Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Już oficjalnie – MPK Częstochowa z dofinansowaniem na tramwaje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Już oficjalnie – MPK Częstochowa z dofinansowaniem na tramwaje
fot. Biuro Prasowe UMC
Przedstawiciele MPK w Częstochowie oraz Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego podpisali umowę na dofinansowanie unijne dla przebudowy sieci tramwajowej i zakup nowego taboru. Prace modernizacyjne sieci mają być prowadzone do 2019 r.

W dniu 24 października w tzw. nowej hali tramwajowej Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie (tj. hala tokarki podtorowej) odbyło się oficjalnie sygnowanie umowy o dofinansowanie ze środków unijnych projektu przebudowy infrastruktury tramwajowej oraz zakupu taboru. – To bardzo ważny projekt dla całego województwa, nie tylko dla Częstochowy. Duże ukłony dla samorządu częstochowskiego – podziwiał marszałek Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego, a przemawiając zwrócił uwagę na spodziewane efekty inwestycji, w tym m.in. szybszy dojazd do pracy i szkoły oraz walkę ze smogiem.

– Dzięki nowym tramwajom i modernizacji linii będzie bardziej ekologicznie, bezpieczniej i szybciej – powiedział Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy, przypominając również o próbnym taryfikatorze przewidującym nieodpłatne przejazdy młodzieży szkolnej do 15. roku życia licząc, że razem z modernizacją sieci tramwajowej młode pokolenia będą systematycznie przekonywać się do korzystania z komunikacji miejskiej.

Spore miliony

Całkowity koszt zamówień podstawowych projektowanej inwestycji przewidującej remont większości infrastruktury liniowej oraz zakup 10 tramwajów ma wynieść ponad 208 mln zł brutto, z czego fundusze Regionalnego Programu Operacyjnego, pozyskane przez miejskiego przewoźnika, to ponad 144 mln zł. Udział dotacji obejmuje 85% wartości inwestycji. Poprzednio tak wysoki współczynnik środków zewnętrznych widniał w dotacji na rozbudowę sieci tramwajowej w dzielnicach Wrzosowiak i Raków oraz na zakup 7 Twistów oddanych do eksploatacji w 2012 r.

Na liście rezerwowej oczekuje jeszcze drugi wniosek MPK o dofinansowanie opiewający na kwotę 44 mln zł i przewidujący opcje w zamówieniach na remont końcówki sieci tramwajowej oraz zakup kolejnych 5 wagonów tramwajowych.

Zakres inwestycji

Inwestycja przygotowana do realizacji zakłada remont większości sieci tramwajowej od pętli „Fieldorfa” do pętli rezerwowej „Raków – dw. PKP” wykorzystywanej obecnie w normalnym ruchu liniowym. Dalszy odcinek w dzielnicy Kucelin do pętli „Kucelin” obejmuje osiedle o zabudowie ekstensywnej, a tramwaje tam tłumnie niegdyś dojeżdżające dowoziły pracowników prężnie wtedy działającej Huty Bieruta (dziś dużo skromniejszej Huty Częstochowa). Dziś jedyny logiczny sens podróży tam, to szpital hutniczy. Odcinek ten objęty jest projektem rezerwowym.

Wymienione zostanie torowisko (13,8 km pojedynczego toru) wraz z infrastrukturą towarzyszącą i okalającą, przebudowane zostaną pętle, wykonane rozjazdy pod przyszłe dalsze rozbudowy sieci oraz wykonane nowe podstacje zasilające. Znane już są oferty na te prace, o czym pisaliśmy wcześniej – nadal trwa ich analiza.

Z kolei 10 nowych tramwajów, to jednoprzestrzenne przegubowe wagony z w pełni niską podłogą o długości pudła 28-32,2 m z bardzo bogatym wyposażeniem. Tramwaje dostarczyć ma Pesa. Pojazd dla Częstochowy będzie kontynuacją linii Twist. MPK nadal jednak nie zawarło umowy z bydgoskim producentem.

Prace modernizacyjne sieci mają być prowadzone do 2019 r., a tramwaje dostarczone w przeciągu dwu lat od zawarcia umowy w ilościach nie większych, niż 2 pojazdy miesięcznie. Po zakończeniu inwestycji od 2020 roku wleczenie i bujanie tramwajów przejdzie w Częstochowie do historii.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5