Partnerzy serwisu:
Mobilność

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
05-06-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?
fot. Trapeze
Przygotowanie infrastruktury do ruchu pojazdów autonomicznych wymaga inwestycji w zaawansowany technicznie sprzęt – przekonywali podczas Kongresu Transportu Publicznego i Inteligentnego Miasta przedstawiciele firmy Yunex. Spółka zachwalała też swoje rozwiązania sterowania ruchem w mieście , energooszczędne sygnalizatory i totemy rowerowe. Pierwsze polskie miasta zaczęły już ich wdrażanie.

– Choć pojazdy autonomiczne uznaje się za przyszłość transportu, niewiele mówi się o infrastrukturze, która powinna je wspierać – zwrócił uwagę Łukasz Borowski z Yunex Traffic. Oferowana przez firmę technologia V2X pozwala pojazdom komunikować się zarówno z elementami infrastruktury, jak i między sobą dwustronnie. Możliwe są również inne zastosowania, niepowiązane bezpośrednio z ruchem pojazdów. – Można w ten sposób też informować np. osoby niewidome o wskazaniach sygnalizacji świetlnej – podał przykład Borowski.

Wygoda dla kierowców…

Na kompleksowe rozwiązanie składa się urządzenia OBO2X montowane w pojeździe (dziś stosowane do tollingu w ciężarówkach), jednostki przydrożne RSU2X (przysyłające informacje do centrali) i sam system centralny. Korzyści – według przedstawiciela Yunex – obejmują poprawę zarówno bezpieczeństwa, jak i płynności ruchu oraz komfortu prowadzenia pojazdu. – Zamiast niezgodnych z przepisami „sekundników” przy sygnalizatorach świetlnych dajemy możliwość wskazywania, z jaką prędkością trzeba jechać, by zdążyć na zielone, o ile jest to w ogóle możliwe – poinformował mówca. Podobne możliwości dają też działające już w Warszawie totemy rowerowe Yunex, wyposażone w czujniki radarowe.

Inną funkcją może być wykrywanie przejazdów na czerwonym świetle. System, w zależności od ustawień, może natychmiast przekazywać ostrzeżenie kierowcy lub od razu zgłaszać wykroczenie organom ścigania.

…i bezpieczeństwo poza miastem

Kolejna funkcjonalność systemu to udzielanie poprzez sygnalizację priorytetu autobusom i pojazdom uprzywilejowanym. – Pierwsze polskie wdrożenie miało miejsce w Tychach. Działają też już systemy sygnalizacji zajętości parkingów, w tym – „Parkuj i Jedź” – kontynuował Borowski. Lista możliwości obejmuje też – między innymi – strefowy nadzór dostępu do poszczególnych obszarów miejskich czy zarządzanie strefami załadunku.

Na drogach szybkiego ruchu kierowcy wszystkich pojazdów podpiętych do systemu mogą sprawniej, niż pozostali, otrzymywać ostrzeżenia o konieczności utworzenia korytarza życia, zatorach przed nimi czy o warunkach pogodowych. V2X może nawet wyświetlać na pulpicie znaki drogowe, podobnie jak system ETCS na kolei.

Na całym świecie systemy i urządzenia Yunex wybrało ponad 5 tysięcy klientów z Europy, Azji, Australii, Ameryki Północnej i Południowej oraz Bliskiego Wschodu. Dostarczane przez firmę systemy zarządzania ruchem działają w ponad 600 miastach. – Polska nie należy do programu C-ITS, ale szybko i w dużym zakresie wdrożono go w Austrii, ku zadowoleniu kierowców – podkreślił Borowski. Systemem objęto ok. 2200 km austriackich autostrad i dróg szybkiego ruchu, wzdłuż których zamontowano 525 urządzeń RSU. Jak twierdzi Yunex, dzięki możliwości bezpośredniej wymiany informacji między pojazdami a infrastrukturą udało się uzyskać gotowość do wprowadzenia jazdy zautomatyzowanej.

Tychy są pierwsze

Pierwsze polskie wdrożenie V2X ma miejsce w Tychach. Tworząc swój system ITS, władze tego miasta postanowiły nadać priorytet komunikacji miejskiej oraz pojazdom służb ratunkowych. Urządzenia OBU zamontowano w 170 autobusach i 15 wozach straży pożarnej. Współpracują one z jednostkami RSU, w które wyposażono 44 skrzyżowania. – Podobną inwestycją interesują się już kolejne dwa miasta – ujawnił Borowski.

Menedżer sprzedaży Yunex Adam Grabalski omówił kolejne rozwiązanie w ofercie – system sygnalizacji świetlnej o najwyższej, zdaniem firmy, sprawności energetycznej na rynku. – Sterownik działa na napięcie 24 V, a nie 230 V, co w połączeniu z innymi innowacyjnymi rozwiązaniami daje mniejszy pobór prądu. Pilotaż prowadzony od początku 2018 r. na skrzyżowaniu Herberta – Bujaka w Krakowie wykazał nawet 80% oszczędności – przytoczył wyniki pomiarów Grabalski. Zaletą technologii jest ponadto najwyższy na rynku poziom zabezpieczeń SIL3, z reguły stosowany głównie w sygnalizatorach kolejowych, oraz system stałej oceny wydajności źródła światła.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Komunikacja

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

PKS Słupsk z kolejnym rekordowym sezonem

Komunikacja

PKS Słupsk z kolejnym rekordowym sezonem

Jakub Rösler 12 września 2023

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Zobacz również:

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Mobilność

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Redakcja/inf. pras. 07 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Komunikacja

Airbus: Beluga będzie oferować komercyjne loty cargo

Mateusz Kieruzal 12 września 2023

PKS Słupsk z kolejnym rekordowym sezonem

Komunikacja

PKS Słupsk z kolejnym rekordowym sezonem

Jakub Rösler 12 września 2023

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przestrzeń

Olsztyn. Estakada tramwajowa przeszła próby obciążeniowe

Przemysła Farsewicz 12 września 2023

Zobacz również:

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Mobilność

Świnoujście. ITS pokieruje ruchem w mieście

Redakcja/inf. pras. 07 sierpnia 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5