Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rower miejski w Krakowie (prawie) jak własny

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2016-05-04 07:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rower miejski w Krakowie (prawie) jak własny
fot. KMK Bike
– Innowacją będzie możliwość rezerwacji roweru oraz pełna i aktualna informacja o miejscu postoju wszystkich rowerów za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie lub przez internet – tłumaczy Marcin Jeż z BikeU, które od przyszłego roku stworzy w Krakowie sieć rowerów miejskich IV generacji, czyli bezstacyjnych. – Udostępniona będzie także możliwość wstrzymania wypożyczenia roweru na określony czas np. podczas wizyty w sklepie – zachwala nowatorski system.

Jakub Dybalski, Transport–Publiczny.pl: Co nowego czeka krakowskich użytkowników roweru miejskiego przyzwyczajonych do typowych systemów w Polskich miastach?

Marcin Jeż, dyrektor ds. inwestycji BikeU: To zdecydowanie bardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jak i samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru bez stacji dokujących, co do tej pory było niemożliwe. Będzie się to odbywało za pomocą komputera pokładowego z terminalem i wbudowanym zamkiem. Istnieje możliwość pozostawienia go dowolnym, zgodnym z regulaminem miejscu, a GPS pozwoli w łatwy sposób go zlokalizować – pod domem, kinem, sklepem, szkołą czy przychodnią lekarską.

Kolejną innowacją będzie możliwość rezerwacji roweru oraz pełna i aktualna informacja o miejscu postoju wszystkich rowerów za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie lub przez internet. Udostępniona będzie także możliwość wstrzymania wypożyczenia roweru na określony czas np. podczas wizyty w sklepie.

Następna nowość, dzięki wbudowanemu GPS możliwy będzie ciągły monitoring rowerów powiązanych z wbudowanym alarmem dźwiękowym wbudowanym. W chwili, gdy np. rower zacznie się poruszać w sposób nieautoryzowany lub niezgodny z regulaminem, system powiadomi o tym operatora. Ma to chronić przed jego kradzieżą i minimalizować koszty ewentualnych strat.

I kolejna, w szybki sposób będzie można zgłosić awarię roweru bezpośrednio z komputera pokładowego prosto do mechanika i zawiesić wypożyczenie w trakcie zgłaszania usterki poprzez wybranie z menu opcji awarii (np. uszkodzona opona).

Ponadto obecny KRM będzie działał przez cały rok.

Na jakich doświadczeniach będziecie się opierać instalując KMK Bike, skoro będzie to pierwszy taki system w Polsce?

Zarówno firma BikeU, jak i Social Bicycles znają Kraków i jego potrzeby. BikeU już raz była operatorem roweru miejskiego pod Wawelem, w 2014 roku. Wprowadzaliśmy też systemy rowerowe od podstaw. W Bydgoszczy czy Szczecinie cieszą się olbrzymią popularnością i biją aktualnie kolejne rekordy wypożyczeń. Podobnie było w Krakowie. BikeU jako operator zanotował wzrost liczby użytkowników w sezonie 2014 z 1,8 tys. do 38 tys. Z kolei Social Bicycle (SoBi) to amerykańska firma z siedzibą w Nowym Jorku, konsekwentnie rozwijająca koncepcję systemu rowerów publicznych czwartej generacji. System SoBi funkcjonuje już w USA (m.in. w Phoenix, Los Angeles, Portland, Tampie), Kanadzie i Australii. Prowadzi też projekt pilotażowy na Starym Mieście w Pradze. Krakowski Rower Miejski realizowany przez BikeU będzie zatem wspierany przez firmę z dużym doświadczeniem jeśli chodzi o wdrażanie tego typu systemu.

Czy zmieni się układ już istniejących stacji i jak zmieni się siatka stacji docelowo, skoro ostatecznie rowerów ma być aż 1500?

Plany powstaną zaraz po podpisaniu umowy z miastem. Stacje będą rozmieszczone tak, aby wszystkie miejsca strategiczne miasta, z dużymi skupiskami ludzi, miały dostęp do punktów rowerowych (rynek, dworce, urzędy, uczelnie itp.). Dodatkowym atutem z posiadania rowerów 4G, ale już dla samego miasta, stanie się możliwość szybkiego rozstawienia stacji w dowolnych miejscach i zmiany ich ustawienia w zależności od potrzeb. Takie rozwiązanie stanie się niezbędne w przypadku organizowania eventów, konferencji i innych imprez plenerowych. Tego dotychczas nie było i dla takiego miasta jak Kraków, będzie to idealne i bardzo elastyczne rozwiązanie.

Czy nie boicie się, że umieszczenie całej elektroniki w rowerze sprawi, że będzie on bardziej podatny na awarie i zniszczenia?

Jak pokazują doświadczenia takich miast jak Paryż, Hamilton, czy Nowy Jork, system odniósł sukces. Poza tym rowery mają jeździć przez cały rok, również w zimie, co gwarantuje, że umieszczona w nim elektronika jest funkcjonalna i odporna na niesprzyjające warunki pogodowe.

Użytkowników nie odstraszy opłata abonamentowa?

Wręcz przeciwnie. Abonamenty, w ramach których otrzymamy codziennie do wykorzystania pakiet darmowych minut będą elastyczne i dopasowane do potrzeb użytkowników. Bez problemu skorzystają z nich zarówno turyści z Polski, jak i innego kraju. Abonamenty będą zróżnicowane w zależności od częstotliwości korzystania z rowerów miejskich. Ponadto użytkownicy będą mogli „zarabiać” na dodatkowych bonusach, np. podczas zwrotu roweru do stacji dokującej. O szczegółach związanych z cennikiem będziemy informować dopiero po podpisaniu umowy. Będzie on zresztą uzgadniany i akceptowany przez miasto.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike

Mobilność

Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike

Rafał Stawecki 26 kwietnia 2016

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?

Komunikacja

Ruszają rowery miejskie. Jakie są plany ich rozwoju?

Rafał Stawecki 05 kwietnia 2016

Bike U chwali się marcowymi wynikami w Bydgoszczy

Komunikacja

Bike U chwali się marcowymi wynikami w Bydgoszczy

jd/inf. pras. 05 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5