Toruń szuka sześciu fabrycznie nowych miejskich autobusów niskopodłogowych elektrycznych klasy MAXI, czyli o długości ok. 12 metrów i pojazdu pogotowia technicznego z opcją zakupu maksymalnie dwóch kolejnych autobusów o takich samych parametrach. To pierwsza część zamówienia. Druga to dostawa, montaż i uruchomienie ładowarek szybkiego i wolnego ładowania autobusów elektrycznych wraz z budową niezbędnej infrastruktury elektroenergetycznej i drogowej. Tu też jedna z lokalizacji to element opcjonalny.
Autobusy muszą być fabrycznie nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż w roku dostawy. Powinny być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, wyposażone m.in. w system cyfrowego monitoringu wizyjnego przedziału pasażerskiego i kabiny kierowcy, automat do sprzedaży biletów, klimatyzację oraz system detekcji i gaszenia pożaru komory agregatów.
Co do ładowarek, to zamawiający oczekuje dostawy ładowarek wolnych, na zajezdnię autobusową przy ul. Legionów 220, oraz szybkich w dwóch lokalizacjach: pętla tramwajowo–autobusowa „Uniwersytet” przy ul. Sz. Okrężna, oraz pętla autobusowa na pl. św. Katarzyny. W ramach opcji określono trzecią lokalizację na pętli autobusowej „Rubinkowo II” przy ul. Dziewulskiego.
Nie opublikowano jeszcze szczegółowej dokumentacji zamówienia, ale wiadomo, że w przypadku autobusów cena będzie stanowiła 70 proc. wagi oceny ofert, a kryteria techniczne 30 proc. W przypadku ładowarek cenę określono na 90 proc. wagi, a 10 proc. punktów będzie do uzyskania za warunki gwarancji.
Zeszłoroczny przetarg (oferty otwarto w grudniu)
nie udał się, choć zgłosiły się Solaris i Ekoenergetyka. Jednak producent z Bolechowa zażądał 17,7 mln zł brutto (23,6 mln zł z opcją) przy budżecie na autobusy określonym na 14,8 mln zł. Z kolei producent ładowarek wyliczył należność na 6,8 mln zł brutto, choć w Toruniu zaplanowano na ten cel raptem 2 mln zł.
Na oferty czekają w Toruniu do 2 kwietnia. Dostawy autobusów uzależniono od drugiej części zamówienia. Producent będzie miał na to 18 miesięcy od momentu poinformowania go przez zamawiającego o zawarciu umowy z dostawcą ładowarek. Dwa autobusy w opcji powinny zostać dostarczone w ciągu 12 miesięcy od skorzystania z niej. Z kolei na postawienie ładowarek wykonawca będzie miał 18 miesięcy od daty podpisania umowy, w przypadku opcjonalnej ładowarki – 18 miesięcy od skorzystania z opcji.
W obu częściach zamówienia MZK Toruń zakłada możliwość skorzystania z opcji do końca czerwca 2021 r.