Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sztokholm. Autobus bez kierowcy jeździ po mieście. Będą kolejne

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-01-25 12:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Sztokholm. Autobus bez kierowcy jeździ po mieście. Będą kolejne
fot. Ericsson
W północnym Sztokholmie, na 1,5-kilometrowej trasie między galerią handlową Kista a dworcem Victoria, pasażerowie mają możliwość przejechania się autonomicznym busem, czyli poruszającym się bez konieczności sterowania przez kierowcę. Testy dwóch pojazdów w ruchu miejskim potrwają pół roku.

Gdy w grudniu szwedzka Agencja Transportu informowała o wydaniu zezwolenia na testy autonomicznych busów, tłumacząc, że to niezbędny krok w celu rozwoju tej technologii, zaznaczała, że na rozpatrzenie czeka siedem kolejnych wniosków i spodziewane są kolejne. Busiki, które kursują w północnym Sztokholmie to efekt współpracy szwedzkiego przewoźnika Nobina z Ericssonem, a także kilkoma innymi firmami technologicznymi.

Bus zabiera na pokład do 11 pasażerów i może się teoretycznie rozpędzić do 24 km/h. Kursuje po trasie, która wcześniej zostałam zeskanowana i zapisana w pamięci pokładowego komputera, a system czujników pilnuje, by nie zjechał z niej w trakcie pracy. Osoba obsługująca pojazd, dla bezpieczeństwa, jest w nim cały czas. Bus nie ma kierownicy, ale steward może w każdym momencie zatrzymać go, jeśli istnieje taka potrzeba.

To nie jest pierwszy taki pokaz w Sztokholmie. Ericsson już dwa lata temu prezentował autonomiczne pojazdy dla transportu miejskiego podczas imprezy Kista Mobility Week. Dla giganta telekomunikacyjnego to ważne, bo busy poruszają się korzystając z technologii 5G dostarczanej właśnie przez tę firmę.

Pojazdy autonomiczne powoli trafiają na ulice miast, choć na razie są to testy, w dodatku przeprowadzane w dość kontrolowanych warunkach, w miejscach gdzie ruch jest niewielki i wolny. W zeszłym roku informowaliśmy o Trapizio, który wozi turystów w szwajcarskim Schaffhausen, a oprogramowanie do niego stworzyła firma Trapeze. Z kolei w Tallinie podobne busiki woziły pasażerów latem, w zastępstwie remontowanej linii tramwajowej. W przyszłym roku testy autobusów autonomicznych maja się odbyć w Gdańsku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Volvo 7900 Electric z zapowiedzią autonomicznych rozwiązań [zdjęcia]

Komunikacja

Volvo 7900 Electric z zapowiedzią autonomicznych rozwiązań [zdjęcia]

Michał Szymajda 28 października 2017

Trapeze: Czy pojazdy autonomiczne pozwolą na odzyskanie przestrzeni?

Komunikacja

Trapeze: Czy pojazdy autonomiczne pozwolą na odzyskanie przestrzeni?

Roman Czubiński 23 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5