Partnerzy serwisu:
Komunikacja

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny

Dalej Wstecz
Autor:

Roman Czubiński

Data publikacji:
2017-10-12 14:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

IV etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Rozpoczyna się dialog techniczny
Krakowski Bombardierfot. Martyn Janduła
Zastosowanie partnerstwa publiczno-prywatnego przy budowie IV etapu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pozwoli odciążyć budżet miasta. Miasto zamierza rozliczać się z partnerem prywatnym w sposób, który dodatkowo zmotywuje go do utrzymywania torów w dobrym stanie – mówił podczas Kongresu Transportu Publicznego Sebastian Idzik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Bodźcem do zainteresowania się systemem PPP był znaczny wzrost kosztu planowanej inwestycji w stosunku do pierwotnych oczekiwań.

Planowana inwestycja będzie już czwartym etapem budowy systemu KST. Pierwszy z nich, zrealizowany na przełomie XX i XXI wieku, jeszcze przed akcesją Polski do Unii Europejskiej, był finansowany z budżetu miasta, które zaciągnęło na ten cel kredyt w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju oraz Europejskim Banku Inwestycyjnym. Etap drugi otrzymał już środki z unijnego Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” z perspektywy finansowej 2007-2013. Z tego samego programu, ale już z nowego okresu programowania, korzysta obecnie realizowany trzeci etap, obejmujący przedłużenie linii 50.

– Etap czwarty był planowany od początku projektu KST. Po szczegółowej analizie przebiegu okazało się jednak, że koszt będzie około trzykrotnie większy niż w pierwszych szacunkach – kontynuował Idzik. Miasto zaczęło więc poszukiwać alternatywnych źródeł finansowania. Uwaga decydentów zwróciła się w stronę partnerstwa publiczno-prywatnego. – Ministerstwo Rozwoju akurat ogłosiło konkurs na projekty z PPP. Złożyliśmy aplikację, która została oceniona pozytywnie. Rozpoczęliśmy pracę z doradcami – powiedział mówca.

Pół kilometra nowej linii w tunelu

Cel inwestycji to połączenie obecnej infrastruktury tramwajowej i optymalizacja trasy linii 52. Tory nowej nitki KST mają przebiegać od pętli Mistrzejowice do skrzyżowania ul. Jana Pawła II i Lema przy Tauron Arenie. – Jest to newralgiczne skrzyżowanie, zwłaszcza w czasie imprez masowych – poinformował pracownik ZIKiT. Linia będzie przebiegała przez dwie dzielnice: Mistrzejowice i Czyżyny. Planowany odcinek to 4,5 km podwójnego toru, w tym pół kilometra tunelu. – Decyzja o jego budowie to wynik analizy środowiskowej. Tunel poprawi oddziaływanie na otoczenie, ale zwiększy koszty budowy – przyznał Idzik.

Obowiązkiem prywatnego partnera będzie zdobycie finansowania budowy, wybudowanie i technicznie utrzymywanie nowego odcinka przez 20 lat po zakończeniu inwestycji. Urząd Miasta ze swojej strony zabezpieczył w wieloletniej prognozie finansowej środki na wynagrodzenie dla wykonawcy w latach 2021-2042. Władze Krakowa planują rozliczać się ze stroną prywatną w systemie opłaty za dostępność. – Tylko wtedy, gdy całość infrastruktury będzie w pełni dostępna, będziemy płacić partnerowi. W ten sposób ryzyko dostępności ma być przeniesione na spółkę prywatną, podobnie jak ryzyka budowy – wyjaśnił prelegent. Dodatkowym atutem jest fakt, że nowelizacja ustawy o PPP z 2015 r. pozwala sklasyfikować część wydatków jako majątkowe, co ma duże znaczenie dla zdolności kredytowej miasta.

Wybór partnera w trybie dialogu konkurencyjnego

Tryb wyboru partnera ma być oparty o Prawo Zamówień Publicznych. – Nie zdecydowaliśmy się na koncesję, ponieważ opłata za dostępność ma być jedynym dochodem partnera – wyjaśnił Idzik. Wykonawca zostanie wyłoniony w dialogu konkurencyjnym, poprzedzonym testowaniem rynku poprzez dialog techniczny. Ogłoszenie o jego rozpoczęciu zostało opublikowane 11 października.

Szacunkowe nakłady na inwestycję, określone w oparciu o koncepcję przebiegu, mają wynosić 305 mln zł. Harmonogram zakłada podpisanie umowy w maju lub czerwcu 2019 r. – Pamiętajmy jednak, że każde odwołanie któregoś z oferentów do KIO może doprowadzić do przesunięcia tego terminu – zastrzegł przedstawiciel ZIKiT. Prace mają rozpocząć się w roku 2019, a zakończyć w 2021. Najwięcej wydatków zostanie dokonanych w ostatnim roku budowy. Dalsze szczegóły określi umowa, wynegocjowana na etapie dialogu konkurencyjnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Wiemy, kto otrzymał nagrody portalu Transport-Publiczny.pl

Mobilność

Wiemy, kto otrzymał nagrody portalu Transport-Publiczny.pl

Jakub Madrjas 12 października 2017

Lufthansa przejmuje 81 samolotów Air Berlin

Komunikacja

Lufthansa przejmuje 81 samolotów Air Berlin

Emilia Derewienko 12 października 2017

IV Kongres Transportu Publicznego otwarty

Komunikacja

IV Kongres Transportu Publicznego otwarty

Jakub Madrjas 12 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5