Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Mobilis: Czym pewniejszy kontrakt, tym niższa cena
fot. Mobilis
Jak tworzyć kontrakty pomiędzy samorządami a przewoźnikami, by cena usług transportowych była możliwie jak najniższa? Prezes Mobilis Polska zachęcał do tworzenia długoterminowych umów dotyczących możliwie jak największej liczby autobusów. Ma to przynosić nawet kilkunastoprocentowe oszczędności.

Jednym z pierwszych wystąpień w ramach drugiego dnia Kongresu Transportu Publicznego było to poświęcone kosztom funkcjonowania komunikacji miejskiej w miastach. Dariusz Załuska, prezes Mobilis Polska sp. z o.o., przekonywał w nim, że organizatorzy transportu publicznego mają dostępny szeroki wachlarz narzędzi umożliwiających racjonalne wydatkowanie śordków. W jego opinii bardzo istotnym dla obniżenia ostatecznego kosztu funkcjonowania transportu jest kształt kontraktu zawartego z przewoźnikiem.

Przetarg to forma niepozbawiona wad, ale efektywna cenowo

– To, co w perspektywie najblizszych lat jest praktycznie pewne, to to, że środki na komunikację będą rosły. Miasta się rozwijają, będą więc zamawiać więcej usług. Rosną też wymagania pasażerów, co wiąże się z wyższymi kosztami inwestycyjnymi. Darmowa nie jest także ekologia – wskazywał prelegent. – Będziemy mieli więc do czynienia z dużymi wydatkami. Istnieje więc potrzeba jak najefektywniejszego gospodarowania dostępnymi środkami – ocenił.

Przypomniał, że samorządy mają trzy podstawowe drogi kontraktowania usług: tzw. powierzenie (zawarcie umowy z własnym operatorem), negocjacje (z własną spółką lub – w pewnym zakresie – z innym podmiotem) oraz przetarg. Choć Dariusz Załuska zauważa wady tego ostatniego rozwiązania, przede wszystkim długotrwałą procedurę wyboru, przekonuje, że pozwala ona osiągać optymalne ceny usług. – Przetarg to pełne odwołanie się do rynku – mówił.

Czym mniejsze ryzyko, tym niższa cena usług

Nawet w ramach procedury przetargowej osiągane ceny usług przewozowych mogą być jednak bardzo różne w zależności od zawartych w dokumentacji zamówienia publicznego kryteriów. – Jednym z najważniejszych czynników jest skala działania – zarówno w zakresie liczby autobusów, jak i wielkości pracy zaplanowanej dla każdego pojazdu – powiedział prelegent. Stwierdził, że przy zamówieniu na 50 wozów można uzyskać nawet 8-procentowe oszczędności względem zamówienia na 10 pojazdów. Zachęcał też do dobrej organizacji zadań przewozowych w celu zwiekszania przebiegów. Sumaryczne oszczędności mogą jego zdaniem sięgnąć nawet 16 proc.

Istotnym jest również czas trwania kontraktu, który pozwala przewoźnikowi na rozłożenie kosztów inwestycji. – Możliwość optymalizacji ceny pomiędzy kontraktem trzy-, czteroletrnim a ośmio- czy dziesięcioletnim wynosi kilkanaście procent – stwierdził Dariusz Załuska. Dodał przy tym, że przy umowach długoterminowych konieczne jest szczególowe wskazanie formuł waloryzacyjnych stawek. – W biznesie ryzyko to jest po prostu pewien koszt – podkreślał. W jego opinii każde ograniczenie ryzyka po stronie operatora przekłada się na obniżenie oferowanej stawki.

Czego tak naprawdę oczekuje pasażer?

Panelista zachęcał także do prowadzenia badań dotyczących oczekiwań pasażerskich. Często elementy wyposażenia pojazdów, które nie są dla podróżnych kluczowe, mogą bowiem wpłynąć na znaczące podniesienie kosztów funkcjonowania komunikacji. – Ważne jest więc sprawdzenie, jakie pasażer ma rzeczywiste priorytety – dodał.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Komunikacja

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Roman Czubiński 19 października 2017

Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę

Komunikacja

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Komunikacja

Jak mierzyć funkcjonalność węzłów przesiadkowych?

Roman Czubiński 19 października 2017

Sosnowiec: Za transport wysokiej jakości warto płacić wyższą składkę

Komunikacja

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5