Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Kraków. Rower publiczny opóźniony?

Dalej Wstecz
Autor:

Rafał Stawecki

Data publikacji:
2016-05-11 09:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków. Rower publiczny opóźniony?
fot. KMKBike
Firma Nextbike zaskarżyła decyzję władz Krakowa odnośnie wyboru BikeU jako nowego operatora KMK Bike. Oznacza to, że miasto nie może na razie podpisać umowy z koncesjonariuszem, przez co start roweru publicznego w stolicy małopolskiego ulegnie opóźnieniu.

Pod koniec kwietnia br. krakowski magistrat wyłonił koncesjonariusza, który przez najbliższych 8 lat będzie opiekował się siecią publicznych wypożyczalni jednośladów KMK Bike. Nowym operatorem miała zostać warszawska firma BikeU, zarządzająca również systemami w Bielsku – Białej (Bbike) i Bydgoszczy (Bydgoski Rower Aglomeracyjny) oraz dostawca sprzętu i oprogramowania w Szczecinie. Przez cały rok 2016 system pozostawał nieczynny - umowa z poprzednim operatorem wygasła z końcem minionego roku. Wszystko wskazuje jednak na to, że mieszkańcy Krakowa na miejskie rowery jeszcze trochę poczekają. Wszystko z powodu skargi, jaką złożyła w sądzie administracyjnym wrocławska firma Nextbike.

Za mało rowerów, za niska cena

Nextbike wskazuje kilka powodów, dla których zdecydowała się na złożenie skargi. Pierwszy z nich dotyczy niespełnienia warunku brzegowego, zgodnie z którym minimalna ilość rowerów w szóstym miesiącu trwania umowy powinna wynosić 300. BikeU jako jedyny oferent złożył propozycję sprzeczną z wytycznymi miasta, deklarując dostarczenie wymaganej liczby jednośladów dopiero w siódmym miesiącu od złożenia niezbędnych podpisów [z protokołu komisji negocjacyjnej, która badała oferty złożone w tym postępowaniu wynika jednak, że BikeU zaproponował 300 rowerów od szóstego miesiąca po podpisaniu umowy - red.] .

Kolejny zarzut związany jest z niską ceną. Zdaniem Nextbike, BikeU chce sprzedać usługę zdecydowanie poniżej kosztów. Skarżący podkreślił fakt, że trzy pozostałe oferty przewidywały znacznie wyższą płatność od miasta, zastrzegając sobie dodatkowo znaczny procent przychodów z wypożyczeń i reklam.
 
Trzeci powód złożenia skargi to przyjęcie odmiennego od wymaganego przez miasto modelu rozliczeń. Podmiot realizujący koncesję ma czerpać wynagrodzenie z dwóch źródeł: przychodów z samego systemu (pieniądze z wypożyczeń, zarobione na reklamach itp.) oraz wynagrodzenia od Urzędu Miejskiego. Wszyscy oferenci, oprócz BikeU, przyjęli wymagany model. Jedynie firma z Warszawy nie zastosowała się do wymagań krakowskiego magistratu, toteż jej oferta powinna zostać zdyskwalifikowana.

Rowery tymczasowe?

Sąd administracyjny ma 30 dni na rozpatrzenie skargi, jednak miasto chce wnioskować o zgodę na sfinalizowanie umowy przed zakończeniem sprawy.

- Patrząc na ciężar gatunkowy zarzutów podniesionych w stosunku do oferty BikeU niezmiernie dziwi nas fakt, że miasto chce uzyskać pozwolenie sądu na wcześniejsze zawarcie umowy. Urzędnicy powinni dążyć przede wszystkim do wyboru oferenta gwarantującego pomyślną realizację projektu – komentuje Michał Dąbrowski, rzecznik firmy Nextbike. - Najważniejszym celem jest dostarczenie systemu sprawnego i o odpowiedniej jakości, służącego społeczeństwu. W świetle uchybień w ofercie BikeU to właśnie niepodpisywanie umowy ten cel na dzień dzisiejszy zabezpiecza.

Nextbike nie zgadza się ze stwierdzeniem, że wniesienie skargi uniemożliwia zastosowanie rozwiązań tymczasowych, np. chwilowe uruchomienie rowerów z poprzednich lat. Zdaniem przedstawicieli firmy, wprowadzenie takiego rozwiązania jest odrębnym od koncesji projektem i postępowaniem, którego żaden przepis nie blokuje.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rower miejski w Krakowie (prawie) jak własny

Komunikacja

Rower miejski w Krakowie (prawie) jak własny

Jakub Dybalski 04 maja 2016

Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike

Mobilność

Kraków. BikeU nowym operatorem KMK Bike

Rafał Stawecki 26 kwietnia 2016

Bike U chwali się marcowymi wynikami w Bydgoszczy

Komunikacja

Bike U chwali się marcowymi wynikami w Bydgoszczy

jd/inf. pras. 05 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5