Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
16-10-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę
fot. Volvo
Największym wyzwaniem dla komunikacji miejskiej w Zagłębiu i na Górnym Śląsku jest wprowadzenie wspólnej taryfy biletowej w całej metropolii – mówi w rozmowie z „Transportem Publicznym” podczas Kongresu Transportu Publicznego prezydent Sosnowca Arkadiusz Chęciński. Zdaniem samorządowca powinno się wprowadzić także wspólne organizowanie sieci transportu publicznego. W samym Sosnowcu rozpoczyna się realizacja ambitnego programu rozbudowy i modernizacji sieci tramwajowej.

Roman Czubiński, Transport-publiczny.pl: Jaka powinna być Pana zdaniem optymalna formuła współpracy samorządów w metropolii górnośląsko-zagłębiowskiej?

Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca: Jesteśmy w przededniu podejmowania najważniejszych decyzji w tej sprawie. Dziś na terenie województwa śląskiego mamy kilku operatorów komunikacji publicznej, spośród których największym graczem jest KZK GOP, i kilka systemów biletowych. Osobną taryfę mają choćby Tychy. Chcemy już od 1 stycznia w ramach pierwszych działań Górnośląskiego Związku Metropolitalnego ujednolicić taryfę na całym jego obszarze. Kolejnym etapem powinno być utworzenie jednego operatora, który powinien spiąć cały transport publiczny – zapewne będzie to jednostka związana z GZM. Dajemy sobie na to cały 2018 rok. Nie oznacza to jednak połączenia przewoźników – PKM Sosnowiec, Tramwaje Śląskie i inne spółki, także prywatne, które biorą udział w przetargach, zachowają odrębność.

Sosnowiec już dziś jest jednym z największych płatników składek do KZK GOP. Czy nie obawia się Pan, że zmiany, o których mówimy, doprowadzą do ich dalszego zwiększenia?

Prawdopodobnie może tak się stać, ale uważam, że priorytetem powinna być jakość transportu. Przy obecnych składkach samorządy i mieszkańcy narzekają na poziom usług. Pieniądze muszą być jednak wydawane w sposób mądry, a nie dla samego ich wydania, tak jak czasami dzieje się to w przypadku środków unijnych. Dużą poprawę jakości może przynieść właśnie wspomniana już wspólna taryfa: będziemy szukać możliwości integracji transportu, tak by np. z Tychów do Tarnowskich Gór można było przejechać komunikacją miejską na jednym bilecie. Z drugiej strony obniżenie cen biletów może zaowocować zwiększoną liczbą podróżnych, co w konsekwencji pozwoli znów zmniejszyć składki.

W Sosnowcu trwają przygotowania do przedłużenia linii tramwajowej 15 na osiedlu Zagórze. Kiedy zostanie ogłoszony przetarg?

Zamierzamy zrobić to w najbliższych dniach. Być może uda się rozstrzygnąć go jeszcze w tym roku, jednak przesunięcie tego terminu o miesiąc lub dwa nie będzie miało wielkiego znaczenia w przypadku inwestycji, na którą mieszkańcy czekają od kilkudziesięciu lat. Trasa zostanie przedłużona od obecnej pętli linii 15 do ronda Jana Pawła II. Tramwaj będzie przejeżdżał przez najbardziej zaludnione części osiedla Zagórze, blokowiska zamieszkanego przez kilkadziesiąt tysięcy osób.

Czy linia będzie wydłużana dalej w kierunku Mysłowic?

Budowa odcinka do ronda będzie pierwszym etapem inwestycji. Mamy również plan przedłużenia linii już po zakończeniu obecnej unijnej perspektywy budżetowej z ronda papieskiego do połączenia z linią łączącą centrum Sosnowca z Kazimierzem. Stamtąd z kolei można dojechać linią 26 do Mysłowic. Planów rozbudowy sieci jest więcej – trwają np. rozmowy o połączeniu między osiedlem Zagórze a Dąbrową Górniczą. Ciekawym, budzącym zainteresowanie lokalnych samorządów oraz Tramwajów Śląskich projektem jest też połączenie Sosnowca Katowicami kolejną linią przez al. Roździeńskiego. Trzeba jednak pamiętać, że środki, które mamy do dyspozycji, są ograniczone. Do obsługi nowych tras Tramwaje Śląskie zamierzają kupić także nowoczesne wagony.

Oprócz budowy nowych linii są też planowane remonty istniejących torowisk…

Sieć tramwajowa wymaga ogromnych nakładów na modernizację. Obecnie rozpoczyna się modernizacja linii na ul. Piłsudskiego, wykorzystywanej między innymi przez linię 21, jedną z głównych w mieście. Lada chwila powinien zostać rozstrzygnięty przetarg na modernizację torów w ul. Żeromskiego i Będzińskiej.

W dużym przetargu na zakup 81 autobusów dla PKM wybrano oferty Volvo, Mercedesa oraz Solarisa. Dlaczego przewoźnik nie dąży do ujednolicenia taboru?

Decydują o tym procedury przetargowe. Nie możemy ograniczać konkurencji. W dużej mierze zależy to również od rodzaju pojazdu – np. Volvo od kilku lat oferuje autobusy miejskie wyłącznie z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Koszty serwisu – według zarządu PKM – nie stanowią większego problemu. Wszystkie wymienione marki z wyjątkiem Volvo są obecne w naszym taborze już od wielu lat. Warto wspomnieć, że mniejszościowymi udziałowcami PKM Sosnowiec są samorządy Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi, stąd o zakupach taboru decydujemy wspólnie.

Ważnym tematem dyskusji podczas KTP są w tym roku węzły przesiadkowe. Jakie działania są podejmowane w Sosnowcu, by ułatwić zmianę środka transportu?

Przebudowujemy kilka węzłów tak, by osoby niepełnosprawne lub z wózkiem dziecięcym mogły sprawnie przemieszczać się z jednego miejsca na drugie. W tym celu są budowane rampy albo windy. Powstają też dodatkowe kładki, w tym jedna przeznaczona specjalnie dla ruchu rowerowego.

Co jeszcze robią władze miasta dla promowania zrównoważonego transportu?

Na kilku kilometrach ulic w centrum wyznaczyliśmy pasy dla autobusów. Wybudowaliśmy ok. 17 km dróg rowerowych, w tym łączących centra przesiadkowe. Równocześnie budujemy wypożyczalnie rowerów. Warto pamiętać też o takich udogodnieniach, jak publiczne toalety. Nadrzędny cel inwestycji związanych z transportem ekologicznym i ograniczaniem niskiej emisji to zachęcanie do przesiadania się z samochodów na pojazdy komunikacji miejskiej.

Jak postrzega Pan przyszłość elektromobilności w Polsce? Podczas dyskusji panelowej zasygnalizował Pan sceptycyzm w tej sprawie.

Kupiliśmy w tym roku pierwsze trzy elektrobusy. Uważam jednak, że nie powinno się wywierać – przy pomocy np. finansowania zewnętrznego – nacisku na kupowanie przez samorządy tylko takich autobusów. Są to pojazdy wciąż jeszcze znacznie droższe od spalinowych – tym bardziej, że do ceny taboru trzeba doliczyć koszt infrastruktury do ładowania, a także późniejszej utylizacji baterii. Trwałość i zasięg samych baterii też pozostają na razie dalekie od zadowalających. Poza tym istnieją alternatywne środki walki z niską emisją w postaci np. autobusów na gaz CNG – w Sosnowcu działa firma produkująca zbiorniki do takich pojazdów. Również takim transport jest ekologiczny, a jego zaletą jest niższa cena. W dodatku sama produkcja prądu w Polsce nie odbywa się w sposób ekologiczny.

Jakie są doświadczenia władz Sosnowca, jeśli chodzi o finansowanie inwestycji transportowych w partnerstwie publiczno-prywatnym?

Na razie naszym jedynym doświadczeniem z tym rodzajem inwestycji w transport jest projekt związany z wiatami przystankowymi. Wynika to z tego, że znacznie korzystniejsze dla miasta jest obecnie finansowanie zewnętrzne ze środków unijnych, którego wartość może sięgnąć nawet 85% kosztów przedsięwzięcia. Realia ekonomiczne zmienią się jednak po zakończeniu obecnej unijnej perspektywy budżetowej – następny okres programowania nie będzie już tak hojny dla Polski. PPP zacznie wtedy bardziej zdecydowanie wkraczać we wszystkie dziedziny gospodarki.

Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Komunikacja

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Roman Czubiński 19 października 2017

Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena

Prawo & Finanse

Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena

Kasper Fiszer 13 października 2017

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny

Komunikacja

Zobacz również:

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Komunikacja

Kędzierzyn-Koźle kupuje autobusy elektryczne

Jakub Rösler 06 września 2023

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Komunikacja

Pierwsze elektryczne autobusy w Głogowie

Solaris 07 września 2023

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Przestrzeń

Europejski debiut nowych elektrobusów Yutonga w Pułtusku

Redakcja/inf. pras. 05 września 2023

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Komunikacja

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Roman Czubiński 19 października 2017

Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena

Prawo & Finanse

Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena

Kasper Fiszer 13 października 2017

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5