Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tunel pod Warszawą Wschodną już nie powstanie?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-10-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tunel pod Warszawą Wschodną już nie powstanie?
Fot. ukosne.um.warszawa.pl
Wszystko wskazuje na to, że tunel pod dworcem Wschodnim w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia nie powstanie podczas modernizacji stacji. PKP PLK nie chce już dłużej rozmawiać z miastem na ten temat, obawiając się opóźnienia inwestycji, a ratusz szuka sposobów na sfinansowanie swojej części.

W listopadzie ubiegłego roku społecznicy oskarżyli ratusz o brak współpracy ze spółką PKP PLK w sprawie wykorzystania modernizacji linii kolejowych do przeprowadzenia ważnych zmian w mieście. W odpowiedzi miasto zapowiedziało rozmowy z kolejarzami, a w tym roku, po zmianach w ratuszu, został powołany pełnomocnik prezydenta.

Jedną ze szczególnie istotnych kwestii jest budowa tunelu pod Warszawą Wschodnią w ciągu planowanej od wielu lat ul. Tysiąclecia. Przebudowa stacji ma się rozpocząć w 2023 roku, a obecnie trwa projektowanie. - Mam nadzieję, że miasto włączy się w temat tej trasy. To niepowtarzalna okazja dla miasta. Słyszę od prezydentów, że jest to rozważane i analizowane, ale czas ucieka. Potrzebna jest decyzja. Gdy zakończymy dokumentację projektową i ogłosimy przetarg na Wschodnią, to będzie już za późno - mówił nam kilka tygodni temu prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. Miejskie plany dotyczące tego obszaru nie zostały jeszcze opracowane.

Warszawa pisze do premiera

W sprawie tunelu happening zorganizowali niedawno społecznicy. Tymczasem w tym tygodniu na antenie Radia Dla Ciebie rzecznik PKP PLK poinformował, że miasto zrezygnowało już z tej inwestycji. - 30 września miasto poinformowało PLK o tym, że nie będzie finansowało przygotowania projektu. Dlatego PLK podjęły decyzję o realizacji projektu, jedynie w zakresie kolejowym - potwierdza dla dla portalu transport-publiczny.pl Karol Jakubowski z zespołu prasowego PKP PLK.
- Podczas przygotowań do przebudowy warszawskiej linii średnicowej na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia, pojawiła się możliwość zrealizowania równie ważnej dla miasta inwestycji czyli budowy pod stacją Warszawa Wschodnia tunelu w ciągu planowanej przez Miasto budowy Alei Tysiąclecia. Zdaniem PLK brak realizacji zamierzeń miasta przy realizacji inwestycji kolejowej wykluczy na wiele lat poprawę komunikacji drogowej w tym rejonie. Stąd inicjatywa realizacji inwestycji miejskiej przy okazji modernizacji linii średnicowej. PLK w latach 2019 i 2020 występowały do Miasta z propozycją współpracy przy realizacji inwestycji miejskiej w obrębie stacji Warszawa Wschodnia - informuje Jakubowski.

- PLK opracowują dokumentację projektową zgodnie z założonym harmonogramem będącym integralną częścią umowy z wykonawcą. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - uzasadnia przedstawiciel spółki dodając, że w połowie przyszłego roku planowane jest ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy prac - podsumowuje.

Miasto zapewnia, że nie zrezygnowało z budowy i chce rozmawiać dalej. - Z naszej strony z całą pewnością jest otwartość do dalszych rozmów, szczególnie, że wspólnych z kolejarzami projektów w Warszawie mamy kilka, a wszystkie one są bardzo ważne dla mieszkańców - informuje nas Monika Beuth-Lutyk, rzeczniczka ratusza, podkreślając, że nie ma mowy o tym, jakoby miasto zrezygnowało z tej inwestycji. - Mało tego, Prezydent Warszawy zwrócił się do premiera Morawieckiego z prośbą o wsparcie w finansowaniu tej inwestycji lub włączenie jej do projektu PLK - dodaje.

Kto ma sfinansować budowę?

Strony zgodziły się, że miasto sfinansuje dokumentację w zakresie budowy tunelu, ale kością niezgody jest finansowanie samych prac w tym zakresie. PLK uważa, że powinno to zrobić miasto. Monika Beuth-Lutyk twierdzi, że jeszcze pod koniec 2019 r. mowa była tylko projekcie. - W 2020 roku kurs po stronie PLK zaczął się zaostrzać, niestety sprawa trafiła na pandemię i lockdowny i trudno było sprawnie prowadzić dalsze rozmowy - informuje.

- Z czasem PLK postawiło dodatkowo warunek sfinansowania także budowy tunelu i zarezerwowania na ten cel środków wysokości 40-100 mln zł., na co miasto nie ma pieniędzy. Dlatego szukamy możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Mamy informację z CUPT, że ta inwestycja powinna być również w zakresie tunelu dofinansowana ze środków UE, na mocy porozumienia miasta z PLK, które otrzymało dofinansowanie na modernizację Warszawy Wschodniej. Zwróciliśmy się zatem do PLK z prośbą, aby to uwzględnili, odpowiedzi na ten moment brak - wyjaśnia, dodając, że były już precedensy przy podobnych projektach, np. podczas modernizacji Rail Baltica w Wołominie powstały dwa tunele w całości za pieniądze przeznaczone na kolej.

Co na to kolejarze? - Kwestie związane z zapewnieniem finansowania dla budowy miejskiej infrastruktury drogowej nie leżą w kompetencjach PLK. Koordynacja prac na tym etapie umożliwiłaby znaczne ograniczenie kosztów inwestycji Miasta Warszawa związanej z budową nowej trasy. W związku z nieprzystąpieniem miasta do równoległej realizacji inwestycji, PLK opracowują dokumentację projektową dla swojego zakresu zgodnie z założonym harmonogramem. Dalsze oczekiwanie na decyzję miasta spowodowałoby opóźnienie w realizacji projektu co ze względu na zaplanowane terminy ogłaszania postępowań przetargowych i zamknięcia torowe jest niemożliwe - odpowiada Karol Jakubowski z PKP PLK.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Prawo & Finanse

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Przestrzeń

Modernizacja Warszawy Wschodniej później. Dlaczego?

Przestrzeń

Zobacz również:

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Prawo & Finanse

PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za ponad 15 mld złotych. Wiemy jakie

Jakub Rösler, wsp. Łukasz Malinowski 18 grudnia 2024

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Przestrzeń

Modernizacja Warszawy Wschodniej później. Dlaczego?

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij