PKP PLK nie mają powodów do zadowolenia w przetargu na rozbudowę stacji Warszawa Gdańska do obsługi zwiększonych potoków pasażerskich. Tym razem co prawda wpłynęła jakaś oferta, ale jej wartość ponad dwukrotnie przekracza przewidziany na ten cel budżet zamawiającego.
Przedmiotem przetargu, prowadzonego w formule projektuj i buduj, jest dostosowanie Warszawy Gdańskiej do obsługi zwiększonego ruchu pasażerskiego w ramach przygotowań do remontu podmiejskiej i dalekobieżnej linii średnicowej w Warszawie. Zarządca infrastruktury założył budowę nowego przejścia podziemnego po zachodniej stronie stacji z łącznikiem prowadzącym do istniejącego tunelu, a także projektowanego nowego dworca z budynkami biurowymi. Natomiast w istniejącym tunelu przewidziano zamianę schodów zwykłych na ruchome. Zaplanowano także budowy dwóch kładek – wschodniej, łączącej perony z wiaduktem w ciągu Andersa oraz zachodniej, łączącej perony z ul. Felińskiego oraz ul. Kłopot. Więcej o zakresie prac pisaliśmy
tutaj.
Pierwszy przetarg, ogłoszony w sierpniu zakończył się fiaskiem. W postępowaniu nie wystartował żaden chętny. W październiku PKP PLK powtórzyły postępowanie. Zarządca infrastruktury nie ma jednak powodów do zadowolenia. Pojawiła się tylko jedna oferta – konsorcjum Intop, Serso i Warszawskie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty zaproponowało kwotę w wysokości 169 mln zł brutto. To znacząco powyżej przewidzianego na tę inwestycję budżetu, określonego na kwotę 77,8 mln zł brutto.
Problemy z Warszawą Gdańską mogą nie być tak wielkim problemem dla PKP PLK. Inwestycje przewidziane w Warszawskim Węźle Kolejowym uległy przesunięciu w czasie. Według ostatnich zapowiedzi przebudowa linii średnicowej
ma zostać przesunięta na nową perspektywę unijną, rozpoczynającą się w 2021 r. – W 2020 roku, gdy zakończą się prace projektowe będziemy wiedzieli jako powinna być koncepcja tej inwestycji, jaki jest stan obiektów, jakie dokładnie prace należy wykonać. Trzeba zrobić wszystko, by w programie znalazły się środki na całą tę inwestycję – mówił niedawno Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.