Tramwaje Warszawskie podpisały już umowę z projektantem na dokumentację wykonawczą i przygotowanie materiałów koniecznych do uzyskania pozwoleń niezbędnych do budowy trasy tramwajowej na Gocław. Trasa będzie liczyć około 3,6 km i obsłuży 60-tysięczne osiedle Gocław, które nie ma jak dotąd komunikacji szynowej. Przejazd od pętli Gocław do stacji metra Centrum zajmie około 20 minut.
– W Warszawie konsekwentnie budujemy nowe odcinki linii tramwajowych, tak by w przyszłości mieszkańcy większości dzielnic mogli skorzystać z cichego, bezpiecznego i wygodnego środka transportu. Gocław to olbrzymie osiedle, które z centrum i innymi dzielnicami skomunikowane jest tylko autobusami. Alternatywny transport szynowy, w tym przypadku miejski tramwaj, na pewno ułatwi codzienne życie mieszkańców, dojazdy do szkół i pracy. Także zaplanowana kolejna linia metra poprawi połączenia komunikacyjne Pragi Południe z innymi częściami miasta – mówi prezydent m.st. Warszawy Rafał Trzaskowski.
Są już projekty budowlane nowej trasy, zatwierdzone projekty stałej organizacji ruchu oraz ważna decyzja środowiskowa. Teraz pora na kolejny krok – opracowanie projektów wykonawczych, korektę i aktualizację posiadanej dokumentacji oraz opracowanie materiałów i uzyskanie decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, która pozwoli na dysponowanie nieruchomościami na cele budowlane. Umowa została zawarta z firmą Databout, która złożyła w przetargu najkorzystniejszą ofertę – na kwotę nieco ponad 9 mln zł brutto.
W 2026 r. miasto powinno uzyskać decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej oraz złożyć wnioski o decyzje umożliwiające rozpoczęcie i realizację robót budowlanych. Jeśli uda się je pozyskać w 2027 r., to w tym samym roku po zabezpieczeniu środków finansowych, możliwe będzie ogłoszenie przetargu na budowę nowej trasy. Przyszły wykonawca będzie dysponować kompletem opracowań i materiałów niezbędnych do rozpoczęcia robót.
Jaki przebieg trasy?
Nowa trasa tramwajowa będzie odchodzić od istniejącej trasy w al. Waszyngtona w rejonie Kanału Wystawowego. Następnie tory będą prowadzić wzdłuż Kanału Wystawowego, wiaduktem nad al. Stanów Zjednoczonych i w rezerwie tzw. Trasy Tysiąclecia. Dalej tramwaj pojedzie w ciągu ul. Bora-Komorowskiego do pętli tramwajowo-autobusowej Gocław.
Wybudowanych zostanie: sześć zespołów przystankowych z 14 nowymi platformami, most tramwajowo-pieszo-rowerowy nad Kanałem Wystawowym, trzy kładki pieszo-rowerowe nad Kanałem Wystawowym oraz wiadukt nad obniżoną do poziomu -1 al. Stanów Zjednoczonych (Trasa Łazienkowska).
Będzie zielono
Ważnym elementem inwestycji będzie zieleń. Projekty budowlane zakładają nasadzenie co najmniej 320 drzew, blisko 7000 krzewów ozdobnych (ok. 2000 m kw.) oraz 6660 szt. bylin (ok. 1060 m kw.). Ok. 2,6 km nowej trasy będzie stanowić zielone torowisko.
Przygotowania do realizacji trasy tramwajowej są koordynowane z innymi miejskimi inwestycjami – w tym z powstającymi projektami przebudowy trasy tramwajowej w al. Waszyngtona na odcinku od ronda Waszyngtona do ronda Wiatraczna oraz budowy linii metra M3 Stadion Narodowy – Gocław. Punkt styku metra i tramwaju znajduje się na skrzyżowaniu ul. gen. Fieldorfa „Nila” i ul. gen. Bora-Komorowskiego (stacja E06 Gocław).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.