Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Tramwaje Warszawskie z wirtualną zajezdnią zabytków dzięki Google Street View

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
22-09-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Tramwaje Warszawskie

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Tramwaje Warszawskie z wirtualną zajezdnią zabytków dzięki Google Street View
fot. Andrzej Salski / GSV
Osiem zabytkowych wagonów tramwajowych, w tym takie klasyki, jak A nr 43 z 1906 r., 105N nr 1006 (znany jako „Warszawski Tramwaj Promocyjny”) czy K nr 446 (wagon kabriolet) z 1940 r., można już zwiedzić bez wychodzenia z domu. Wirtualne muzeum powstało dzięki zestawowi kamer wykonujących zdjęcia 360 stopni oraz technologii Google Street View. Aby rozpocząć spacer po wybranym wagonie, wystarczy wejść na „wizytówkę” Tramwajów Warszawskich w Mapach Google.

W związku z pandemią COVID-19 w Warszawie nie odbędzie się coroczne święto komunikacji – Dni Transportu Publicznego, podczas którego przedsiębiorstwa komunikacyjne otwierają bramy zakładów i zapraszamy warszawiaków oraz miłośników komunikacji miejskiej do zwiedzania niedostępnych na co dzień miejsc, w tym – zabytkowych tramwajów. Dlatego Tramwaje Warszawskie postanowiły skorzystać z nowoczesnych technologii i stworzyć wszystkim zainteresowanym możliwość przespacerowania się po tych wyjątkowych wagonach z domu:



Tramwaj 105N i A

Przedwojenne tramwaje w kolekcji

W sumie Tramwaje Warszawskie posiadają 37 historycznych tramwajów. Są już albo wyremontowane, albo czekają w kolejce na prace. Najstarszy tramwaj ze stołecznej kolekcji pamięta cara Mikołaja II. To niemiecki wagon typu A z 1906 roku. Podobny do niego wagon C z warszawskiej wytwórni Lilpop, Rau i Loewenstein pochodzi z 1925 roku.

Spółka ma w kolekcji jeszcze jeden przedwojenny tramwaj. Wagon W pochodzi z 1923 roku, ale nie jest pojazdem przeznaczonym do przewożenia pasażerów, choć podobno zdarzało się to podczas okupacji Warszawy w latach 40. Czerwony wagon, również prawie cały z drewna, został pieczołowicie wyremontowany. Najbardziej charakterystycznym jego elementem jest … balkon z którego technicy naprawiali sieć trakcyjną. To jedyny przedwojenny wagon techniczny w zbiorach TW.


Wagon wieżowy

TW myślą o tym, by zwiększyć liczbę posiadanych przedwojennych tramwajów. W zbiorach znajdują się aż trzy podwozia przyczep sprzed I wojny światowej. Kiedyś służyły do przewozu pasażerów, ale niestety zostały pozbawione drewnianego nadwozia, więc przed pracownikami żmudna rekonstrukcja.

„Zrewidynkowane” tramwaje i eNki z niemieckim wątkiem

Z wagonami, które pojawiły się na warszawskich ulicach po wojnie jest inaczej, bo jest ich więcej. Na liście jest aż pięć wagonów typu K. Wiąże się z nimi ciekawa historia – zamówiono je przed II wojną światową w Gdańsku, ale wybuch wojny sprawił, że zamówieniem podzieliły się Gdańsk i Berlin. Wagony dopiero po zakończeniu wojny zrewindykowano i wtedy pierwszy raz, jeszcze nieraz z niemieckimi napisami, wyjechały na ulice Warszawy.


Wagon typu K

Wagony serii K jeździły aż do 1975 roku i może właśnie dlatego jeszcze kilka z nich służy jako wagony techniczne. Po Warszawie jeździły też tramwaje Lw z Wrocławia, które były nieco wymuszonym darem dla odbudowującej się stolicy. Żaden wagon dostawy liczącej 60 tramwajów nie przetrwał, ale w połowie lat 90. udało się sprowadzić na remont taki sam wagon ze stolicy Dolnego Śląska.


Wagon Lw

Kolejne 11 wagonów to już budowane po wojnie tramwaje oznaczone literą N. Były one obecne w każdym polskim mieście z tramwajami. Projekt wagonu został przygotowany w Niemczech w czasie wojny i miała to być tania i prosta konstrukcja dostosowana do wymogów gospodarki III Rzeszy. Po wojnie okazało się, że takie tramwaje będą produkować polskie fabryki. Najnowszy wyremontowany tramwaj tego typu jest wyjątkowy w skali Polski. Tramwaje Warszawskie pokazują, w jaki sposób warszawscy tramwajarze próbowali modernizować starzejące się wagony w latach 60. Między innymi pojawiła się, wówczas niesamowita innowacja, automatycznie otwierane drzwi.


Wagon typu N

Parówka – królowa stolicy

Parówki, kabany, trzynastki, a tak naprawdę – królowe stolicy – jest kilka slangowych nazw najbardziej warszawskiego z warszawskich tramwajów. To wagony, które praktycznie jeździły od lat 60. do 2013 roku. Są w Warszawie od 60 lat. Na liście zabytków jest 9 wagonów tego typu, część z nich jest wyremontowana, część czeka na remont, a dwoma z nich właśnie zajmują się pracownicy zakładu naprawy tramwajów.
W zbiorze TW znajdują się też trzy tramwaje, które nie mają nic wspólnego z Warszawą, ale są ciekawe albo po prostu ładne. Dwa z nich to ciemnozielone poznańskie przegubowce oznaczone 102N i 102Na. Pierwszy z nich regularnie wyjeżdża na warszawskie tory. Ma bardzo ciekawy wygląd. Szyba od kabiny motorniczego jest pochylona do przodu. Moda na takie rozwiązanie trwała bardzo krótko.


Tramwaj typu 13N w wersji zmodernizowanej – tzw. żaba

Drugi poznański wagon, mimo, że nie może jeździć jest zabezpieczony i czeka na remont. Spółka ma też tramwaj … z niemieckiego Kassel. Nie jest on w stanie sam się poruszać, wymaga on bardzo gruntownego i kosztownego remontu. Wagon jest zabezpieczony i sprawdzamy regularnie, w jakim jest stanie.


Tramwaj typu 102N – tzw. Kanciak

Tramwaje Warszawskie myślą już o kolejnych zabytkach. Drogą do powiększania kolekcji jest… niewyrzucanie obecnie jeżdżących pojazdów. Charakterystyczne kanciaste wagony, co można spotkać w każdym polskim mieście z tramwajami oznaczone jako 105Na powoli znikają także ze stołecznych torów – już dziś jednak spółka ma cztery takie wagony, które są szykowane na zabytki. Dwa z nich już traktowane są jako historyczne (wyglądają jak z lat 70.), a dwa wciąż jeżdżą po stołecznych torach, tyle, że wyglądają jak w latach 80.

W kolejce do remontu

Wszystkie tramwaje historyczne są wpisane do bieżącego planu remontowego, co oznacza, że są na bieżąco konserwowane, przeglądane oraz remontowane. Dzięki temu z roku na rok zwiększa się liczba tramwajów mogących wyjeżdżać na stołeczne ulice. Obecnie TW ma już 22 sprawne tramwaje historyczne. Tramwaje najstarsze, zbudowane z drewna, czyli te przedwojenne kredensy, wyjeżdżają tylko na specjalne okazje. Pozostałe w zależności od wieku pojawiają się na miejskich torach na liniach turystycznych T i 36 oraz różnych liniach okolicznościowych.

Pozostałe 16 tramwajów oczekuje na swoje miejsce w kolejce do remontu i przywrócenia pełnej sprawności. W 2020 roku TW zakończyły prace przy wagonie typu ND o numerze 1727 (to właśnie ten z automatycznymi drzwiami) i pracują nad dwoma wagonami typu 13N o numerach 407 i 642. Przywrócony zostanie im wygląd z lat 80. i 90. Prace remontowe są prowadzone w Zakładzie Naprawy Tramwajów Warszawskich. Każdego roku do remontu trafiają nawet 3 tramwaje historyczne. Wcześniej zostały wyremontowane unikalne pojazdy – techniczny tramwaj typu W z 1923 roku o numerze taborowym 2204, pierwszy wyprodukowany tramwaj typu 13N z 1959 roku oraz tramwaj typu N o numerze 716 z 1953 roku.


Wagon 13N w trakcie remontu

Tramwaje historyczne są objęte ochroną prawną i są pod opieką Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – zostały wpisane do Rejestru bądź Ewidencji Zabytków, co nakłada na Tramwaje Warszawskie obowiązek dbania o te pojazdy.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5