Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Trasa Tysiąclecia przy Warszawie Wschodniej: Porozumienie otwiera drogę do środków UE

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Trasa Tysiąclecia przy Warszawie Wschodniej: Porozumienie otwiera drogę do środków UE
mat. UM Warszawa
W piątek PKP PLK poinformowały niespodziewanie o porozumieniu z miastem ws. powiązania projektu tunelu drogowo-tramwajowego w śladzie Trasy Tysiąclecia z przebudową stacji Warszawa Wschodnia. – Opłacało się czekać – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. Przyjęte rozwiązanie jest znacznie korzystniejsze, niż wcześniejsze propozycje kolei i strony rządowej: uwzględniony został postulat miasta i część tunelowa będzie stanowiła integralną część dokumentacji kolejowej. Dzięki temu Warszawa będzie mogła skorzystać z dofinansowania unijnego przeznaczonego na projekt kolejowy. 

Tuż przed weekendem – w piątek 20 maja – PKP PLK postanowiły pochwalić się porozumieniem ws. tunelu Trasy Tysiąclecia przy Warszawie Wschodniej z miastem, ale bez samego miasta. W komunikacie zacytowano ministra Bittela i prezesa Merchela, ale miejsca dla przedstawicieli samorządu, który ma wyłożyć dodatkowe pieniądze, nie było. Nie jest to zresztą żadna nowość w postępowaniu zarządcy infrastruktury kolejowej, który najwyraźniej obawia się jakiegokolwiek eksponowania roli opozycyjnego samorządu: już wcześniej np. PKP PLK nie zaprosiły na oficjalnie podpisanie umowy na przebudowę stacji Warszawa Zachodnia przedstawicieli spółki Tramwaje Warszawskie, która formalnie jest współinwestorem i wykłada pieniądze na realizację tunelu pod stacją. Wówczas nawet w komunikacie, na wszelki wypadek, o Tramwajach Warszawskich, podlegających miastu, nie wspominano.

Choć komunikat ws. tunelu przy Dw. Wschodnim kolej rozesłała dopiero w godzinach wieczornych, tuż przed weekendem, co mogłoby sugerować, że strony dopiero co się dogadały, to – jak mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy – porozumienie zostało podpisane już miesiąc temu. Niemniej przedstawiciel samorządu jest stronie kolejowej szczerze i nieukrawanie wdzięczny, bo ostateczne rozwiązanie jest zgodne z oczekiwaniami miasta.

– Jednym słowem opłacało się poczekać. Udało się uzgodnić projekt dokładnie tak, jak prosiliśmy kolejarzy, a nie jak proponowano, gdy nas dociskano różnymi kanałami pod koniec zeszłego roku. Część tunelowa będzie budowana w ramach kontraktu kolejowego, jako jego integralna część, co oznacza, że mamy szansę na jej współfinansowanie ze środków UE – przynajmniej w części komunikacyjnej – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy. To niezwykle ważne w kontekście napiętej sytuacji budżetowej miasta. Wcześniej ze strony rządowej płynęły bowiem sygnały, że nie będzie możliwości uzyskania dofinansowania unijnego na część miejską, gdyż wyłącznym beneficjentem środków planowanych na ciągle opóźniającą się przebudowę linii średnicowej może być tylko kolej. PLK oczekiwały, że miasto zabezpieczy całą kwotę w budżecie miasta.

W ramach przebudowy Warszawy Wschodniej, na którą przetarg – wg aktualnych zapowiedzi – miały zostać ogłoszony w przyszłym roku, powstać mają elementy wykopu i konstrukcji przyszłej trasy drogowej i tramwajowej. Koszt tego etapu miasto szacuje na 30-40 mln zł. – Porozumienie z PLK uruchamia nam możliwość podpisania umowy z Torprojektem [projektantem przebudowy Warszawy Wschodniej – red.] na prace projektowe w zakresie tunelu – mówi Olszewski. Istotną porozumienia jest właśnie uzyskanie spójnej dokumentacji budowlanej, która w ramach inwestycji kolejowej będzie uwzględniała wszystkie uwarunkowania niezbędne dla realizacji części miejskiej projektu.

Docelowy koszt miasto będzie mogło oszacować, gdy zostanie wybrany wariant komunikacyjny po zakończonych konsultacjach społecznych. – Podjęliśmy rozmowy z mieszkańcami jak docelowo ma wyglądać ta trasa na odcinku od Grochowskiej do al. "Solidarności". Przedstawiliśmy koncepcję, uwzględniając głosy aktywistów. Zrezygnowaliśmy z przeprowadzenia w wielu miejscach układu drogowego. Jasno wskazaliśmy, że jest rezerwa na transport publiczny, a niekoniecznie na drogi. Uruchamia to też szansę na dalszą urbanizację obszarów – mówi Olszewski.

Miasto zrezygnowało z wytyczania szerokiej arterii w ramach Trasy Tysiąclecia. W zamian proponuje drogę lokalną łączącą Kijowską i Żupniczą. Koncepcja tunelu zakłada jezdnojezdniową ulicę, po jednym pasie na kierunek, z dodatkowymi pasami skrętu w obrębie skrzyżowań. Po zachodniej stronie przewidziano miejsce pod linię tramwajową, łączącą Kijowską z Grochowską – przystanek ma być zlokalizowany przed wlotem do tunelu, z bezpośrednimi wejściami na perony podmiejskie (6 i 7). Po obu stronach przewidziano chodniki i drogi rowerowe. Warszawa przypomina, że Dworzec Wschodni ma stać się głównym węzłem przesiadkowym prawobrzeżnej strony miasta: przewidziano tu stację metra, powstać ma dworzec autobusowy komunikacji ponadregionalnej. ZTM, korzystając ze środków unijnych, zlecił już opracowanie koncepcji węzła.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5