fot. Materiały VolvoWizualizacja autobusu hybrydowego Volvo
Koncern Volvo sprzedał do tej pory 1,7 tys. autobusów hybrydowych. – Popyt na tego rodzaju pojazdy ciągle rośnie. Autobusy hybrydowe przyczyniają się do znaczącego zmniejszenia poziomu hałasu – przekonuje Małgorzata Durda z Volvo Polska.
Prezentacja Volvo pt. „Co elektromobilność może zaoferować Twojemu miastu i jego mieszkańcom”, odbyła się podczas Forum Inwestycji Autobusowych – wydarzenia towarzyszącego Kongresowi Transportu Publicznego w Bydgoszczy.
Koncern wyrósł na europejskiego lidera, jeśli chodzi o produkcję hybryd. – Co decyduje o wyborze danego rozwiązania transportowego? Koszt i oczekiwanie klienta. Każde miasto jest inne i ma inne priorytety. Ale bardzo istotnym czynnikiem przy wyborze produktu jest m.in. to, czy da się zredukować poziom hałasu do tego stopnia, żeby śpiew ptaków w mieście był słyszalny. Po przeanalizowaniu przez nas 40 miast okazało się, że autobus hybrydowy jest tym, który spełnia większość oczekiwań mieszkańców – stwierdziła Małgorzata Durda.
Cichy autobus przynosi oszczędności
Na dowód tego, przedstawicielka Volvo Polska przytoczyła badania przeprowadzone w Sztokholmie, z których wynika, że hałas ma konkretną wartość. Każdy kilometr przejechany cichym autobusem to oszczędność 20 eurocentów. Badania powstały w oparciu o wartość zdrowia mieszkańców i wartość nieruchomości w obrębie tras, którymi kursują autobusy hybrydowe.
– Popyt na takie autobusy ciągle rośnie. Są one proste w obsłudze, nie trzeba zmieniać systemu transportu w mieście. Używając GPS ustala się przejazd, tak odbywa się zarządzanie ruchem. Ładowanie akumulatorów następuje na pętlach, w sposób automatyczny – mówiła Małgorzata Durda.
Odbiorcami autobusów hybrydowych Volvo były jak dotąd przedsiębiorstwa transportowe przede wszystkim z Europy. Pod koniec lipca br. PKM Świerklaniec, jako pierwszy przewoźnik w Polsce, wprowadził do ruchu regularnego hybrydy Volvo. Testy hybryd odbyły się, począwszy od 2011 r., w sumie w kilkunastu miastach w Polsce. Na Starym Kontynencie są one obecnie eksploatowane także w Holandii, Francji, Luksemburgu, Francji, Hiszpanii, Szwajcarii, Niemczech, Austrii, Węgrzech, Czechach, Finlandii, Szwecji, Norwegii, Danii i Wielkiej Brytanii. Poza Europę, hybrydy Volvo trafiły do Australii, Meksyku, Kolumbii i Brazylii.
Autobus może wjechać do centrum handlowego
Odejście od autobusów emitujących spaliny na rzecz pojazdów hybrydowych może doprowadzić do rewolucji w transporcie miejskim. Hybrydy można wprowadzić np. do pasaży w obrębie centrów handlowych. Jak poinformowała Małgorzata Grenda, taki pionierski projekt w 2015 r. zostanie wprowadzony w Goeteborgu. – Posłuchaj swojego miasta. Wprowadź strefy wolne od emisji spalin, zbuduj przystanki wewnętrzne i bądź bliżej swoich celów środowiskowych – mówiła Grenda.
We wrześniu br. zaprezentowano najnowszy model autobusu hybrydowego, Volvo 7900. 12-metrowy pojazd zabierający 95 osób jest wyposażony jest w silnik elektryczny zasilany akumulatorami litowo-jonowymi, jednocześnie posiada 5-litrowy silnik diesla zgodny z normą Euro 6. Na jednym ładowaniu, przy zasilaniu wyłącznie elektrycznym, może pokonać ok. 7 km. Volvo informuje, że autobus ten gwarantuje m.in. 75% oszczędności paliwa, 60% niższe zużycie energii oraz do 75% niższe zużycie dwutlenku węgla.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.