Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Sieć tramwajowa będzie remontowana niemal w całości

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-03-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Częstochowa. Sieć tramwajowa będzie remontowana niemal w całości
fot. Dominik Wójcik
Rozpoczęły się prace na torowisku tramwajowym w Częstochowie, które zostanie wymienione niemal na całej długości. Prace objęły pierwszy odcinek i posłużą także pozyskaniu doświadczenia pozwalającego na sporządzenie szczegółowego harmonogramu dalszych robót. Remont realizuje grupa NDI.

20 marca na torach tramwajowych w alei Pokoju nie pojawił się żaden tramwaj, a na torowisko wjechał wóz sieciowy, z wieży którego zdemontowano sieć trakcyjną. To początek wyczekiwanego od dawna epokowego remontu sieci tramwajowej wybudowanej w 1959 r.

Odcinek zwiadowczy

Mimo, że termin oddania gotowej, nowej infrastruktury przewidziany jest na połowę 2020 r., to prace rozpoczęto bez ogłoszonego publicznie harmonogramu. Prace wzdłuż alei Pokoju posłużą zdobyciu szczegółowych informacji technicznych na temat częstochowskiego torowiska oraz opracowaniu, na ich podstawie finalnego, szczegółowego harmonogramu prac dla pozostałych odcinków. Dziś wiadomo jednak, że czas nie pozwoli na prowadzenie prac pod ruchem wahadłowym tramwajów, a więc niebawem trzeba będzie wyłączyć całą sieć z eksploatacji.



W tym miejscu warto zaznaczyć, że inwestycja dotyczy odnowienia torowiska budowanego w latach pięćdziesiątych w pośpiechu znaczonym względami propagandowymi, co może powodować ewentualne rozbieżności między zachowaną dokumentacją, a rzeczywistymi rozwiązaniami w terenie. Słowem – nie wiadomo, czego ekipy mogą się spodziewać po wypruciu obecnej drogi.

Po torowisku objętym rozpoczętymi pracami kursowały tramwaje linii 1 i 2. W związku z tym trasy ich skrócono do położonej nieopodal zajezdni tramwajowej, skąd podróż pasażerowie odbywają autobusem zastępczym o numerze 92. Jezdnię w alei Pokoju zwężono o jeden pas ruchu, bowiem wymaga tego bezpieczeństwo i komfort prac na torowisku, które jest z niej wydzielone, ale przylega z symbolicznie nakreślonym pasem zieleni.

Nowe tory i tramwaje

Przypominamy: rozpoczęty właśnie remont jest sporą częścią jeszcze większej inwestycji, w której wyróżnić można przebudowę torowiska i infrastruktury towarzyszącej oraz zakup 10 nowych składów tramwajowych. Tramwaje dostarczy Pesa i będą to zmodernizowane Twisty, a pierwszy może dotrzeć do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego już w czerwcu, ale wraz z pozostałymi na trasę wyruszy dopiero w 2020 r. Kiedy przyjadą, to z uwagi na remont sieci nie będą miały po czym jeździć.

Przebudowa torowiska jest pierwszą od czasu budowy tak szeroko zakrojoną inwestycją na „starej” trasie. Porównywalna może być jedynie budowa odnogi w dzielnicach Wrzosowiak i Raków z 2012 r. Trasa tramwajowa oddana w 1959 r., wraz z przedłużkami z lat 1971 i 1984, nie była praktycznie ruszana, z wyjątkiem przebudowy odcinka wzdłuż alei Niepodległości, który z obecnych prac jest wyłączony. Można wspomnieć jedynie o epizodycznie prowadzonych pracach remontowych na przełomie lat 90. i pierwszej dekady XXI wieku, ale prowadzone były one sumptem własnym MPK z użyciem własnego sprzętu do prac ziemnych.

Cicho, miejscami zielono

W ramach remontu wymienione zostanie torowisko wraz z podtorzem. Ułożone zostanie nowe odwodnienie, podziemne instalacje: zasilająca i telekomunikacyjna oraz ich część napowietrzna. Nowe torowisko wybudowane we współczesnej technologii będzie ciche, a w centrum miasta również zielone, co wymogli lokalni społecznicy.

W projekt wpleciono również rozjazdy do postulowanej przez społeczników i lokalnych polityków odnogi kreślonej w dzielnicach Tysiąclecie oraz Parkitka. Dodatkowo przebudowana zostanie pętla końcowa „Fieldorfa-Nila”, na której zmieniony zostanie układ torów poprzez ich przesunięcie, co umożliwiło projektantom wytyczenie torów odstawczych mogących stanowić punkt wyprowadzenia kolejnej rozbudowy sieci tramwajowej w północnej części miasta w bliżej nieokreślonej przyszłości.

Ze starego szlaku nietknięty pozostanie odcinek w alei Pokoju od pętli Raków-PKP do pętli Kucelin, określony w dokumentacji jako „5b”. Przebudowa tego fragmentu została wydzielona z całości projektu celem obniżenia ceny tej potrzebnej inwestycji. Decyzję podjęto biorąc pod uwagę stosunkowo niewielkie obłożenie podróżnymi. Odcinek „5b” został opracowany odrębnie i zgłoszony do finansowania unijnego wraz z zakupem 5 kolejnych składów tramwajowych, jednak zgodnie z przeczuciami autorów, przepadł on w konkursie. Z kolei główny wniosek (odcinki z oznaczeniami od 1 do 5a wraz z 10 tramwajami) uzyskał dofinansowanie z funduszy europejskich w kwicie 144 mln zł (wobec 205 mln całego kosztu).
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Komunikacja

Częstochowa: Tramwaje wracają na Kucelin

Witold Urbanowicz 27 października 2022

Częstochowa: Stan torowiska na Kucelin przed niepewnym remontem

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Przestrzeń

W Częstochowie tramwaj już nie będzie się rozwijać?

Dominik Wójcik 31 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5