Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Twisty II przyjadą do Częstochowy... jeszcze później

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2019-10-29 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Twisty II przyjadą do Częstochowy... jeszcze później
fot. Pesa
Zamówione przez MPK Częstochowa tramwaje Twist z bydgoskiej Pesy pojawią się w zajezdni jeszcze później, niż pierwotnie zakładano. Pierwszy z 10 zamówionych wagonów miał pojawić się w czerwcu. Tymczasem nieoficjalnie mówi się o lutym. Wiemy też, jak uzasadnia się ich nową malaturę.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie prowadzi ogromną ofensywę tramwajową. Wystarczy tu przypomnieć trwający wielki remont sieci obejmujący niemal całą długość jej najstarszej części, gdzie obecnie oddano do użytku fragment alei Pokoju oraz rozjazd w alei Niepodległości do zajezdni wraz z torami zjazdowymi.

Równolegle operator komunikacji miejskiej oczekuje na dostawę 10 wagonów od Pesy Bydgoszcz. Wedle pierwotnych założeń pierwszy z nich miał zjawić się w zajezdni w czerwcu. Tymczasem mamy koniec października, a do niczego takiego nie doszło.

Kurs opóźniony

Zgodnie z dokumentacją przetargową pierwszy wagon miał przyjechać do bazy przewoźnika w czerwcu, a kolejne co dwa miesiące i dla każdego przewidziano próby rozruchowe. Tego terminu nie dotrzymano, wówczas to nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że czas pierwszej dostawy przewidziano na październik bieżącego roku. Miesiąc ten dobiega końca, a tory postojowe w zajezdni MPK nadal mieszczą jedynie stare tramwaje.

Teraz okazuje się, że na pierwszy tramwaj z zamówionej dziesiątki należy czekać mniej więcej do lutego 2020 r. Najprawdopodobniej będzie się to wiązało z naliczaniem opłat karnych przez zamawiającego.

W Częstochowie po śląsku

Z dostarczonych przez Pesę wizualizacji wiadomo, że nowe Twisty będą miały zgoła odmienną malaturę niż pierwsze modele z tej rodziny. Będą dość... „śląskie”. Zasadniczo jedynie detale będą różniły malowanie częstochowskich pojazdów od tych sunących po szynach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Nie poinformowano nas o procesie wybierania wzoru graficznego, zgadywać jedynie można, że nowe tramwaje miały się odróżniać od poprzednich. Szkoda jedynie, że decydowali urzędnicy.

Rzecznik MPK Maciej Hasik zapytany o kuluary procesu decyzyjnego poinformował jedynie, że malatura jest zgodna z przyjętymi wytycznymi przez częstochowskie MPK co do kolorystyki swojego taboru. – Zmieniły się nieco proporcje w porównaniu do pierwszego Twista z uwagi na zmienioną bryłę nowego modelu. Natomiast żółte elementy to konsekwencja wymogu konieczności lepszego oznakowania wejść do tramwaju dla osób niedowidzących – wyjaśnił.

Wcześniej decydowali pasażerowie

W tym miejscu warto wspomnieć, że Twisty z 2012 r. zostały pomalowane we wzór, co prawda zaproponowany przez producenta, ale wybrany przez mieszkańców w ankiecie prowadzonej przez lokalną redakcję Gazety Wyborczej wspieraną wówczas przez zaangażowany w sprawę Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Gest ten pozwalał na oswojenie mieszkańców z inwestycją oraz przybliżenie nowych tramwajów pasażerom jeszcze przed pierwszym kursem. Dzięki zaangażowaniu ich w proces decyzyjny zbudowano poczucie własności. Kolorystyka była na tyle udana, że jest kopiowana na wszystkie kupowane od tamtego czasu autobusy.

Nowa malatura tramwajów została jednak narzucona arbitralnie i nie do końca jest spójna z obowiązującą we flocie pojazdów komunikacji miejskiej.

Stary Twist po nowemu

Nowe Twisty będą dłuższe o 20 cm od 32-metrowych poprzedników, a ich wygląd zewnętrzny ulegnie zmianie. Będą bardziej kanciaste. Z pewnością zmodyfikowano konstrukcję nośną, bo jak pamiętamy, w poprzednikach z czasem ta zaczęła pękać, co wymagało napraw gwarancyjnych.

Nowością będą automaty do sprzedaży biletów czy system informacji pasażerskiej oparty wewnątrz na kolorowych tablicach LCD.

Dziesięć tramwajów kosztowało 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto). Nie wiadomo, czy nowe wyjadą od razu na trasę z uwagi na prowadzony właśnie remont. Niebawem ruszą prace wzdłuż dającej się bezszkodowo dla całej sieci odciąć al. Wyzwolenia, ale później rozkopana zostanie część magistralna, dla której nie ma alternatyw, ani pętli pośrednich, więc zapewne tramwaje nie wyjadą w ogóle.

Zakup tramwajów i remont sieci odbywają się z udziałem funduszy unijnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowskie tramwaje stopniowo powracają na tory

Komunikacja

Częstochowskie tramwaje stopniowo powracają na tory

Dominik Wójcik 23 września 2019

Częstochowskie stopiątki zyskują ledowe tablice kierunkowe

Komunikacja

Częstochowskie stopiątki zyskują ledowe tablice kierunkowe

Dominik Wójcik 09 lipca 2019

Produkcja Twistów II dla Częstochowy rozpoczęta [wizualizacje]

Komunikacja

Produkcja Twistów II dla Częstochowy rozpoczęta [wizualizacje]

Witold Urbanowicz 03 czerwca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5