Partnerzy serwisu:
Mobilność

Gdańsk przetestuje autonomiczny mikrobus

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Gdańsk przetestuje autonomiczny mikrobus
Materiały projektu SOHJOA Baltic. URZĄD MIEJSKI W GDAŃSKU
Miasto Gdańsk zrealizuje trzy projekty europejskie z zakresu nowoczesnej mobilności. Dzięki pozyskanym funduszom jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje poruszający się bez kierowcy mikrobus. W ramach projektów promowane też będą rowery elektryczne oraz opracowane zostaną rozwiązania na rzecz inteligentnej mobilności. Głównym założeniem projektu SOHJOA Baltic jest opracowanie planów obsługi i promocji inteligentnego autonomicznego transportu tzw. „ostatniej mili” dla obszaru Morza Bałtyckiego.

– Razem z partnerami projektu postaramy się zweryfikować na ile odejście od motoryzacji indywidualnej na rzecz zautomatyzowanego transportu publicznego pozwoli ograniczyć emisję CO2, obniżyć koszty operacyjne oraz zwiększyć wydajność komunikacji publicznej. Inicjatywa ta doskonale wpisuje się w ideę smart city, która jest bardzo bliska naszemu miastu. Chcemy szukać inteligentnych, nowoczesnych rozwiązań rozwijających miasto i ułatwiających życie mieszkańcom – wyjaśnia wiceprezydent Gdańska, Piotr Grzelak.

Sprawdzą, czy to może jeździć

Konsorcjum opracuje wytyczne, jakie muszą zostać spełnione, aby samojezdne pojazdy poruszały się po drogach publicznych w ramach transportu zbiorowego. Pod przewodnictwem niemieckiego Institute for Climate Protection, Energy and Mobility (IKEM) przenalizowane zostaną uwarunkowania prawne oraz konieczne nowelizacje obowiązujących przepisów.

- Pozostałe aspekty wymagające analizy to m.in. wymogi techniczne, potrzeba reorganizacji ruchu, obszary dla testów oraz wymogi bezpieczeństwa. Pojazd do testowania pojawi się w Gdańsku dopiero w 2019 r., ale przed nami też dużo przygotowań, aby jak najlepiej wykorzystać ten czas, kiedy będziemy mieli go do dyspozycji - wyjaśnia Magdalena Szymańska z Referatu Mobilności Aktywnej w Urzędzie Miejskim Gdańsku. Liderem projektu SOHJOA Baltic jest Uniwersytet Nauk Stosowanych Metropolia w Helsinkach.

Finlandia ma ambicje stać się liderem autonomicznej mobilności. Samojezdne elektryczne busy EZ10 [Niedawno w Paryżu mieliśmy okazję przejechać się EZ10. Wrażenia? Ciekawe. – red.] dopuszczono do ruchu już w 2015 r. w miejscowości Vantaa, a rok później w Helsinkach, Espoo i Tampere (pozwolenie wydane przez TRAFI).Testy na drogach publicznych przeprowadzone zostaną w Helsinkach, Tallinie oraz norweskim mieście Konsberg. We wszystkich tych miastach mieszkańcy mieli już okazję korzystać z samojezdnych busów. Testy na mniejszą skalę przeprowadzone zostaną także w Gdańsku, duńskim Vejle oraz łotewskim regionie Zemgale.

Będą też rowery elektryczne

Na pojazdach elektrycznych skupi się również projekt BSR Electric. Podczas, gdy w Gdańsku promowane będą elektryczne rowery, partnerzy projektu skupią się na elektrycznych autobusach, elektrycznych hulajnogach czy E-logistyce. Z kolei projekt Citities.multimodal umożliwi wymianę doświadczeń z zakresu tzw. „zielonej mobilności” oraz integracji różnych form przemieszczania się w mieście m.in. dzięki nowinkom z branży IT.

Wszystkie trzy projekty dofinansowane zostaną z Programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego i realizowane będą przez najbliższe trzy lata w Referacie Mobilności Aktywnej, Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Decyzja o przyznaniu środków zapadła podczas posiedzenia w Helsinkach w dniach 23-24 maja. Komitet Monitorujący programu poinformuje liderów poszczególnych projektów pisemnie o warunkach udzielenia dofinansowania oraz o zakresie, w jakim będą mogli zrealizować pomysły opisane w aplikacjach. Na realizację wszystkich zatwierdzonych w Helsinkach projektów przeznaczono 177 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Yunex: Technologia V2X w Polsce

Mobilność

Yunex: Technologia V2X w Polsce

informacja prasowa Yunex Traffic 04 kwietnia 2023

ZEA. Pierwsza autonomiczna taksówka ujawniona

Komunikacja

ZEA. Pierwsza autonomiczna taksówka ujawniona

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2021

Pozostałe z wątku:

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Mobilność

Paryż już bez hulajnóg elektrycznych

Łukasz Malinowski 03 września 2023

BlaBlaCar rośnie. Platforma uzupełnia luki w transporcie publicznym

Mobilność

Zobacz również:

Yunex: Technologia V2X w Polsce

Mobilność

Yunex: Technologia V2X w Polsce

informacja prasowa Yunex Traffic 04 kwietnia 2023

ZEA. Pierwsza autonomiczna taksówka ujawniona

Komunikacja

ZEA. Pierwsza autonomiczna taksówka ujawniona

Mateusz Kieruzal 12 grudnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5