Jak informuje „Głos Pomorza”, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podpisze umowę z władzami Słupska na dofinansowanie transportowej rewolucji. Inwestycja ma być warta 38,5 mln zł.
Realizować ją będzie Zarząd Infrastruktury Miejskiej i Miejski Zakład Komunikacji. Rzecznik UMWP Małgorzata Pisarewicz informuje, że obecnie trwa kompletowanie dokumentów niezbędnych do podpisania umowy. Jej zawarcie we wrześniu tego roku wynika z faktu uzyskania oszczędności poprzetargowych z innych projektów transportowych. Zostaną one wykorzystane do zawarcia umowy ze Słupskiem. Unijne dofinansowanie wynosi,
jak podaje „Głos Pomorza” , 23,6 mln zł. Z tych środków przewidywane do realizacji są następujące inwestycje:
• Montaż systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – tablice elektroniczne na przystankach autobusowych;
• Zakup 18 nowych autobusów;
• Budowa nowej myjni autobusowej w bazie MZK Słupsk;
• Przebudowa skrzyżowania ul. Szczecińskiej i Sobieskiego;
• Przebudowa drogi rowerowej na ul. Szczecińskiej, ul. Kołłątaja, i al. 3 Maja, jak również na moście nad torami kolejowymi;
• Budowa monitorowanego parkingu dla rowerów pod dworcem kolejowym. Jak podaje „Głos Pomorza”, w jego wyposażeniu znajdzie się m.in. warsztat z narzędziami potrzebnymi do szybkiej naprawy rowerów.
Podkreślić należy, że środki na tę inwestycję to jeszcze „odpryski” minionej unijnej perspektywy finansowej (2007-13), w ramach której wszystkie projekty muszą być zamknięte i rozliczone do końca 2015 r. Równocześnie należy przypomnieć, że władze Słupska założyły także ambitny program inwestycyjny
na perspektywę 2014-20.
W jej ramach, największym projektem miałaby być budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego w obrębie dworca kolejowego. Szacunkowa wartość tej inwestycji wynosi 34 mln zł. Z węzła miałyby korzystać zarówno autobusy miejskie, jak i regionalne (PKS). W ramach przedsięwzięcia planuje się m.in. budowę parkingów P&R oraz rozbudowę lub budowa tunelu pieszo-rowerowego pod dworcem PKP. Elementem projektu miałoby być też utworzenie Centrum Nadzoru Ruchu, obejmującego nadzór nad transportem zbiorowym i zarządzanie ruchem drogowym: koordynację sterowania ruchem ulicznym (ITS), Systemu Informacji Pasażerskiej (SIP) oraz systemów parkingowych.
ITS ma zostać z kolei powiązany z planowanym do utworzenia systemem bus-pasów. MZK Słupsk planuje natomiast w nowej perspektywie pozyskać kolejne 10 nowych pojazdów. Władzom miasta zależy też na wzroście roli kolei w obsłudze komunikacyjnej Słupska i ciążących do niego miejscowości. Chodzi przede wszystkim o rozwój oferty połączeń na trasie do Ustki oraz na trasie w kierunku Szczecinka. Aktualnie trwają
prace nad studiami wykonalności oraz dokumentacją przedprojektową modernizacji tych tras, jak również fragmentu linii kolejowej 202 pomiędzy Słupskiem i Gdynią. Niewykluczone, że efektem tych prac będzie rekomendacja budowy drugiego toru szlakowego pomiędzy Słupskiem i Wejherowem.