Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP SA: W pierwszej kolejności zależy nam na przebudowie dworca Poznań Główny

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-06-09 12:00
Ostatnia modyfikacja:
2022-08-08 21:30
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP SA: W pierwszej kolejności zależy nam na przebudowie dworca Poznań Główny
fot. Jakub Rösler
Spółka PKP SA przekazała nam, iż rozmowy w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego dworca Poznań Główny są w toku. Kolejarze odnieśli się już do wytycznych miejskiej konserwatorki zabytków i przekazali miastu koncepcję architektoniczną dla budynku starego dworca. Pozostaje więc pytanie, czy przybliżyło to obie strony do podpisania porozumienia?

Niespełna miesiąc temu opublikowaliśmy rozmowę z wiceprezydentem Poznania, Mariuszem Wiśniewskim, który opisywał jak wygląda stan rozmów między miastem, a PKP SA w sprawie zawarcia porozumienia dotyczącego dworca Poznań Główny. Wiceprezydent wskazywał wtedy, iż miasto czeka na ruch kolejarzy i odniesienie się do wytycznych, przygotowanych przez miejską konserwatorkę zabytków. Teraz wreszcie udało się nam uzyskać odpowiedzi na pytania dotyczące tej kwestii od spółki PKP SA.

PKP SA odniosło się już do wytycznych konserwatorskich

– Odnieśliśmy się do wytycznych konserwatorskich i przedstawiliśmy miastu koncepcję architektoniczną budynku starego dworca uwzględniającą wytyczne konserwatorskie i obowiązujące przepisy. Zaproponowaliśmy również miastu rozwiązanie przeprowadzenia drogi pożarowej dla budynku dworca. Rozmowy na temat porozumienia są w toku – przekazał nam Bartłomiej Sarna z Wydziału Współpracy z Mediami w PKP SA.

Zdaniem miasta, ważną częścią rozmów jest kwestia obsługi transportowej planowanych obiektów komercyjnych, które mają znaleźć się na tyłach obecnego dworca, patrząc w kierunku południowym. Wiceprezydent Mariusz Wiśniewski wspominał o tym już podczas grudniowego posiedzenia zespołu parlamentarnego ds. Poznania Głównego, na którym byliśmy. Włodarz Poznania przypomniał o tej kwestii także miesiąc temu, przy okazji wcześniej wspomnianej rozmowy. O co więc chodzi?

Obsługa terenów komercyjnych jako kość niezgody

Przedstawiciele miasta do tej pory wskazywali, iż PKP SA chciałoby rozszerzyć konkurs architektoniczny na nowy dworzec także o budynki komercyjne na tyłach budynku dworcowego. O ile ta kwestia nie budziła większych zastrzeżeń, o tyle kością niezgody pozosta(wała)je sprawa obsługi komunikacyjnej obiektów komercyjnych. Miasto chciałoby, by powyższe obiekty były obsługiwane poprzez tunel wybudowany pod tzw. Wolnymi Torami, który łączyłby Wildę z Łazarzem. Jak wspominał ostatnio Mariusz Wiśniewski, taka koncepcja została wybrana w międzynarodowym konkursie dotyczącym zagospodarowania Wolnych Torów, a partycypowała przy nim także kolejowa spółka.

Kolejarze natomiast mieli do tej pory stać na stanowisku, iż obsługa terenów komercyjnych, miałaby się odbywać za pomocą ulicy Dworcowej, na co stanowczo nie zgadza się miasto, które chce uspokoić ruch zarówno na samej Dworcowej jak i na placu przed nowym dworcem. Teraz jednak kolejarze wskazują, iż kwestia ta nie jest najważniejsza, w przeciwieństwie do samego dworca oraz placu przed dworcem.

Dworzec głównym tematem rozmów

– W pierwszej kolejności zależy nam na przebudowie dworca oraz placu przeddworcowego. To główny temat naszych rozmów, natomiast obsługa przyszłej części komercyjnej nie jest kluczowa dla podpisania porozumienia. Proponowana przez miasto obsługa komunikacyjna terenów przydworcowych poprzez budowę tunelu pod torami kolejowymi jest skomplikowanym i kosztownym rozwiązaniem, które nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki – przekazał nam Bartłomiej Sarna z PKP SA.

Dolna Głogowska w tle rozmów o nowym dworcu

Zapytaliśmy też spółkę o kwestię ewentualnych rozmów z miastem w sprawie przekazania terenów należących obecnie do PKP SA, a które są niezbędne do tego, by Poznań mógł wybudować tzw. Dolną Głogowską, a więc ulicę, która ma odciążyć ulicę Głogowską i zmienić układ komunikacyjny miasta na Dolnym Łazarzu. W przytaczanej już rozmowie, wiceprezydent Wiśniewski mówił, iż jeśli kolejarze zgodziliby się na przekazanie działek przy ulicy Kolejowej, to miasto byłoby w stanie w sensownej perspektywie czasowej wybudować nową ulicę. Bez przekazania działek, samorząd musiałby ponieść duże wydatki na wykup ziemi należącej do PKP SA, co zapewne znacznie opóźniłoby w czasie realizację Dolnej Głogowskiej.

Kwestia nowej ulicy jest o tyle istotna, ponieważ to na Dolną Głogowską miałby wychodzić tunel poprowadzony pod Wolnymi Torami, którędy miałby odbywać się ruch pomiędzy Wildą a Łazarzem. Ponadto, jak już wspominaliśmy wcześniej, tunel miałby obsługiwać obiekty komercyjne za dworcem Poznań Główny, czego chce miasto.

Rozmów o przekazaniu terenów przy Kolejowej brak

Czy kolejarze rozważają więc przekazanie miastu działek pod budowę Dolnej Głogowskiej?

– Prowadziliśmy uzgodnienia z miastem w sprawie ewentualnego przebiegu ulicy Dolnej Głogowskiej w kontekście opracowywania przez miasto projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Na ten moment nie toczą się rozmowy pomiędzy miastem a PKP SA na temat przekazania niniejszych nieruchomości, a także trybu w jakim miałoby to ewentualnie nastąpić oraz związanych z tym rozliczeń – poinformował nas Bartłomiej Sarna.

Wielowątkowa epopeja

Jak widać więc, sprawa nowego budynku poznańskiego dworca kolejowego tylko z pozoru wydaje się być łatwa i jednowątkowa. Budowa nowego lub przebudowa obecnego budynku będzie niosła ze sobą znaczne zmiany odnoszące się właśnie do Wolnych Torów czy też części Wildy oraz Łazarza. Poznań czeka jednak na nowy dworzec, a obecnie prowadzone rozmowy dają szansę na to, że porozumienie między miastem a PKP SA zostanie w końcu zawarte, co pozwoli uruchomić duży konkurs architektoniczny na budynek, plac przed nim, a także całą ulicę Dworcową. Z drugiej strony jednak już wiele razy słyszeliśmy o tym, iż rozmowy w tej sprawie są na finiszu, ponieważ negocjacje między stronami trwają już od wielu lat. Czy tym razem więc także skończy się tylko na słowach?
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5