Na dawnej działce przy dworcu PKP SA powstaje 310-metrowy wieżowiec, który – jeśli liczyć iglicę – ma być najwyższym obiektem w krajach Unii Europejskiej. Jak się okazało, PKP SA wraz z działką sprzedało jedno z wyjść z Dworca Centralnego. To pozostanie zamknięte przez rok.
W 2011 r. HB Reavis kupił od PKP SA działkę u zbiegu Chmielnej i al. Jana Pawła. Łączna wartość transakcji wyniosła 171 mln zł. Pierwotnie plany zakładały możliwość realizacji 130-metrowego wieżowca, ale ostatecznie okazało się, że będzie mógł powstać większy obiekt. Inwestor w styczniu tego roku
zaprezentował projekt budynku o nazwie Varso, który będzie liczył sobie wraz z iglicą 310 metrów (dla porównania – wysokość Pałacu Kultury i Nauki wynosi 237 m). Tym samym ma stać się on najwyższym budynkiem w całej Unii Europejskiej.
Prace przy realizacji obiektów już ruszyły. Pierwszy, 80-metrowy wieżowiec zostanie wzniesiony w 2018 r., a realizacja całości zakończy się w 2020 r. Całość pochłonie ok. pół miliarda euro.
Jak się okazuje, budowa wieżowców wiąże się z utrudnieniami dla pasażerów korzystających z dworca, jak i komunikacji miejskiej. Jedno z wejść na teren dworca, znajdujące się po zachodniej stronie al. Jana Pawła II w kierunku ronda ONZ, zostało kilka miesięcy temu zamknięte. We wrześniu natomiast ZTM wprowadził zmiany przystankowe na liniach 109 i 174, by ułatwić pasażerom korzystanie z dworca. Niestety, zarządca dworca ma niewiele do przekazania. – Wszelkie pytania w tym zakresie należy kierować do inwestora – przekazuje Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA. Dopytywana, potwierdza, że teren, na którym znajduje się wejście, został sprzedany.
Inwestor biurowców przekonuje, że wyłączenie wejścia jest niezbędne. – Zastosowana technologia budowy oraz konieczność zapewnienia bezpieczeństwa pieszym wymagają zamknięcia zejścia od czerwca 2017 na co najmniej rok. Zostanie ono otwarte niezwłocznie po otrzymaniu niezbędnych pozwoleń na użytkowanie – informuje biuro prasowe HB Reavis. Obecnie pasażerowie muszą nadkładać drogi – najbliższe czynne wejście na dworzec oraz w kierunku przystanków tramwajowych znajduje się przy skrzyżowaniu Alej Jerozolimskich i al. Jana Pawła II.
Przejście podziemne ma być połączone z Varso. – Jako inwestor i generalny wykonawca Varso dołożymy starań, aby przebudowa tego miejsca nastąpiła jak najsprawniej, a nowe, ogólnodostępne zejście było dużo wygodniejsze dla ludzi w każdym wieku – w przyszłości będzie tu można korzystać również z windy oraz schodów ruchomych.
Na terenie dworca wciąż znajdują się schematy i znaki kierujące do zamkniętego dworca. PKP SA odpierają jednak zarzuty. – Na oznakowaniu zarządzanym przez PKP SA informacja o wyjściu z budynku dworca Warszawa Centralna na ul. Chmielną jest zaklejona. Pozostałe oznaczenia leżą w gestii inwestora odpowiedzialnego z budowę wieżowca Varso – mówi Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.