Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Tramwaje Warszawskie rozważają zakup używanych tramwajów z niską podłogą

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
17-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Tramwaje Warszawskie rozważają zakup używanych tramwajów z niską podłogą
fot. Bahnfrend, lic. CC BY-SA 3.0
Tramwaje Warszawskie podpisały niedawno umowę z firmą Hyundai Rotem Company na dostawy 213 nowych tramwajów. Jednak zamówienie – zrealizowane nawet w całości (z wykorzystaniem opcji) – nie pozwoli na wycofanie wszystkich pozostających w ruchu wozów wysokopodłogowych. Rozwiązaniem mógłby być zakup wozów używanych. – Rozważamy taką opcję, ale musi to być zrobione z głową. Nie chodzi bowiem o to, by sprowadzić cokolwiek – podkreśla Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Obecnie Tramwaje Warszawskie eksploatują blisko 530 pojazdów szynowych, z czego 59% stanowią tramwaje niskopodłogowe. W ruchu wciąż pozostaje 218 klasycznych składów bądź pojedynczych wagonów wysokopodłogowych, w tym spora część z lat 80. XX w. Na przestrzeni najbliższych lat udział niskiej podłogi ma się jednak istotnie zwiększyć.

W zeszłym tygodniu Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z Hyundaiem na dostawy do 213 nowych tramwajów. Zamówienie podstawowe obejmuje 123 pojazdy – w tym 85 tramwajów dwukierunkowych i 18 jednokierunkowych o długości 33 m oraz 20 krótszych tramwajów jednokierunkowych o długości 24 m.

Dzięki Hyundaiowi więcej niskiej podłogi

Nowe wagony, choć poprawią bilans pojazdów niskopodłogowych, nie pozwolą na wycofanie wszystkich pojazdów z wysoką podłogą. Po pierwsze, tramwaje Hyundaia w sporej części mają posłużyć do obsługi nowych tras tramwajowych, w tym do Wilanowa i na Gocław. Oddanie ich do użytku będzie wiązać się z większym zapotrzebowaniem na tramwaje w ruchu.

Po drugie, wykorzystanie opcji w przyszłej umowie z Hyundaiem nie jest przesądzone. – Wypełnienie opcji jest warunkowane kilkoma aspektami. Po pierwsze, muszą być dostępne środki unijne na ten cel. Po drugie, musimy mieć środki na wkład własny. Po trzecie – i najważniejsze – Hyundai musi dobrze i terminowo zrealizować zamówienie podstawowe na 123 tramwaje – mówi Wojciech Bartelski, prezes Tramwajów Warszawskich.

Jednak nawet zrealizowanie opcji w całości, ze względu na wspomniane plany inwestycyjne Tramwajów Warszawskich, nie pozwoli na wycofanie całego taboru wysokopodłogowego. – Z zamówienia podstawowego na 123 pojazdy będziemy mieć ok. 40 wozów na podmianę starych wagonów. Po zrealizowaniu opcji wciąż będziemy mieli około 100 wysokopodłogowych tramwajów – wylicza Bartelski. Jak dodaje, w przypadku wykorzystania opcji udział niskopodłogowych tramwajów wzrośnie do 80%.

Jak zastąpić całą wysoką podłogę

Co z pozostałymi wozami z wysoką podłogą? – Naszym celem jest możliwie szybkie wycofanie wysokopodłogowych pojazdów. Chcemy, by jak najwięcej tramwajów w Warszawie było dostępnych dla wszystkich. – podkreśla prezes Tramwajów Warszawskich. Z tych względów większość miast w Polsce sprowadza używane tramwaje z Zachodu. – Również i my rozważamy taką opcję, by przyśpieszyć wymianę taboru – nie ukrywa Wojciech Bartelski.

Jak jednak zastrzega prezes Tramwajów Warszawskich, taki zakup musi zostać zrobiony z głową. – Spełnionych musi zostać jednak szereg warunków związanych z dostosowaniem tramwajów do eksploatacji w Warszawie. Przede wszystkim jednak używane pojazdy muszą być niskopodłogowe – nie chodzi przecież o to, by zastąpić nasze wagony wysokopodłogowe innymi wozami wysokopodłogowymi, tym bardziej, że nawet najstarsze tramwaje w Warszawie są w relatywnie dobrym stanie, jeżeli chodzi o utrzymanie. Co więcej, ktoś musi chcieć sprzedać takie wagony – podkreśla Wojciech Bartelski. Jak dotąd oglądano m.in. tramwaje w kilku miastach na zachodzie Europy.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Pozostałe z wątku:

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Przestrzeń

Warszawa: Tramwaj na Modlińskiej. Wybrany korytarz trasy [schematy]

Witold Urbanowicz 11 września 2023

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa: Na początku jesieni możliwa umowa na tory na Rakowieckiej

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa: Tramwaj do Wilanowa. Udało się już przełączyć ciepłociąg

Przestrzeń

Warszawa. Nowe tory, nowe tramwaje i ogromny hałas nie do spania

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5