Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tunel pod Warszawą Wschodną już nie powstanie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tunel pod Warszawą Wschodną już nie powstanie?
Fot. ukosne.um.warszawa.pl
Wszystko wskazuje na to, że tunel pod dworcem Wschodnim w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia nie powstanie podczas modernizacji stacji. PKP PLK nie chce już dłużej rozmawiać z miastem na ten temat, obawiając się opóźnienia inwestycji, a ratusz szuka sposobów na sfinansowanie swojej części.

W listopadzie ubiegłego roku społecznicy oskarżyli ratusz o brak współpracy ze spółką PKP PLK w sprawie wykorzystania modernizacji linii kolejowych do przeprowadzenia ważnych zmian w mieście. W odpowiedzi miasto zapowiedziało rozmowy z kolejarzami, a w tym roku, po zmianach w ratuszu, został powołany pełnomocnik prezydenta.

Jedną ze szczególnie istotnych kwestii jest budowa tunelu pod Warszawą Wschodnią w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia. Przebudowa stacji ma się rozpocząć w 2023 roku, a obecnie trwa projektowanie. - Mam nadzieję, że miasto włączy się w temat tej trasy. To niepowtarzalna okazja dla miasta. Słyszę od prezydentów, że jest to rozważane i analizowane, ale czas ucieka. Potrzebna jest decyzja. Gdy zakończymy dokumentację projektową i ogłosimy przetarg na Wschodnią, to będzie już za późno - mówił nam kilka tygodni temu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Miejskie plany dotyczące tego obszaru nie zostały jeszcze opracowane.

Warszawa pisze do premiera

W sprawie tunelu happening zorganizowali niedawno społecznicy. Tymczasem w tym tygodniu na antenie Radia Dla Ciebie rzecznik PKP PLK poinformował, że miasto zrezygnowało już z tej inwestycji. - 30 września miasto poinformowało PLK o tym, że nie będzie finansowało przygotowania projektu. Dlatego PLK podjęły decyzję o realizacji projektu, jedynie w zakresie kolejowym - potwierdza dla dla portalu transport-publiczny.pl Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
- Podczas przygotowań do przebudowy warszawskiej linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia, pojawiła się możliwość zrealizowania równie ważnej dla miasta inwestycji czyli budowy pod stacją Warszawa Wschodnia tunelu w ciągu planowanej przez Miasto budowy Alei Tysiąclecia. Zdaniem PLK brak realizacji zamierzeń miasta przy realizacji inwestycji kolejowej wykluczy na wiele lat poprawę komunikacji drogowej w tym rejonie. Stąd inicjatywa realizacji inwestycji miejskiej przy okazji modernizacji linii średnicowej. PLK w latach 2019 i 2020 występowały do Miasta z propozycją współpracy przy realizacji inwestycji miejskiej w obrębie stacji Warszawa Wschodnia - informuje Jakubowski.

- PLK opracowują dokumentację projektową zgodnie z założonym harmonogramem będącym integralną częścią umowy z wykonawcą. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - uzasadnia przedstawiciel spółki dodając, że w połowie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac - podsumowuje.

Miasto zapewnia, że nie zrezygnowało z budowy i chce rozmawiać dalej. - Z naszej strony z całą pewnością jest otwartość do dalszych rozmów, szczególnie, że wspólnych z kolejarzami projektów w Warszawie mamy kilka, a wszystkie one są bardzo ważne dla mieszkańców - informuje nas Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka ratusza, podkreślając, że nie ma mowy o tym, jakoby miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - Mało tego, Prezydent Warszawy zwrócił się do premiera Morawieckiego z prośbą o wsparcie w finansowaniu tej inwestycji lub włączenie jej do projektu PLK - dodaje.

Kto ma sfinansować budowę?

Strony zgodziły się, że miasto sfinansuje dokumentację w zakresie budowy tunelu, ale kością niezgody jest finansowanie samych prac w tym zakresie. PLK uważa, że powinno to zrobić miasto. Monika Beuth-Lutyk twierdzi, że jeszcze pod koniec 2019 r. mowa była tylko projekcie. - W 2020 roku kurs po stronie PLK zaczął się zaostrzać, niestety sprawa trafiła na pandemię i lockdowny i trudno było sprawnie prowadzić dalsze rozmowy - informuje.

- Z czasem PLK postawiło dodatkowo warunek sfinansowania także budowy tunelu i zarezerwowania na ten cel środków wysokości 40-100 mln zł., na co miasto nie ma pieniędzy. Dlatego szukamy możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Mamy informację z CUPT, że ta inwestycja powinna być również w zakresie tunelu dofinansowana ze środków UE, na mocy porozumienia miasta z PLK, które otrzymało dofinansowanie na modernizację Warszawy Wschodniej. Zwróciliśmy się zatem do PLK z prośbą, aby to uwzględnili, odpowiedzi na ten moment brak - wyjaśnia, dodając, że były już precedensy przy podobnych projektach, np. podczas modernizacji Rail Baltica w Wołominie powstały dwa tunele w całości za pieniądze przeznaczone na kolej.

Co na to kolejarze? - Kwestie związane z zapewnieniem finansowania dla budowy miejskiej infrastruktury drogowej nie leżą w kompetencjach PLK. Koordynacja prac na tym etapie umożliwiłaby znaczne ograniczenie kosztów inwestycji Miasta Warszawa związanej z budową nowej trasy. W związku z nieprzystąpieniem miasta do równoległej realizacji inwestycji, PLK opracowują dokumentację projektową dla swojego zakresu zgodnie z założonym harmonogramem. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - odpowiada Karol Jakubowski z PKP PLK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Przestrzeń

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Warszawa: Jakie objazdy w czasie przebudowy średnicy?

Przestrzeń

Zobacz również:

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Przestrzeń

90 lat temu otwarto linię średnicową w Warszawie

Arkadiusz Borkowski 02 września 2023

Operacja średnica. PLK chcą priorytetu dla pociągów regionalnych

Przestrzeń

Łódzki tunel średnicowy: Większa tarcza wznowi pracę 15 sierpnia

Przestrzeń

Warszawa: Jakie objazdy w czasie przebudowy średnicy?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5