Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Leszek Rutaczłonek zarządu MZA Warszawa

Członek zarządu MZA Warszawa. Ekspert komunikacyjny i założyciel Stowarzyszenia Transport Publiczny. Przez wiele lat dyrektor stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Data publikacji:
13-08-2014
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2023
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów
fot. WU
Trybunał Konstytucyjny uznał, że przepis pozwalający na karanie grzywną pasażerów, którzy nie podporządkują się ich poleceniom jest niezgodny z Konstytucją. Jak czytam w uzasadnieniu „może wymuszać na podróżnych podporządkowanie się nawet arbitralnym, bezzasadnym i nieadekwatnym do zaistniałych sytuacji poleceniom”, co narusza art.41 Konstytucji, który zapewnia każdemu nietykalność.



Cóż ten wyrok oznacza dla pasażerów i służb kontrolerskich? Praktycznie nic, poza wzmocnieniem prawnej ochrony obywateli oraz zdjęciem bezwzględnej kary grzywny za sam fakt oddalenia się z miejsca kontroli. Samo uchylenie zakwestionowanego przepisu powoduje jednak niepotrzebne zamieszanie, pomimo, że w dalszym ciągu w mocy pozostają inne artykuły Prawa Przewozowego dot. kontroli biletów (art 33a i 87a Prawa, a w szczególności ustęp 7 i 8). W przypadku próby ucieczki kontrolerzy mają prawo postąpić zgodnie z regułami dotyczącymi tzw. zatrzymania obywatelskiego. W tej sytuacji zatrzymanie obywatelskie ma związek z wykroczeniem, jakim jest złamanie tych artykułów.

Kwestia jasnych, jednoznacznych zasad postępowania kontrolerów oraz praw i obowiązków kontrolowanych pasażerów wymaga doprecyzowania. Mam nadzieję, że nastąpi to jak najszybciej, bo taki stan zawieszenia może mocno utrudnić działania kontrolerów, powodować niepotrzebne scysje i nerwowe sytuacje w relacjach kontroler – pasażer. Należy dokładnie określić w jakich sytuacjach kontrolerzy mają prawo zatrzymać pasażera-gapowicza, bo co do tego, że takie prawo muszą posiadać nie mam wątpliwości.

Myślę również, że niejako równolegle z toczącymi się dywagacjami prawnymi i pracami legislacyjnymi powinniśmy w komunikacji miejskiej zacząć stosować sprawdzone wzorce zachodnie, które bardzo ograniczają możliwości jazdy „na gapę”, a co za tym idzie ograniczają konieczność tak drastycznego postępowania kontrolerów do sytuacji chuligańskich wybryków czy reakcji na agresję.

Warto więc rozważyć wprowadzenie zasady wsiadania pierwszymi drzwiami i okazywania lub skasowania biletu przy kierowcy. Na początek poza godzinami szczytu ,w święta i weekendy. Sprawa nie jest łatwa, obserwowałem próby wprowadzenia tej zasady w Wilnie, obowiązuje ona w KZK GOP na Śląsku, ale niestety tylko teoretycznie.

Ciekawe i raczej nietypową procedurę przyjęto w Londynie, gdy wsiądzie pasażer i nie okaże lub nie skasuje biletu, kierowca wyłącza silnik i czeka na reakcję gapowicza, który ma następująca alternatywę: musi skasować bilet albo opuścić pojazd. Już widzę ten wzrok pozostałych pasażerów świdrujący takiego delikwenta.

Widziałem kiedyś plakaty na drzwiach nowych paryskich tramwajów - „Kasując bilet dołożyłeś się do zakupu tego tramwaju”. Może więc warto pomyśleć o podobnych kampaniach społecznych w Polsce uświadamiających, że im więcej pasażerów skasuje bilet, tym więcej będzie pieniędzy a na poprawę standardów podróży. Celem podobnych akcji powinno być wywołanie braku społecznego przywalenia na jazdę na gapę. W Madrycie zagapiłem się kiedyś i nie skasowałem ponownie biletu dobowego (obowiązuje tam zasada kasowania biletu okresowego przy każdorazowym wejściu do pojazdu). Podszedł do mnie współpasażer i wskazał stanowczo i jednoznacznie na kasownik. U nas taka sytuacja byłoby nierealna.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Mistrz kierownicy ucieka

Felietony i komentarze

Mistrz kierownicy ucieka

Paweł Rydzyński 21 lipca 2014

Przyrodnik sojusznikiem przeciw rozprzestrzenianiu się zabudowy?

Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Felietony i komentarze

Tramwaj – przeżytek czy wcześnie odkryta przyszłość?

Felietony i komentarze

Zobacz również:

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Mistrz kierownicy ucieka

Felietony i komentarze

Mistrz kierownicy ucieka

Paweł Rydzyński 21 lipca 2014

Przyrodnik sojusznikiem przeciw rozprzestrzenianiu się zabudowy?

Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Felietony i komentarze

Tramwaj – przeżytek czy wcześnie odkryta przyszłość?

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5