Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

RBF składa uwagi do nowelizacji ustawy o transporcie zbiorowym

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
27-12-2022
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
RBF składa uwagi do nowelizacji ustawy o transporcie zbiorowym
fot. PKM
Trwa procedowanie projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie publicznym. Przed świętami – 22 grudnia – swoje uwagi przesłało Forum Kolejowe Railway Business Forum.

RBF zwraca uwagę na kilka niekorzystnych rozwiązań. Jednym z nich jest brak obowiązku stosowania przez przewoźników komercyjnych ulg ustawowych w przewozach nieobjętych umową PSC (czyli tzw. użyteczności publicznej) od 1 stycznia 2023 r. Nie przewidziano też możliwości refundacji ulg – gdyby jednak przewoźnik zdecydował się na ich stosowanie. „Skasowanie refundacji ulg ustawowych poza PSC będzie szkodliwe, niepotrzebnie pogorszy warunki wykonywania ptz bez dotacji (poza PSC), gdyż na takich liniach nie byłoby ulg ustawowych i ich refundacji, a więc popyt byłby mniejszy. Przy mniejszej liczbie pasażerów cześć linii okazałby się nierentowna i albo konieczne byłoby zwiększanie dotacji PSC, albo redukcja liczby połączeń” – wskazuje RBF.

Znika też system potwierdzenia zgłoszenia wykonywania połączeń autobusowych. „Można ten obowiązek traktować jako ograniczenie wolności gospodarczej, jednak z drugiej strony koegzystencja pomiędzy dotowanym PSC i całkowicie swobodnym transportem prywatnym jest obarczona ryzykiem tzw. „cherry picking”, „wybierania rodzynek”, czyli niekontrolowanej konkurencji odbierającej przewoźnikom PSC pasażerów w okresach i na trasach najlepiej frekwentowanych” – przekonuje RBF.

Organizacja wskazuje też na problemy definicyjne. Choć w wyniku nowelizacji nie zmieni się definicja przewoźnika kolejowego, to sytuacja jest niejednoznaczna. Ustawa o ulgach nie wprowadza bowiem swojej definicji – występuje też rozbieżność w odniesieniu do ustawy o transporcie kolejowym.

RBF odnosi się także do kwestii wyboru operatora PSC i licencjonowania / koncesjonowania przewozów. Przepisy ustawy w tej kwestii rodzą „szereg wątpliwości prawnych, tak dotyczących samej wykładni projektowanego przepisu jak i dotyczących wywiązania się z zobowiązań nałożonych na Państwo polskie w zakresie wymogów stawianych procedurom przetargowym na świadczenie usług w transporcie publicznym” – twierdzi RBF, wskazując także na ryzyko naruszenia zobowiązań Polski w zakresie prawa unijnego. Organizacja wymienia inne problemy, potęgowanie przez zmianę przepisów: potencjalna niezgodność rekompensat z zasadami pomocy publicznej, nieracjonalność wydatków publicznych, niepewność prawna po stronie organizatorów i operatorów, brak realnej konkurencji w zakresie działalności polegającej na świadczeniu usług publicznych w pasażerskich przewozach kolejowych.

Z całym pismem można zapoznać się tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Prawo & Finanse

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Roman Czubiński 17 sierpnia 2020

Adamczyk o nowelizacji ustawy PTZ: Dajmy szansę przewoźnikom

Prawo & Finanse

Michał Leman: Ustawa PTZ powinna pozwalać na elastyczność

Prawo & Finanse

Ustawa o PTZ. Ministerstwo ma dziewiąty (!) projekt

Prawo & Finanse

Ustawa o PTZ. Ministerstwo ma dziewiąty (!) projekt

Marcin Gromadzki 19 listopada 2018

Zobacz również:

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Prawo & Finanse

Gromadzki: Co dalej z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym?

Roman Czubiński 17 sierpnia 2020

Adamczyk o nowelizacji ustawy PTZ: Dajmy szansę przewoźnikom

Prawo & Finanse

Michał Leman: Ustawa PTZ powinna pozwalać na elastyczność

Prawo & Finanse

Ustawa o PTZ. Ministerstwo ma dziewiąty (!) projekt

Prawo & Finanse

Ustawa o PTZ. Ministerstwo ma dziewiąty (!) projekt

Marcin Gromadzki 19 listopada 2018

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5