszcz

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

W Bydgoszczy pojawi się pierwszy przystanek wiedeński. Auta zostają na torowisku
fot. Danuta B. / fotopolska.eu
Bydgoscy drogowcy przeprowadzili konsultacje w sprawie przebudowy infrastruktury dla rowerzystów i pieszych na ul. Focha. Na placu Teatralnym zgodnie z uwagami bydgoszczan powstanie między innymi pierwszy przystanek wiedeński. Jednocześnie urzędnicy stwierdzili, że nie da się zakazać wjazdu autom na torowisko, jak i stworzyć wspólnego pasa autobusowo-tramwajowego i nowego przystanku, bo utrudniałoby to zbytnio ruch drogowy.

Ulica Focha jest jedną z ważniejszych tras, które wprowadzać mają ruch rowerowy do centrum. Na odcinku od ronda Grunwaldzkiego do mostów Solidarności zaprojektowano wydzielone drogi dla rowerów po obu stronach (połączone z drogami dla rowerów wykonanymi w ramach budowy linii tramwajowej do dworca kolejowego oraz połączone z projektowanym jednocześnie drogami dla rowerów przy ulicach Grunwaldzkiej i Kruszwickiej). Na moście droga dla rowerów jest wydzielona w chodniku bitumicznym za pomocą oznakowania poziomego. W koncepcji ujęto także połączenie drogi rowerowej z bulwarem nad Brdą i ulicą Marcinkowskiego. Połączenie będzie zrealizowane za pomocą dwóch pochylni: po stronie północnej z ulicą Marcinkowskiego, po stronie południowej wzdłuż Opery z bulwarami nad Brdą. Dzięki temu z ulicy Focha będzie można zjechać na zrewitalizowane bulwary, gdzie już funkcjonują ścieżki rowerowe.

Ruch pomiędzy operą i pl. Teatralnym ma odbywać się na wspólnej jezdni na zasadach ogólnych. Dodatkowo w koncepcji ujęte jest również połączenie infrastrukturą dla rowerzystów ulicy Gdańskiej z ulicą Mostową. Na moście, na południowej jezdni pojawi się także wydzielony pas do skrętu w prawo w ul. Mennica. Zgodnie z uwagami rowerzystów zaprojektowano przejazd dla rowerzystów i przejście dla pieszych na wysokości opery w jednej linii. Obecnie przejścia dla pieszych są tam rozmieszczone asymetrycznie względem północnej i południowej jezdni. Zmiana wymagać będzie jednak przesunięcia istniejącej zatoki autobusowej na łuk jezdni, bliżej centrum. Ścieżki rowerowe będą posiadać standardową szerokości 2 m, chociaż w trakcie konsultacji zgłaszane były postulaty jeszcze szerszych dróg rowerowych. Jednak na wielu odcinkach nie byłoby to możliwe ze względu na to, że na przeważającej części brak jest terenu pod takie rozwiązanie.

Szczegółowo sprawdzano też możliwość wytyczenia „trambuspasa” w kierunku ronda Jagiellonów. Przeprowadzono analizę przepustowości sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z ul. Mostową dla kilku wariantów. Z obliczeń wynika, że usunięcie samochodów z torowiska i sprowadzenie ich na jeden, zewnętrzny pas ruchu spowoduje znaczne zatory na wlocie zachodnim. Obecnie w sygnalizacji ruch tramwajów jest uprzywilejowany w systemie ITS. Zatory związane z zawężeniem pasa dla samochodów utrudniałyby też wsiadanie pasażerom do tramwaju. Istotne zmiany w organizacji ruchu w tym miejscu – jak przekonują drogowcy – będą możliwe dopiero po wprowadzeniu zmian w innych częściach miasta, na przykład rozbudowie całej trasy WZ do dwóch jezdni. Eksperci uznali też, że nie ma możliwości obecnie zlokalizowania dodatkowego przystanku tramwajowego na pl. Teatralnym w kierunku węzła Garbary. Paraliżowałby on ruch kołowy.

Po konsultacjach w sprawie ul. Focha drogowcy zgodnie z oczekiwaniem bydgoszczan zaprojektują tzw. przystanek wiedeński. Ułatwi on szczególnie osobom niepełnosprawnym i starszym korzystanie z tramwajów. Jego konstrukcja polega na podniesieniu poziomu jezdni w rejonie przystanku do poziomu chodnika. Kierowcy mogą przejechać przez podniesioną jezdnię, kiedy tramwaj nie znajduje się na przystanku, ale muszą znacznie zwolnić. Natomiast pasażerowie dzięki temu rozwiązaniu mogą łatwiej wsiąść do wagonu. Realizacja tej inwestycji będzie wiązać się także z przebudowaniem zatoki autobusowej. Zadanie wprowadzono przede wszystkim z myślą o poprawie dostępności komunikacyjnej tej części Śródmieścia dla osób niepełnosprawnych.





Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Święty Marcin wraca w ręce mieszkańców?

Przestrzeń

Święty Marcin wraca w ręce mieszkańców?

Olga Plesińska 06 kwietnia 2016

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Komunikacja

Edynburg zwalnia do 20 mil/h. W prawie całym mieście

Jakub Dybalski 21 marca 2016

ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Przestrzeń

ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Witold Urbanowicz 14 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5