Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Mistrz kierownicy ucieka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-07-2014
Ostatnia modyfikacja:
06-02-2023
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Mistrz kierownicy ucieka
"Monciak", fot. DerHexer, lic. GNU/CC 3.0
Co jeszcze musi się wydarzyć, by zmieniono prawo i zmniejszyło się społeczne przyzwolenie na szaleństwa za kierownicą?



Kilka tygodni temu Polska zawrzała z oburzenia, oglądając rajdy „Froga” ulicami Warszawy. W sobotnią noc szaleniec urządził sobie slalom po sopockim „Monciaku”, jednym z najpopularniejszych wakacyjnych deptaków w Polsce, gdzie w upalne noce ciężko jest wcisnąć szpilkę. Nie można oczywiście jeszcze przesądzać przyczyn tego ostatniego zdarzenia (nie ma jeszcze potwierdzenia, czy kierowca był pod wpływem narkotyków, a jedna z telewizyjnych stacji informacyjnych podała nieoficjalnie, że w przeszłości leczył się on psychiatrycznie).

Nie zmienia to jednak faktu, że zdarzenia te – jak i dziesiątki innych – prowokują, przynajmniej pośrednio, po raz kolejny do postawienia wniosku, iż istnieje w Polsce systemowy problem „mistrzów kierownicy”, wykraczający przecież daleko poza „Monciak”. A system, który powinien dążyć do rozwiązania tego problemu – ku radości opinii publicznej – działa w przeciwnym kierunku.

Prawo zachęca, by je łamać

Zwiększanie liczby fotoradarów, w powszechnym odczuciu Polaków – i, o zgrozo, także większości mediów – jest postrzegane nie jak sposób na walkę z piratami drogowymi, tylko jak zawoalowany sposób na łupienie kieszeni Bogu ducha winnych kierowców. To oczywiście niejedyny problem. Kolejnym jest fakt, że wysokość najdroższego mandatu – 500 zł – pozostaje niezmieniona od 1995 r., kiedy to średnia krajowa wynosiła, uwaga, 703 zł; w I kwartale br. przekroczyła 4 tys. zł, czyli wzrosła prawie 6-krotnie!

W dalszym ciągu – mimo częściowego zaostrzenia przepisów w ostatnich latach – nie określono miejsca quadów w prawie o ruchu drogowym. A kilka tygodni temu posłowie zdecydowali, że posiadanie prawa jazdy kat. B minimum 3 lata, uprawnia do przesiadki na motocykl (o pojemności silnika do 125 ccm) bez dodatkowych egzaminów. „Sto dwudziestki piątki” w większości rozpędzają się bez problemu powyżej 100 km/godz.

W 2012 r. Instytut Badawczy Dróg i Mostów przygotował (na zlecenie Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego) raport nt. kosztów wypadków drogowych. Wyszło z niego, że jednostkowy koszt śmiertelnej ofiary wypadku drogowego wynosi ok. 2,5 mln zł! Koszt osoby rannej – ok. 1 mln zł, a lekko rannej – ok. 15 tys. zł. Na te kwoty składają się m.in. wydatki służb (związane z zabezpieczeniem miejsca wypadku), koszty leczenia bądź pochówku, koszty prowadzenia procesów sądowych i utrzymywania w więzieniach skazanych za spowodowanie wypadków drogowych, wypłaty ubezpieczeń i odszkodowań, a także straty ponoszone przez pracodawców ofiar oraz straty dla całej gospodarki, wynikające ze zmniejszenia produkcji i spadku konsumpcji. Czy te dane też nie przemawiają do świadomości?

Bać się, a nie śmiać się

Zaostrzenie prawa jest niezbędne. Konieczna jest nowelizacja przepisów odstraszająca przed ich łamaniem. Mowa tu o radykalnym podniesieniu kar finansowych, trudniejszej procedurze odnowienia prawa jazdy przez osobę, która utraciła je w wyniku nadmiernej liczby punktów, ustanowieniu szczególnie dotkliwych kar za recydywę i jazdę bez „prawka”.

W tej akurat materii dobrze będzie, jeśli społeczeństwo zacznie się bać, a nie śmiać z przepisów. I jednocześnie – zacznie szanować prawo. Bo zapewne większość z tych, co wcześniej z oburzeniem oglądali rajdy „Froga”, z równym oburzeniem naciskają na hamulec przed „suszarkami”, chwilę później znów wciskając gaz w podłogę. I to jest, delikatnie mówiąc, brak logiki.

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Przyrodnik sojusznikiem przeciw rozprzestrzenianiu się zabudowy?

Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Felietony i komentarze

Tramwaj – przeżytek czy wcześnie odkryta przyszłość?

Felietony i komentarze

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Przyrodnik sojusznikiem przeciw rozprzestrzenianiu się zabudowy?

Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Felietony i komentarze

Tramwaj – przeżytek czy wcześnie odkryta przyszłość?

Felietony i komentarze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5