Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Skąd pomysł na tramwaje w Zamościu?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
16-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
14-07-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Skąd pomysł na tramwaje w Zamościu?
fot. UM Zamość
Zamość przeanalizuje możliwości wprowadzenia komunikacji tramwajowej. Teraz miasto zdradza skąd się zrodziła idea oraz od czego uzależniona jest realizacja projektu.

Jak pisaliśmy, Urząd Miasta w Zamościu zleci wykonanie analizy wprowadzenia komunikacji tramwajowej. Magistrat wyjaśnia, że nie jest to wcale nowa koncepcja. – Już w latach 70., budując ulicę Długą (obecnie Wyszyńskiego), przewidywano linię tramwajową po pasie zieleni i dlatego zaprojektowano takie szerokie pasy zieleni oraz duże rondo. A obecnie są duże dotacje na bezemisyjny transport publiczny, więc wracamy do pomysłu, robiąc rzetelne analizy opłacalności – wyjaśnia biuro prasowe miasta.

Trasa z potencjałem

Trasę wyznaczono w ciągu Hrubieszowskiej, Wyszyńskiego, Peowiaków, Sadowej, Dzieci Zamojszczyzny, Szczebrzeskiej. Zdaniem miasta „to najlepsza trasa dla pierwszej linii tramwaju miejskiego”. – Przede wszystkim wykorzystalibyśmy istniejącą infrastrukturę, w większości linia biegłaby po pasach zieleni, więc nie trzeba by było niszczyć nawierzchni odremontowanych ulic. Poza tym linia taka połączyłaby największy zakład pracy i usługodawcę w mieście (szpital papieski), drugi szpital (niepubliczny, tzw. Stary) największe osiedla mieszkaniowe (Słoneczny Stok, Zamoyskiego), ze szkołami przy ulicy Szczebrzeskiej. W czasie roku szkolnego, w godzinach porannych, autobusy na tych trasach często są pełne. Tramwaj miałby zdecydowanie większą pojemność, co zredukowałoby liczbę pojazdów potrzebnych do obsłużenia tras – przekonuje biuro prasowe.

Otwarte pozostaje pytanie, czy tramwaj będzie miał w pełni wydzieloną trasę. – To bardzo wczesna faza, więc nie wiemy, czy autor koncepcji nie zaproponuje współdzielenia w ruchu ulicznym torowiska na ulicach Peowiaków i Sadowej. Pozostałe ulice mają pasy zieleni – zauważa magistrat.

Ratusz zauważa, że torowisko przebiegające Peowiaków będzie przylegać do węzła przesiadkowego „agregującego transport kolejowy, MZK, rower, a w przyszłości busy”. Urzędnicy nie odpowiadają na razie na pytanie, gdzie znajdzie się początek, koniec trasy i zajezdnia. – Po to właśnie opracowujemy koncepcję, żeby odpowiedzieć na takie pytania – odpowiada miasto. Autorzy koncepcji będą musieli też odpowiedzieć na pytania dotyczące specyfiki taboru.

Miasto liczy na oszczędności

Jakie będą dalsze kroki? – Po opracowaniu koncepcji i analizy opłacalności (koszty bieżące byłyby niższe, ale koszty inwestycyjne mogłyby tego nie zrekompensować, stąd potrzebna analiza) podejmiemy decyzję, czy opracowywać szczegółową dokumentację budowlaną i starać się o dotacje z funduszy unijnych i krajowych – odpowiada Zamość.

Tu słowo wyjaśnienia: miasto zakłada, że obsługa linii wiązałaby się z niższymi kosztami eksploatacyjnymi z uwagi na możliwość zastosowania taboru autonomicznego. Jak wylicza Andrzej Wnuk, prezydent Zamościa, w rozmowie z Dziennikiem Wschodnim, przewozy MZK kosztują rocznie ok. 11 mln zł, a miasto dopłaca 6 mln zł. – Oczywiście w związku z rosnącymi cenami paliw, a także wynagrodzeniami kierowców, obciążenie dla budżetu miasta będzie tylko rosło. Autonomiczna linia tramwajowa, w sytuacji braku motorniczego i zasilana energią z farmy fotowoltaicznej, pozwoliłaby znacząco zredukować koszty bieżące transportu publicznego – mówi prezydent.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Tramwaje Warszawskie zmieniają założenia ws. torowiska na Banacha

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Wrocław: Jedna oferta na studium tramwaju do Borowskiej

Przestrzeń

Wrocław: Jedna oferta na studium tramwaju do Borowskiej

Witold Urbanowicz 03 listopada 2023

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Przymiarki Zamościa do tramwaju kończą się fiaskiem

Przestrzeń

Zobacz również:

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Przestrzeń

Poznań. 1 etap Tramwaju na Ratajczaka prawie gotowy

Jakub Rösler 09 listopada 2023

Tramwaje Warszawskie zmieniają założenia ws. torowiska na Banacha

Przestrzeń

Olsztyn. Dodatkowe prace za 12 mln zł dla tramwajowego wykonawcy

Przestrzeń

Wrocław: Jedna oferta na studium tramwaju do Borowskiej

Przestrzeń

Wrocław: Jedna oferta na studium tramwaju do Borowskiej

Witold Urbanowicz 03 listopada 2023

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Komunikacja

Gdzie dojadą tramwaje pod Jasną Górą?

Jakub Rösler 03 listopada 2023

Przymiarki Zamościa do tramwaju kończą się fiaskiem

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5