Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Mazowsze i Warszawa zadeklarowały wspólną walkę ze smogiem

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2020-02-26 09:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mazowsze i Warszawa zadeklarowały wspólną walkę ze smogiem
fot. redakcja
– Chcemy w stolicy do końca 2023 r. całkowicie wyeliminować paliwa stałe z pieców grzewczych i kominków – zadeklarował w środę, podczas Kongresu Czystego Powietrza, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Równocześnie, razem z członkinią zarządu województwa mazowieckiego Elżbietą Lanc, podpisał deklarację współpracy przy zwalczaniu smogu między stolicą a województwem. Chcą zaostrzyć uchwałę antysmogową i poprawić przepływ informacji między urzędami.

– Czyste powietrze to priorytet Warszawy. W sumie przeznaczyliśmy na to 300 mln zł. To przede wszystkim wymiana "kopciuchów", ale też ocieplanie budynków czy nasadzenia drzew – mówił w środę Rafał Trzaskowski podczas trzeciej już edycji kongresu organizowanego wspólnie przez samorząd województwa mazowieckiego, m.st. Warszawa, Mazowiecką Agencję Energetyczną i Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

– Dziś podpisujemy bardzo ważną deklarację. Chcemy zaostrzyć uchwałę antysmogową. Co ważne, chcemy w stolicy, do końca 2023 r. całkowicie wyeliminować paliwa stałe z pieców grzewczych i kominków – zadeklarował.

Będzie mniej pyłów

– To nie jest tylko deklaracja, to konkretne działania – wtórowała mu Elżbieta Lanc, członkini zarządu województwa mazowieckiego. – Ze strony województwa dedykujemy 10 mln zł na rzecz wymiany pieców i działań edukacyjnych. Chcemy, żeby jak najwięcej środków europejskich z nadchodzącej perspektywy budżetowej trafiło na walkę ze smogiem. To działanie na wiele lat – zaznaczała.

Samorząd Mazowsza musi dopracować i wprowadzić nowy program ochrony powietrza dla stref w województwie mazowieckim do 15 czerwca 2020 r. Ten termin wynika m.in. z wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z lutego 2018 r., w którym orzeczono, że Polska, złamała prawo Unii Europejskiej, dopuszczając do nadmiernych wieloletnich przekroczeń stężeń pyłu zawieszonego PM10 w powietrzu, stanowiących zagrożenie dla życia i zdrowia ludzi. Jeśli program nie ruszy, trzeba będzie płacić wysokie kary.

Ale na skutecznej walce ze smogiem zależy też Warszawie. Na zlecenie samorządu województwa w stolicy przeprowadzono analizę wprowadzenia zakazu spalania paliw stałych, co od pewnego czasu funkcjonuje w Krakowie. Według szacunków narażenie na negatywne konsekwencje spowodowane przez unoszące się pyły PM 2,5 okazałyby się marginalne.

W efekcie stolica, jak wynika z deklaracji prezydenta Warszawy, stopniowo pozbędzie się węgla. Trzaskowski nie podał szczegółów, ale najpewniej odbędzie się to na wzór krakowski, za pomocą zachęt i dofinansowania wymiany pieców (co już trwa) i późniejszych kontroli.

Auta też są ważne

Warto pamiętać, że smog ma dwojakie źródła. Ponadnormatywne stężenia pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5 i benzo(a)pirenu na Mazowszu są spowodowane głównie indywidualnym ogrzewaniem budynków. Z kolei przekroczenia dwutlenku azotu w aglomeracji warszawskiej są powodowane głównie przez emisję liniową związaną z ruchem pojazdów.

– Mówiłem o tym na kongresie przed rokiem, ale wciąż muszę powtarzać: Polska stoi otworem przed starymi dieslami. Ludzie je kupują, żeby w ogóle mieć szanse gdzieś dojechać. Odbudowywanie połączeń kolejowych trwa, nie da się tego zrobić z dnia na dzień. Szybciej można to zrobić na drodze, ale odbudowywanie połączeń autobusowych na podstawie napisanej na kolanie ustawy kuleje – zaznaczał  Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Dyskusja, którą trzeba podjąć natychmiast, to ta o strefach czystego transportu. Sejm dał prawo samorządom do podniesienia opłat za parkowanie i skutecznego ścigania tych, którzy nie płaca i nas okradają, ale przepisy dotyczące stref czystego transportu są martwe – dodał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa. Motocykliści wpuszczeni na buspasy

Przestrzeń

Warszawa. Motocykliści wpuszczeni na buspasy

jd, inf. pras. 25 lutego 2020

Wiedeń. Cztery razy mniej ofiar wśród pieszych niż w Warszawie

Prawo & Finanse

Wiedeń. Cztery razy mniej ofiar wśród pieszych niż w Warszawie

Łukasz Malinowski 31 grudnia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5