Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rzeszowskie inwestycje w transport publiczny przynoszą owoce

Dalej Wstecz
Autor:

Michał Szatkowski

Data publikacji:
2017-05-24 09:31
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rzeszowskie inwestycje w transport publiczny przynoszą owoce
fot. MJ
Od 2015 roku w Rzeszowie funkcjonuje nowoczesny, cyfrowy system integrujący transport publiczny. Efektem jest wzrost liczby pasażerów oraz większe przychody ze sprzedaży biletów, mimo równoczesnej obniżki ich cen.

– Rzeszowski ZTM jest jednym z młodszych w Polsce. Przez ostatnie dziewięć lat zrobiliśmy duży krok do przodu. Jeszcze dwa, dwa i pół roku temu nasz system był całkowicie analogowy. W tej chwili jesteśmy już na etapie karty miejskiej, mobilnych systemów sprzedaży – podkreślał obecny na Forum Techonologii w Transporcie Piotr Kalita, Kierownik Działu Sprzedaży, Kontroli i Windykacji w ZTM w Rzeszowie.

Co nowego?

Dzięki pomocy środków unijnych Rzeszów dwa lata temu zrealizował za 333 mln zł projekt pod nazwą: „Budowa systemu integrującego transport publiczny Miasta Rzeszowa i okolic”. W jego realizację zaangażowane były: Zarząd Transportu Miejskiego w Rzeszowie, Miejski Zarząd Dróg w Rzeszowie, Urząd Miasta Rzeszowa, Biuro Gospodarki Mieniem Miasta Rzeszowa. Trzy główne zadania wykonane w ramach tego przedsięwzięcia to: zaprojektowanie i wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem i Transportem Publicznym (ZSZRiTP) wraz z dedykowaną mu platformą teleinformatyczną (PTITS); zakup nowoczesnego taboru autobusowego; a także przebudowa oraz rozbudowa lokalnego układu komunikacyjnego wraz z modernizacją infrastruktury na potrzeby transportu publicznego.

Nowy tabor kosztował 80,6 mln zł. Zakupiono 80 nowoczesnych, ekologicznych autobusów (60 mercedesów – z czego 30 to autobusy 12-metrowe na gaz ziemny; oraz 20 autosanów). Autobusy są wyposażone w system monitoringu (2 kamery zewnętrzne i 4 kamery wewnętrzne) oraz w system multimedialnej informacji pasażerskiej (2 monitory). Uzupełnia je zintegrowany system zapowiedzi głosowych, zewnętrznych i wewnętrznych.

Dzięki projektowi powstał System Zarządzania Transportem Publicznym (SZTP), który umożliwia identyfikację lokalizacji pojazdów, zliczanie liczby pasażerów oraz kontrolę standardów jakościowych obsługi pasażerów przez operatorów, co z kolei pozwala reagować na bieżące potrzeby komunikacji publicznej w Rzeszowie, m.in. w zakresie rozkładu jazdy, przebudowy układu drogowego, weryfikacji algorytmów sterowania itp. System Informacji Pasażerskiej (E-Info) pozwala na dotarcie z informacją do pasażerów transportu publicznego. Tablice informacyjne (73 lokalizacje) zamontowane na przystankach autobusowych mają za zadanie wyświetlać m.in. czas pozostający do przyjazdu autobusu danej linii.

Priorytet w przypadku korków

Inny element projektu – System Obszarowego Sterowania Ruchem Drogowym (SOSRD) – ma znaczący wpływ na usprawnienie poruszania się po mieście. Składa się z systemu sterowania sygnalizacją świetlną, pozwalającego na utrzymywanie płynności ruchu i skrócenie do minimum czasu oczekiwania na skrzyżowaniach; systemu priorytetowania pojazdów komunikacji zbiorowej (w sytuacji kiedy miasto z jakiegoś powodu się korkuje), przydzielającego w pierwszej kolejności prawo przejazdu środkom komunikacji publicznej oraz systemu informacji dla kierowców wykorzystującego znaki zmiennej treści, który pozwala na szybkie informowanie o utrudnieniach, zmianach w organizacji ruchu czy zalecanych objazdach.

System Elektronicznego Poboru Opłat (E-Bilet), element projektu najważniejszy z punktu widzenia pasażerów, ułatwia korzystanie ze środków komunikacji miejskiej. Do dyspozycji pasażerów oddano 38 biletomatów stacjonarnych, 80 biletomatów mobilnych, portal (sklep) internetowy, a także aplikacje mobilne służące do zdalnego zakupu biletów. Bilet można także kupić w 6-ciu stacjonarnych Punktach Obsługi Podróżnego. Dużym ułatwieniem zakupu biletów jest możliwość płatności gotówką, kartą lub szybkim przelewem internetowym. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z popularności zakupu biletu okresowego przy użyciu internetu i aplikacji. Na pewno jest to kierunek, który wyznaczają nasi podróżni, dla których liczy się szybkość dostępu do biletu, możliwość zakupu o każdej porze dnia i nocy i wygoda – mówił Kalita. Biletów papierowych nie wycofano całkowicie głównie ze względu na osoby starsze, przyzwyczajone do tej formy zakupu.

Wzrost o 7 mln przejazdów

– Wprowadzenie elektronicznego systemu dystrybucji spowodowało wzrost przychodów ze sprzedaży biletów okresowych, przy jednoczesnym obniżeniu cen tych biletów. Około trzy i pół roku temu bilet sieciowy miesięczny, na wszystkie linie, kosztował 150 zł – w dniu dzisiejszym kosztuje 88 zł, jest to znacząca obniżka. Mieszkańcy nie spieszyli się z odbiorem kart bezstykowych, a jednak od początku 2016 roku, czyli od czasu kiedy jest to jedyny nośnik dla biletów okresowych, system działa sprawnie. Przy niespełna 200 tys. mieszkańców mamy wydane 50 tys. kart. Uważamy to za całkiem dobry wynik – chwalił nowe rozwiązania Kalita.

– Statystyki przewozu pasażerów prowadzimy od 2012 roku, ponieważ wtedy dopiero przejęliśmy od MPK zadania związane z emisją, sprzedażą i kontrolą biletów. Cieszy nas sukcesywny wzrost liczby korzystających z transportu publicznego mieszkańców Rzeszowa. W 2016 roku odnotowaliśmy 35 mln przejazdów, w porównaniu do 28 mln w 2012 roku. To jednak nie koniec naszej pracy. Planujemy między innymi wprowadzenie „wspólnego biletu”. Jesteśmy bliscy porozumienia z kolejami regionalnymi. Mam nadzieję, że uruchomimy ten bilet najpóźniej od wakacji – podsumował swoje wystąpienie Kalita.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją

Komunikacja

Katowice: Chcemy, aby ludzie dojeżdżali do centrum komunikacją

Leonard Dolecki 09 listopada 2016

Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Mobilność

Rzeszów: Po usprawnieniu komunikacji o 10% więcej pasażerów

Witold Urbanowicz 03 listopada 2016

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Mobilność

Wrocław przekonuje: ITS to szybsze tramwaje

Witold Urbanowicz 02 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5