Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań Główny i bezsensowny tunel donikąd

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PKP PLK wydały ponad 100 mln złotych na nowy tunel i peron na stacji Poznań Główny. O ile budowa peronu nie budzi kontrowersji, o tyle monstrualny tunel już tak. Przejście zostało poprowadzone bowiem w kierunku północno-wschodnim, co zaprzepaściło szansę na sprawne dojście na stację od strony Wolnych Torów oraz centrum miasta, a także na połączenie ze sobą Wildy i Łazarza, cały czas podzielonych torami kolejowymi.

Stacja kolejowa Poznań Główny doczekała się w ostatnich miesiącach wielu zmian, począwszy od nowej numeracji peronów, przez budowę nowego, ponad 400-metrowego peronu oraz związanym z tym przedłużeniem dotychczasowego tunelu.

100 milionów złotych w błoto

O ile nowa numeracja była od dawna oczekiwana przez podróżnych (zniknęły oznaczenia literowe, zastąpione wyłącznie cyframi), a nowy peron zwiększa możliwości samej stacji, o tyle przedłużony tunel nie spełnia pokładanych w nim nadziei, a przede wszystkim potrzeb wszystkich osób korzystających z poznańskiej stacji. Dlaczego, mimo wydania ponad 100 milionów złotych na nowy peron wraz z tunelem, nie udało się ułatwić komunikacji na jednej z najważniejszych stacji kolejowych w Polsce?

Przede wszystkim dlatego, że przedłużony tunel został poprowadzony pod nowym peronem, wraz z wyjściem w kierunku ulicy Składowej, która nie jest głównym ciągiem komunikacyjnym pomiędzy centrum miasta a stacją.

Problematyczne dojście na stację przez centrum handlowe

Większość pasażerów i pasażerek korzysta bowiem z dojazdu na dworzec komunikacją miejską (autobusem poprzez ulicę Dworcową oraz Tramwajową na przystanki Poznań Główny i Most Dworcowy). Jeśli podróżni kierują się do i z centrum miasta, wtedy korzystają z przejścia pod ulicą Matyi, wychodzącą na ulicę Towarową w kierunku Świętego Marcina, po drodze muszą jednak przejść przez galerią handlową połączoną z dworcami autobusowym i kolejowym. Podobnie dzieje się w przypadku osób przybywających na dworzec z Wildy.

Dotarcie na stację od strony wschodniej jest więc czasochłonne i trudne, szczególnie gdy dworcowa galeria przeżywa oblężenie klientów, a więc np. w trakcie weekendów.

Sytuacja wygląda zupełnie inaczej z drugiej strony

Zupełnie inaczej kształtuje się sytuacja z drugiej strony, a więc od zachodu. W tym przypadku podróżni mają do dyspozycji wejście do tunelu biegnącego pod przystankiem Poznańskiego Szybkiego Tramwaju oraz większością peronów, poza dawnymi, “literowymi” platformami. Dzięki temu osoby wchodzące na stację od strony Dworca Zachodniego są w stanie dostać się na praktycznie każdy peron w ciągu minuty lub dwóch. Naturalną koleją rzeczy byłoby więc wydłużenie obecnego tunelu w kierunku wschodnim, pod galerią Avenida, z wyjściem w kierunku Nowego Rynku lub Wildy. Tak się jednak, jak na razie, nie stało.

Dlaczego nie ma tunelu pod Avenidą?

Kwestią przedłużenia tunelu w kierunku wschodnim zajął się poseł Franciszek Sterczewski, który wystosował w tej sprawie interpelację do Ministerstwa Infrastruktury. Parlamentarzysta zapytał resort o to, dlaczego nowy tunel poprowadzono w kierunku północno-wschodnim oraz czy PKP PLK planują przedłużenie tunelu w kierunku wschodnim, na wprost obecnego.

Odpowiedzi udzielił wiceminister Infrastruktury, Andrzej Bittel.

– Z wyjaśnień PKP PLK wynika, że pierwotne analizowane przez Spółkę rozwiązanie związane z osiowym przedłużeniem przejścia podziemnego pod centrum handlowym Avenida nie zostało skierowane do dalszych prac ze względu na odmowę współfinansowania inwestycji przez właściciela galerii handlowej, jak i Miasto Poznań. Celem Spółki było zapewnienie bezpośredniego połączenia istniejącego przejścia podziemnego ze wschodnią częścią stacji Poznań Główny, zapewniając komunikację pasażerską na osi wschód - zachód – przekazał wiceminister.

Nowy peron z tunelem powstały na terenach kolejowych

W dalszej części odpowiedzi czytamy, że PKP PLK przedłożyły koncepcję wydłużenia obecnego tunelu w kierunku wschodnim zarówno władzom miasta, jak i spółce PKS Poznań, które są właścicielami działek i infrastruktury w sąsiedztwie stacji Poznań Główny. Miało to miejsce w 2018 roku.

– PKS Poznań uzgodnił wariant z wyjściem z przejścia podziemnego na plac manewrowy PKS. Niemniej jednak w toku realizacji inwestycji, PKS Poznań oraz Miasto Poznań w sierpniu 2019 roku wycofały się z uzgodnienia, ze względu na konieczność likwidacji peronów autobusowych nr 15 i 16. Mając powyższe na uwadze informuję, że została podjęta decyzja o realizacji przedsięwzięcia wyłącznie na terenach kolejowych z wyjściem zlokalizowanym na ul. Składowej – napisał Andrzej Bittel.

Miasto widzi potrzebę wydłużenia tunelu na wprost

O komentarz poprosiłem wiceprezydenta Poznania, Mariusza Wiśniewskiego, który potwierdził, iż PKP PLK zwróciła się do spółki PKS Poznań z prośbą o opinię odnośnie planowanych wyjść z tunelu.

– PKS jednak ostatecznie nie zgodził się na wariant wyjścia tunelu na teren dworca autobusowego ze względów bezpieczeństwa i ograniczenia terenu manewrowego dla autobusów, dlatego nowy tunel jest wybudowany do ulicy Składowej. Jednakże od początku rozmów jednoznacznie zwracaliśmy uwagę spółce PKP PLK, żeby przedłużenie obecnego tunelu zostało wybudowane pod Avenidą – mówi Wiśniewski.

W piśmie z 2019 roku władze Poznania wprost wskazały, że niezbędne jest wydłużenie tunelu na wprost obecnego, na osi wschód-zachód, pod galerią Avenida tak, aby nowe wyjście z tunelu prowadziło w kierunku tzw. Wolnych Torów.

Tunelu na razie nie będzie?

Czy obecnie kolejowa spółka planuje więc wydłużenie tunelu także w kierunku wschodnim?

– Spółka obecnie nie planuje rozbudowy lub budowy tunelu w kierunku Wildy – przekazał Andrzej Bittel.

Mimo tego samorząd nie porzuca pomysłu przedłużenia tunelu pod Avenidą, o czym mówi Mariusz Wiśniewski.

– W chwili obecnej trwają prace nad określeniem zakresu objętego postępowaniem na przebudowę budynku Dworca oraz pl. Dworcowego i ul. Dworcowej. Aktualnie oczekujemy wytycznych w zakresie obszaru działalności zarządcy infrastruktury kolejowej jakim jest PKP PLK dot. warunków i uzgodnień na tym terenie. Będziemy także prowadzić rozmowy z PKP PLK oraz Avenidą dot. wydłużenia tunelu do wyjścia wschodniego – przybliża obecną sytuację wiceprezydent Poznania.

Samorząd chce zawrzeć porozumienie w sprawie budowy tunelu pod galerią

Samorządowiec przekazał nam także dokładny zapis, jaki ma znaleźć się w porozumieniu pomiędzy miastem, a PKP S.A., odnośnie inwestycji związanej z dworcem Poznań Główny oraz placem i ulicą Dworcową:

“Miasto Poznań podejmie działania, zmierzające do podpisania porozumień ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami tj. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., oraz Właścicielem Galerii Handlowej AVENIDA w Poznaniu, w zakresie przeprowadzenia tunelu/alternatywnego połączenia rewitalizowanego Dworca PKP Poznań Główny w kierunku wschodnim tj. alei Króla Przemysła II oraz zejść na poszczególne perony"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5