Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prezes PKP PLK: Do końca roku projekt dla Warszawy Wschodniej. W przyszłym roku przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Prezes PKP PLK: Do końca roku projekt dla Warszawy Wschodniej. W przyszłym roku przetarg
mat. UM Warszawa
W stolicy trwa wielka przebudowa Warszawy Zachodniej, ale jednocześnie prowadzone są przygotowania do kolejnych etapów związanych z przebudową linii średnicowej. Jak mówił w Radiu Warszawa Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, do końca roku gotowa będzie dokumentacja projektowa dla Warszawy Wschodniej. Przetarg miałby zostać ogłoszony w przyszłym roku, by prace wystartowały w 2024 r. Przebudowa linii średnicowej ma zakończyć się w 2027 r.

Pierwszym zasadniczym etapem modernizacji linii średnicowej jest przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. Jak przypomniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, który był gościem audycji Runda Pytań w Radiu Warszawa, umowa na przebudowę stacji została podpisana w lipcu 2020 r. – Zrealizowano ok. 50% założonych prac. Wykonawca pracuje w pełnym zakresie przez całą dobę – to ok. 700 osób, setki maszyn. Mam nadzieję, że termin – koniec roku 2023 – będzie dotrzymany. Zachęcam do oglądania postępu prac. Jest niesamowity – podkreśla prezes Merchel.

Obecnie trwa opracowywane dokumentacji dla stacji Warszawa Wschodnia. – Jesteśmy na końcowym etapie. Zakładamy, że do końca roku zakończy się projektowanie, a I poł. roku 2023 r. upłynie pod znakiem uzyskiwania pozwoleń i decyzji środowiskowej. Chcemy ogłosić przetarg na prace w II połowie 2023 r. na Warszawę Wschodnią, by w 2024 r. – po zakończeniu prac na Warszawie Zachodniej – wejść na przebudowę stacji i przesuwać się w stronę Warszawy Centralnej – wyjaśnia prezes.

Jak dodaje, teraz w dokumentacji projektowej Warszawy Wschodniej zostaną dokonane pewne korekty w związku z porozumieniem ws. tunelu Trasy Tysiąclecia. – Od prawie trzech lat namawialiśmy władze Warszawy. Rozumiem, że były obawy związane z finansowaniem. Zostawmy historię, ważne, żeby było to zrealizowane – mówi Merchel. Jak dodaje, aktualizacja dokumentacji umożliwi późniejszą jednoczesną realizację przebudowy układu torowego stacji i tunelu drogowo-tramwajowego. Za zmianę projektu zapłaci samorząd Warszawy, natomiast późniejszą budowę wiaduktu kolejowego sfinansują PKP PLK.

Ireneusz Merchel wskazuje jednak, że nie ma jeszcze porozumienia ws. wszystkich punktów styku kolei i miasta. Na końcowym etapie mają być uzgodnienia ws. Towarowej i ronda Dmowskiego (oraz znajdujących się tam przejść podziemnych). – Wyprzedzamy miasto w pozyskiwaniu funduszy, ale jestem przekonany, że dla dobra mieszkańców te rozmowy zakończą się sukcesem – mówi prezes. – Niestety, łącznik ze stacji Śródmieście w kierunku metra zakończymy ścianą przez patelnią. Miasto realizuje własny projekt. Warszawa ma jeszcze czas na pozyskanie finansowania, gdyż będziemy tam z pracami za 3-4 lata – mówi Merchel.

Obecnie, w związku z przebudową Warszawy Zachodniej, liczba przejeżdżających pociągów przez centrum Warszawy została zmniejszona z 1200 do 700-800 na dobę. Podróżni muzą się szykować na dalsze utrudnienia. – Jednym z najbardziej newralgicznych momentów będzie odbudowa tunelu między Powiślem a Śródmieściem. Mamy tam dwie nitki tunelu: z lat 20. i powojenną. Ta druga jest w znacznie gorszym stanie. Będziemy musieli zamykać te tunele – w cyklu rocznym bądź półrocznym. Ruch nie będzie zatrzymany, ale siłą rzeczy pociągów będzie o połowę mniej – mówi Ireneusz Merchel. Jednocześnie PKP PLK rozważają wariant, by część pociągów mogła dojeżdżać dalej – np. do przystanku Warszawa Powiśle. Większe utrudnienia przyniesie remont odcinka od Warszawy Centralnej w kierunku Zachodniej. Konieczne będzie zerwanie płyty parkingu i odkrycie torów. – Być może ruch zostanie całkowicie wstrzymany na 2-3 miesiące. Prawdopodobnie nastąpi w wakacje 2025 r. – mówi prezes.

W sumie utrudnienia potrwają kilka lat – zarządca infrastruktury postanowił rozłożyć je w czasie, by całkowicie na dłużej nie paraliżować ruchu. – Harmonogram przewiduje, że do końca 2027 r. będą trwały prace przy przebudowie linii średnicowej, ale pełną efektywność – po uzyskaniu zgód i zakończeniu procesu certyfikacji – osiągniemy w 2028 r. W wyniku pra radykalnie wzrośnie liczba pociągów – o 50% w ruchu podmiejskim i o 30% w ruchu dalekobieżnym. Wzrośnie też prędkość – mówi prezes.

Szef PKP PLK przypomina zarazem o master planie dla Warszawskiego Węzła Kolejowego, który zakłada dobudowę torów na każdej linii wylotowej dla rozdzielenia ruchu podmiejskiego i dalekobieżnego. Obecnie trwają roboty na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer, a niedługo ogłoszony ma zostać przetarg na odcinek do Otwocka. Wykonywana jest dokumentacja dla linii w kierunku Tłuszcza czy Legionowa. – Za 10-12 lat ruch pociągów w Warszawie powinien wzrosnąć. Również w ramach master planu chcemy opracować planistyczne studium dodatkowej linii średnicowej od Warszawy Wileńskiej w kierunku Centrum – konkluduje prezes.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Przestrzeń

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Marcel Wójcik 17 września 2024

Modernizacja Warszawy Wschodniej później. Dlaczego?

Przestrzeń

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Jest decyzja środowiskowa dla Warszawy Wschodniej i przyległych odcinków

Przestrzeń

Zobacz również:

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Przestrzeń

PKP PLK zmodyfikowały umowę na średnicę. Zmiany na Wschodniej

Marcel Wójcik 17 września 2024

Modernizacja Warszawy Wschodniej później. Dlaczego?

Przestrzeń

PLK odsłoniły mural ku czci Dmowskiego w tunelu na Warszawie Wschodniej

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Przestrzeń

Nastawnia grzybek Warszawa Wschodnia w rejestrze zabytków

Redakcja/inf. pras. 30 sierpnia 2023

Jest decyzja środowiskowa dla Warszawy Wschodniej i przyległych odcinków

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij