Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Paweł Wrabec

szef portali „RynekInfrastruktury.pl”, „Transport-Publiczny.pl” i „Rynek-Kolejowy.pl”.

Autor:

Paweł Wrabec

Data publikacji:
08-07-2014
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2022
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Chaos urbanistyczny utrudnia rozwój infrastruktury
fot. Lilly M, lic. GNU, CC BY-SA 2.5
Dezurbanizacja to nie tylko dużo wyższe koszty budowy i eksploatacji infrastruktury. Z powodu chaotycznej i rozproszonej rozbudowy nie rozwija się transport publiczny.



„Absurdalne rozmiary terenów przeznaczonych pod zabudowę przez gminy wymagałyby wzrostu ludności Polski do 60 mln obywateli, a zobowiązania finansowe gmin z tym związane, wynikające z obowiązku wykupu pod zaplanowane drogi, przekroczyły według wiarygodnych szacunków 100 mld zł.” Problem tym, że „ wiele gmin ponosi lub będzie ponosić koszty wykupu gruntów oraz budowy infrastruktury technicznej na terenach, które nigdy nie będą zabudowane”.

Powyższy cytat nie znalazł się na pierwszej stronie ogólnopolskiej gazety, chociaż ze względu na przytaczane tam liczby, z całą pewnością na to zasługuje. Zaczerpnąłem go z raportu na temat ekonomicznych i społecznych strat wynikających z niekontrolowanej urbanizacji w Polsce, który Kongres Budownictwa wraz z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej zaprezentowały na początku ubiegłego tygodnia w Sejmie. Mimo że nie został zauważony przez mas media, ale za to został omówiony szeroko przez portale „RynekInfrastruktury.pl” i „Transport-Publiczny.pl”.

Wprawdzie głównym adresatem raportu są politycy, ale powinien się z nim zapoznać każdy, kto zajmuje się w sposób profesjonalny infrastrukturą. Bo panujący nieład urbanistyczny, brak racjonalnej polityki przestrzennej oraz praktyka doraźnego inwestowania na podstawie decyzji administracyjnych doprowadziła do chaotycznej rozbudowy miast. A chaotyczna i rozproszona zabudowa oznacza wyższe koszty budowy i eksploatacji sieci kanalizacyjnych, wodociągowych, gazowych, ciepłowniczych, energetycznych, telekomunikacyjnych, drogowych i oświetleniowych.

Rozproszona zabudowa ogranicza możliwości wykorzystania transportu publicznego - więcej osób zamiast jechać autobusem lub pociągiem wybiera własny samochód. Trudno więc nie zgodzić się z autorami opracowania, którzy twierdzą, że za ekonomicznymi problemami transportu zbiorowego kryje się dezurbanizacja kraju.


Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Felietony i komentarze

Trzeba doprecyzować zasady działania kontrolerów biletów

Leszek Ruta 13 sierpnia 2014

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Felietony i komentarze

Jak podnosić ceny biletów, gdy trzeba

Michał Jagusiak 31 lipca 2014

Znieśmy regulacje zamiast je piętrzyć, a ujarzmimy przestrzeń

Felietony i komentarze

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5