Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Solaris dostarcza 2/3 autobusów miejskich sprzedawanych w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Solaris dostarcza 2/3 autobusów miejskich sprzedawanych w Polsce
Fot. Solaris
W zeszłym roku sprzedano w Polsce nieco ponad 700 autobusów miejskich. 471 z nich było marki Solarisa. Firma, jak co roku, podsumowała minione 12 miesięcy, w czasie których sprzedała w sumie 1,3 tys. pojazdów, osiągnęła przychody w wysokości 1,72 mld zł a elektryczny Solaris Urbino 12 zyskał tytuł Bus of the Year.

Firma ma się czym chwalić, bo już 14. rok z rzędu jest liderem sprzedaży autobusów w Polsce. Na 471 pojazdów, które znalazły nabywców nad Wisłą najwięcej kupiło MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 autobusów elektrycznych i 12 autobusów hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 autobusy Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 autobusy Urbino 12, w tym cztery autobusy hybrydowe). Oprócz wieloletnich klientów, w roku 2016 w gronie nabywców Solarisów znalazł się także operator, który po raz pierwszy postawił na tę markę – Miejski Zakład Komunikacji w Kutnie, który pozyskał dwa autobusy Urbino 12.

W sumie Solaris wyeksportował 829 pojazdów, z których najwięcej trafiło do przewoźników w Niemczech (276 sztuk). Kolejnymi krajami pod względem liczby dostarczonych autobusów były Izrael i Włochy. Dobry wynik sprzedażowy w Italii to głównie efekt rozpoczęcia realizacji dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral. Zamówienie zdobyte w minionym roku było drugim w historii firmy pod względem liczby pojazdów (po zamówieniu 320 autobusów dla Aten w roku 2009).

Ważne elektryki

Firma od lat rozwija produkcję autobusów elektrycznych. W październiku wygrała dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim. Pierwszym z nich był kontrakt na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, drugi kontrakt dotyczy zaś dostawy 20 sztuk elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Do tego doszły realizacje zamówień na autobusy elektryczne w Finlandii oraz w Norwegii. W sumie nabywców znalazło już ponad 100 elektrycznych Solarisów.

- E-mobilność jest istotnym elementem strategii firmy Solaris już od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski producent zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł Autobusu Roku 2017 oraz liczba zrealizowanych i realizowanych dostaw autobusów elektrycznych - mówił Zbigniew Palenica, wiceprezes zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales. - Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji - dodawał.

Ponadto firma Solaris wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów utworzyła klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny –  łańcuch dostaw dla elektromobilności.” W skład klastra wchodzą takie podmioty, jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.

- Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych - zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.

Belgijskie hybrydy szansą na zmianę

 W tym roku największe zadowolenie członków zarządu firmy jest ramowe zamówienie na 208 autobusów hybrydowych dla dwóch przewoźników z belgijskiej Walonii.

– To zamówienie jest ważne nie tylko dlatego, że jest duże, ale też pozwoli nam na płynną zmianę technologiczną. Dzięki temu będziemy mogli zamienić napęd hybrydowy marki Eaton, na napęd BAE, który jest stosowany w większości autobusów hybrydowych na świecie – mówi wiceprezes Palenica.

Rok 2016 był tez istotny jeśli chodzi o część tramwajową Solarisa. W grudniu ogłoszono, że z dniem 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Jakich elektrobusów jest w Polsce najwięcej?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5