Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prezes PKP PLK: Do końca roku projekt dla Warszawy Wschodniej. W przyszłym roku przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Prezes PKP PLK: Do końca roku projekt dla Warszawy Wschodniej. W przyszłym roku przetarg
mat. UM Warszawa
W stolicy trwa wielka przebudowa Warszawy Zachodniej, ale jednocześnie prowadzone są przygotowania do kolejnych etapów związanych z przebudową linii średnicowej. Jak mówił w Radiu Warszawa Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, do końca roku gotowa będzie dokumentacja projektowa dla Warszawy Wschodniej. Przetarg miałby zostać ogłoszony w przyszłym roku, by prace wystartowały w 2024 r. Przebudowa linii średnicowej ma zakończyć się w 2027 r.

Pierwszym zasadniczym etapem modernizacji linii średnicowej jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Jak przypomniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, który był gościem audycji Runda Pytań w Radiu Warszawa, umowa na przebudowę stacji została podpisana w lipcu 2020 r. – Zrealizowano ok. 50% założonych prac. Wykonawca pracuje w pełnym zakresie przez całą dobę – to ok. 700 osób, setki maszyn. Mam nadzieję, że termin – koniec roku 2023 – będzie dotrzymany. Zachęcam do oglądania postępu prac. Jest niesamowity – podkreśla prezes Merchel.

Obecnie trwa opracowywane dokumentacji dla stacji Warszawa Wschodnia. – Jesteśmy na końcowym etapie. Zakładamy, że do końca roku zakończy się projektowanie, a I poł. roku 2023 r. upłynie pod znakiem uzyskiwania pozwoleń i decyzji środowiskowej. Chcemy ogłosić przetarg na prace w II połowie 2023 r. na Warszawę Wschodnią, by w 2024 r. – po zakończeniu prac na Warszawie Zachodniej – wejść na przebudowę stacji i przesuwać się w stronę Warszawy Centralnej – wyjaśnia prezes.

Jak dodaje, teraz w dokumentacji projektowej Warszawy Wschodniej zostaną dokonane pewne korekty w związku z porozumieniem ws. tunelu Trasy Tysiąclecia. – Od prawie trzech lat namawialiśmy władze Warszawy. Rozumiem, że były obawy związane z finansowaniem. Zostawmy historię, ważne, żeby było to zrealizowane – mówi Merchel. Jak dodaje, aktualizacja dokumentacji umożliwi późniejszą jednoczesną realizację przebudowy układu torowego stacji i tunelu drogowo-tramwajowego. Za zmianę projektu zapłaci samorząd Warszawy, natomiast późniejszą budowę wiaduktu kolejowego sfinansują PKP PLK.

Ireneusz Merchel wskazuje jednak, że nie ma jeszcze porozumienia ws. wszystkich punktów styku kolei i miasta. Na końcowym etapie mają być uzgodnienia ws. Towarowej i ronda Dmowskiego (oraz znajdujących się tam przejść podziemnych). – Wyprzedzamy miasto w pozyskiwaniu funduszy, ale jestem przekonany, że dla dobra mieszkańców te rozmowy zakończą się sukcesem – mówi prezes. – Niestety, łącznik ze stacji Śródmieście w kierunku metra zakończymy ścianą przez patelnią. Miasto realizuje własny projekt. Warszawa ma jeszcze czas na pozyskanie finansowania, gdyż będziemy tam z pracami za 3-4 lata – mówi Merchel.

Obecnie, w związku z przebudową Warszawy Zachodniej, liczba przejeżdżających pociągów przez centrum Warszawy została zmniejszona z 1200 do 700-800 na dobę. Podróżni muzą się szykować na dalsze utrudnienia. – Jednym z najbardziej newralgicznych momentów będzie odbudowa tunelu między Powiślem a Śródmieściem. Mamy tam dwie nitki tunelu: z lat 20. i powojenną. Ta druga jest w znacznie gorszym stanie. Będziemy musieli zamykać te tunele – w cyklu rocznym bądź półrocznym. Ruch nie będzie zatrzymany, ale siłą rzeczy pociągów będzie o połowę mniej – mówi Ireneusz Merchel. Jednocześnie PKP PLK rozważają wariant, by część pociągów mogła dojeżdżać dalej – np. do przystanku Warszawa Powiśle. Większe utrudnienia przyniesie remont odcinka od Warszawy Centralnej w kierunku Zachodniej. Konieczne będzie zerwanie płyty parkingu i odkrycie torów. – Być może ruch zostanie całkowicie wstrzymany na 2-3 miesiące. Prawdopodobnie nastąpi w wakacje 2025 r. – mówi prezes.

W sumie utrudnienia potrwają kilka lat – zarządca infrastruktury postanowił rozłożyć je w czasie, by całkowicie na dłużej nie paraliżować ruchu. – Harmonogram przewiduje, że do końca 2027 r. będą trwały prace przy przebudowie linii średnicowej, ale pełną efektywność – po uzyskaniu zgód i zakończeniu procesu certyfikacji – osiągniemy w 2028 r. W wyniku pra radykalnie wzrośnie liczba pociągów – o 50% w ruchu podmiejskim i o 30% w ruchu dalekobieżnym. Wzrośnie też prędkość – mówi prezes.

Szef PKP PLK przypomina zarazem o master planie dla Warszawskiego Węzła Kolejowego, który zakłada dobudowę torów na każdej linii wylotowej dla rozdzielenia ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego. Obecnie trwają roboty na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer, a niedługo ogłoszony ma zostać przetarg na odcinek do Otwocka. Wykonywana jest dokumentacja dla linii w kierunku Tłuszcza czy Legionowa. – Za 10-12 lat ruch pociągów w Warszawie powinien wzrosnąć. Również w ramach master planu chcemy opracować planistyczne studium dodatkowej linii średnicowej od Warszawy Wileńskiej w kierunku Centrum – konkluduje prezes.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Jest decyzja środowiskowa dla Warszawy Wschodniej i przyległych odcinków

Przestrzeń

Zobacz również:

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Horyzontalny Rozkład Jazdy. Impuls dla rozwoju kolei w Polsce

Komunikacja

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Jest decyzja środowiskowa dla Warszawy Wschodniej i przyległych odcinków

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5