Projektowanie przebudowy warszawskiej linii średnicowej trwa od 2018 r. i końca nie widać. Termin samej przebudowy również jest przekładany – obecnie zarządca infrastruktury deklaruje, że prace na Warszawie Wschodniej mogą ruszyć w 2026 r. Na razie PKP PLK wprowadzają kolejne zmiany do założeń projektu.
PKP PLK podpisały umowę z konsorcjum firm Torprojekt i Kuryłowicz & Associates w styczniu 2018 r. Obejmuje ona prace projektowe dla przebudowy linii średnicowej wraz z późniejszym nadzorem autorskim nad realizacją prac.
W sierpniu PKP PLK podpisały z projektantem kolejny, siódmy już aneks. Zmiany dotyczą głównie okolic Warszawy Wschodniej, która ma być przebudowywana w pierwszej kolejności. Wartość zamówienia wynosi teraz 39 mln zł netto.
Jedna ze zmian dotyczy korekty rozwiązań przejść podziemnych na Warszawie Wschodniej – wprowadzony zostanie łącznik pomiędzy tunelem w ciągu ul. Tysiąclecia a zachodnim przejściem stacji. Łącznik ten połączy zatem wszystkie tunele znajdujące się na stacji. Zaktualizowane zostaną analizy ruchu pieszego (w związku z realizacją łącznika i
projektowaną stacją III linii metra). Aneks obejmuje zaprojektowanie ogrodzenia stacji Warszawa Wschodnia wraz zaprojektowaniem furt (wyjść roboczych) otwieranych zdalnie z LCS. Wyremontowany zostanie
zabytkowy grzybek.
Zaprojektowany zostanie budynek posterunku odgałęźnego Podskarbińska, który znajdzie się w nowej lokalizacji. Przewidziano zaprojektowanie zabudowy nowych blokad liniowych. Przeniesione mają zostać obiekty PGE Energetyka Kolejowa w rejonie Chodakowskiej. Zaprojektowana zostanie kanalizacja ogólnospławowa.
Formę zmieni nowy most średnicowy. Wcześniej PKP PLK zakładały budowę mostu łukowego – na wzór przedwojennego. Teraz, zgodne z zaleceniami MKWZ, most średnicowy i sąsiednie wiadukty mają zostać zbudowane „w formie odtworzeniowej”, czyli na wzór tej, którą widzimy obecnie.
Sierpniowy aneks nie kończy zmian – PLK zapowiadają kolejne korekty w zakresie projektu. Jedna dotyczy budowy przejścia podziemnego w rejonie ul. Chodakowskiej, a druga – poprawy skomunikowania peronów przystanku Warszawa Stadion ze stacją metra Stadion Narodowy poprzez budowę nowego łącznika. Był on
projektowany w ramach centralnego odcinka II linii metra, ale na etapie budowy zrezygnowano z jego budowy z uwagi na trudności realizacyjne.
PKP PLK „przewidują możliwość” rozpoczęcia przebudowy stacji Warszawa Wschodnia w 2026 r. (termin ten był już
niejednokrotnie przekładany). Natomiast modernizacja linii średnicowej między Warszawą Zachodnią a Warszawą Wschodnią została przesunięta na okres po 2030 r.