Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-03-08 10:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Poznań

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
fot. UM Poznań
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Poznań: Św. Marcin po przebudowie z nowym przystankiem tramwajowym
Na kilka dni przed planowanym terminem zakończyła się przebudowa ul. Święty Marcin, pomiędzy ulicami Gwarną a Ratajczaka. Była to część pierwszego etapu projektu Program Centrum, którego głównym celem jest uspokojenie ruchu w centrum Poznania oraz budowa nowej trasy tramwajowej wzdłuż ul. Ratajczaka.

– Chciałbym podziękować wszystkim osobom, spółkom i jednostkom zaangażowanym w odnowę ul. Św. Marcin. Minęło półtora roku, od kiedy rozpoczęły się tu prace. Ten przebudowany odcinek reprezentacyjnej arterii w centrum Poznania oddajemy kilka dni przed zaplanowanym terminem – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Poprzednie władze miasta nie reagowały na stopniowy proces wymierania tej ulicy. Teraz czas na jej reanimację – mówi Jaśkowiak.

Od 7 marca ul. Św. Marcin jest otwarta dla pieszych. W poniedziałek, 11 marca, przejadą po niej pierwsze samochody i rowerzyści. Od tego dnia wróci też stała organizacja ruchu w rejonie ulic: Św. Marcin, Ratajczaka, 27 Grudnia, Kantaka. Nie będzie możliwości przejazdu samochodów przez ul. 27 Grudnia koło Okrąglaka. Droga ta, tak jak przed rozpoczęciem przebudowy, ponownie przeznaczona będzie dla rowerzystów. Żeby dojechać do ul. Św. Marcin, na przykład z placu Wolności, trzeba będzie pojechać albo przez ul. Ratajczaka albo przez ul. Kantaka. Ul. Ratajczaka ponownie będzie można dojechać w kierunku Starego Browaru.

Co się zmieniło?


– Celem przebudowy było wygospodarowanie dodatkowych przestrzeni dla pieszych w obrębie ulicy Św. Marcin, a także zwiększenie jej atrakcyjności i dostępności dla pasażerów komunikacji publicznej – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Miasta Poznania.

Przed przebudową ul. Św. Marcin podzielona była wzdłuż przez tory tramwajowe i pas zieleni. Drzewa znajdowały się tylko na środku. Teraz przestrzeń jest wspólna, wprowadzono tzw. strefę zamieszkania, po której samochody nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h.

Powstało nowe torowisko, poszerzono chodniki, wykonano nowe nawierzchnie ulicy i ciągów pieszych, zamontowano liczne elementy małej architektury. Ulicę ożywią m.in. kolorowe konstrukcje do siedzenia. Postawiono też nowe ławki - w tym z panelami słonecznymi i gniazdkami USB. Wieczorami i nocą ulice oświetlają nowe lampy.

Uporządkowano także tereny zielone, na których pojawiły się nowe nasadzenia drzew i krzewów. Wyrośnięte już drzewa posadzono w specjalnie dla nich przygotowanych miejscach, wyposażonych w systemy antykompresyjne. Są to konstrukcje, pozwalające na rozwój systemów korzeniowych bez kolizji i zagrożenia dla infrastruktury podziemnej oraz umożliwiające podlewanie drzew.

Zieleni na reprezentacyjnej ulicy miasta będzie jeszcze więcej. Pomiędzy ulicami Gwarną i Ratajczaka, na ponad 150 metrach kwadratowych, wykonano także niższe nasadzenia.

Dużym udogodnieniem dla osób poruszających się komunikacją publiczną będzie nowy przystanek. Powstał on przy skrzyżowaniu ul. Św. Marcin z ul. Ratajczaka i będzie nazywał się tak, jak przecinająca ulica – "Ratajczaka". To przystanek typu wiedeńskiego, dzięki czemu łatwiej będzie wsiadać i wysiadać z tramwajów zwłaszcza osobom starszym, z niepełnosprawnościami, ale także opiekunom z dziećmi w wózkach. W przyszłości – po wybudowaniu trasy tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka – będzie można na tym przystanku wsiąść w tramwaj, jadący na Wildę i Dębiec. Znacznie skróci się tym samym czas dojazdu na południe Poznania.

Zniknęły już czarne zabezpieczenia drzew, które założone były na okres zimowy, a na przełomie kwietnia i maja uruchomione zostaną fontanny. Wzdłuż ulicy, po obu jej stronach, będą mogły powstać ogródki gastronomiczne. Wiadomo już, że chęć ich postawienia wyraziło przynajmniej sześć podmiotów.

Nie zapomniano również o utrzymaniu porządku. – W ciągu dnia trzykrotnie będą opróżniane kosze na śmieci. Trzy razy w tygodniu ulica będzie zamiatana, a raz w miesiącu porządnie myta. Wydaje się, że jest to standard właściwy, żeby ta ulica była reprezentacyjnym miejscem w Poznaniu – tłumaczy Mariusz Wiśniewski.

Św. Marcin przyciąga

Łącznie w rejonie objętym inwestycją przebudowy ul. Św. Marcin znajduje się 61 lokali zarządzanych przez miasto. Aktualnie wolny jest tylko jeden lokal usytuowany od ulicy. Wzrost atrakcyjności tej przestrzeni powinien spowodować przypływ nowych przedsiębiorców.

Od zeszłego roku działa już nowy hotel – Altus – w jednym z wieżowców Alf. W innym, kiedyś należącym do Miastoprojektu, powstanie akademik. Na ul. Św. Marcin przeprowadza się też ze Śródki dobrze znana i mająca wielu fanów La Ruina. Od 1 kwietnia będzie ona urzędować w lokalu po dawnej chińskiej restauracji Azalia, pod numerem 34.

Przez cały okres remontu najemcy mogli korzystać z obniżki stawek czynszowych. ZKZL, który zarządza miejskimi lokalami, podtrzymuje natomiast inną propozycję - programy lojalnościowe dla najemców, którzy pozostaną na Św. Marcinie. Są to: "Terminowa płatność" - klienci rzetelnie regulujący przez cały rok zobowiązania wynikające z umowy najmu, z początkiem nowego roku mają zaoferowany jednorazowy bonus w wysokości 10% ostatniej opłaty czynszowej oraz "Wakacje z czynszem" - jednorazowe zwolnienie z płatności miesięcznego czynszu lub procentowy podział tej ulgi do maksymalnie 5 miesięcy z 20 procentową obniżką czynszu.

W przypadku rozpoczęcia kolejnych etapów remontu ul. Św. Marcin zaproponowane zostaną podobne rozwiązania jak wcześniej, czyli okresowa obniżka czynszu najmu dla najemców lokali położonych przy ul Św. Marcin na odcinku prowadzonych robót budowlanych, związanych z remontem oraz upust dla najemców lokali położonych na tej ulicy poza bezpośrednią strefą robót. Wysokość obniżek czynszu najmu ustalona zostanie przed rozpoczęciem kolejnych inwestycji w zależności od skali utrudnień.

Dalsze zmiany w Centrum

Przebudowa odcinka ul. Św. Marcin pomiędzy ulicami Gwarną i Ratajczaka to początek pierwszego etapu przebudowy w ramach projektu Programu Centrum (tzw. zakres I). W kolejnych przebudowane zostaną ulice: Św. Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, Gwarna, Kantaka, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowa. Podział na zakresy ma na celu zapewnienie utrzymania przejezdności głównych sieci tramwajowych.

Zakres II obejmie ulice: 27 Grudnia, Al. Marcinkowskiego, Św. Marcin, Gwarną oraz skrzyżowanie ulic Fredry i Mielżyńskiego. Zakłada uspokojenie ruchu samochodowego na wspomnianym obszarze, budowę infrastruktury rowerowej, modernizację torowisk tramwajowych oraz przebudowę i poszerzenie ciągów pieszych. Z uwagi na znaczny obszar zakres ten podzielono na cztery części. W pierwszej kolejności rozpoczną się prace na odcinku ul. Św. Marcin w kierunku Al. Marcinkowskiego i dalej aż do placu Wolności (do wysokości budynku Biblioteki Raczyńskich). Tzw. zakres 2.1, obejmujący przebudowę ul. Św. Marcin na wysokości CK Zamek do ul. Gwarnej, połączony będzie z zakresem 4, obejmującym skrzyżowanie: Al. Niepodległości, ul. Św. Marcin i ul. Towarowej. W ramach tego zakresu powstanie m.in. skręt dla tramwajów z ul. Towarowej w Św. Marcin i nowy przystanek przed CK Zamek oraz nowe przejście dla pieszych na wysokości budynku Akademii Muzycznej. Prace te powinny się rozpocząć pod koniec 2019 lub na początku 2020 roku.

Kolejne prace – na placu Wolności, 27 Grudnia i Gwarnej – będą zaplanowane tak, by w jak najmniejszym stopniu ograniczyć przejazd tramwajów przez centrum. Ostatnią częścią zmian w śródmieściu jest projekt Program Centrum etap II. W jego ramach zostanie zbudowana trasa tramwajowa w ciągu ul. Ratajczaka (od skrzyżowania ulic Królowej Jadwigi i Wierzbięcice do ul. 27 Grudnia), uporządkowana przestrzeń publiczna, poszerzone chodniki, uspokojony ruch samochodowy na wspomnianej ulicy oraz wprowadzona infrastruktura rowerowa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań. Ostatnie szlify na ul. Św. Marcin

Komunikacja

Poznań. Ostatnie szlify na ul. Św. Marcin

jd/inf. pras. 14 stycznia 2019

Poznań. Tramwaje wracają na Święty Marcin

Przestrzeń

Poznań. Tramwaje wracają na Święty Marcin

jd/inf. pras. 05 września 2018

Poznań. Ulica Św. Marcin zyska nowe oblicze

Przestrzeń

Poznań. Ulica Św. Marcin zyska nowe oblicze

jd/inf. pras. 18 sierpnia 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5