Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pierwszy smartbus w MZA Warszawa dzięki SmartDEPOT™

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MZA Warszawa

Podziel się ze znajomymi:

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, jako pierwszy operator w Polsce, przetestowały smartbusa – autobus klasy MINI zdolny do samodzielnej jazdy po terenie zajezdni dzięki innowacyjnemu systemowi SmartDEPOT™, opracowanemu przez firmę Autonomous Systems, lidera autonomizacji transportu publicznego.

Demonstracja smartbusa odbyła się 6 czerwca 2025 r. w zajezdni Ostrobramska podczas VII Kongresu Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, organizowanego przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM).

Zajezdnia – tu zaczyna się przyszłość

System SmartDEPOT™ stanowi fundament nowej kategorii pojazdów miejskich: smartbusów – czyli „zwykłych” autobusów miejskich rozszerzonych o możliwość autonomicznego działania na terenie zajezdni.

Smartbus = zwykły autobus + SmartDEPOT™

W obliczu presji na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej, wdrożenie autonomii na poziomie zajezdni jest naturalnym i pilnym krokiem dla branży.

Nowo budowana zajezdnia „Redutowa”

Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie rozpoczęły testy technologii autonomicznego przemieszczania się autobusów w warunkach rzeczywistych – na terenie zajezdni. To ważny etap przygotowań do planowanej budowy nowoczesnej zajezdni autobusowej „Redutowa”, która ma stać się wzorcowym obiektem łączącym innowacyjną infrastrukturę z inteligentnym zarządzaniem flotą.

– Zajezdnia to serce naszej codziennej działalności – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu MZA. – To tutaj każdy autobus rozpoczyna i kończy swoją trasę. Dlatego planując nowy obiekt, chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, które pozwolą nam zoptymalizować pracę, zwiększać bezpieczeństwo i ułatwiać codzienne obowiązki naszym pracownikom – szczególnie kierowcom.

Testowane obecnie rozwiązania zakładają zastosowanie autonomicznych systemów jazdy w ograniczonym zakresie – wyłącznie na terenie zajezdni. Wśród potencjalnych korzyści wymienić można m.in. bardziej precyzyjne i efektywne parkowanie autobusów, szybsze przygotowanie pojazdów do dalszej pracy oraz usprawniony dostęp do przeglądów technicznych, ładowania czy myjni. W dłuższej perspektywie przełoży się to na sprawniejsze i bardziej ekonomiczne zarządzanie całą flotą.

– Autonomia nie zastępuje człowieka, ale realnie go wspiera – podkreśla Prezes Kuźmiński. – Dzięki niej możemy odciążyć kierowców od czasochłonnych i skomplikowanych manewrów po zakończonej zmianie, co zmniejsza ryzyko drobnych kolizji oraz redukuje stres i zmęczenie. To z kolei przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort pracy naszych pracowników.

Wdrożenie autonomicznych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej – w połączeniu z budową nowoczesnej infrastruktury – jest racjonalnym krokiem w kierunku inteligentnego, bezpiecznego i efektywnego zarządzania transportem miejskim. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć realne korzyści przy ograniczonym zakresie autonomii, co minimalizuje ryzyka i zapewnia wysoką opłacalność inwestycji.

Zaufanie budowane w praktyce

System SmartDEPOT™ opiera się na sprawdzonych wdrożeniach. Autonomous Systems z powodzeniem przetestował technologię jazdy autonomicznej w ramach projektów ze smartbusami Blees BB-1 – m.in. na kampusie Politechniki Śląskiej w Gliwicach, w Parku na Muchowcu w Katowicach oraz w Parku Śląskim w Chorzowie.

Każdy z tych projektów potwierdził skuteczność, niezawodność i społeczną akceptację rozwiązania.

Przyszłość nie jeździ zwykłym autobusem

Codzienność zajezdni to setki manewrów, minut i decyzji. Smartbus nie zastępuje kierowcy – pozwala go lepiej wykorzystać tam, gdzie naprawdę jest potrzebny. To konkretna oszczędność czasu, pieniędzy i przestrzeni. Przyszłość? Już zaczęła się na terenie zajezdni.

– „SmartDEPOT™ to gotowe do wdrożenia rozwiązanie dla nowych autobusów typu MINI, MIDI i MAXI, przystosowane do pracy w istniejących zajezdniach. Współpraca z MZA Warszawa to istotny krok na drodze do powszechnej autonomizacji transportu miejskiego w Polsce i Europie. To początek nowej ery – ery smartbusów.” – mówi Jarosław Czaja, założyciel Autonomous Systems.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

Komunikacja

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

inf. pras. UM Gliwice 06 listopada 2023

Katowice testują autonomicznego busa

Komunikacja

Katowice testują autonomicznego busa

inf. prasowa UM Katowice 03 listopada 2023

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Mobilność

Zobacz również:

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

Komunikacja

Gliwice szykują się na testy autonomicznego busa

inf. pras. UM Gliwice 06 listopada 2023

Katowice testują autonomicznego busa

Komunikacja

Katowice testują autonomicznego busa

inf. prasowa UM Katowice 03 listopada 2023

Szkocja. Autonomiczny autobus trafia do służby z pasażerami

Mobilność

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Komunikacja

W Szkocji testują autonomiczny autobus

Przemysław Farsewicz 22 maja 2022

Pojazdy autonomiczne: Przyszłość obiecująca, ale daleka

Mobilność

Słomczyn: Mikrobus autonomiczny na testach w PZM [zdjęcia]

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij