Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pasy w rejonie ronda Dmowskiego: Rusza przetarg na projekt

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-05-30 11:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pasy w rejonie ronda Dmowskiego: Rusza przetarg na projekt
fot. Jakub Dybalski
W rejonie ronda Dmowskiego piesi będą już można przejść przez Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską bez schodzenia do podziemi. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na dokumentację wykonawczą dla tej inwestycji.

Dziś na rondzie Dmowskiego są tylko przejścia podziemne – kiedyś symbol nowoczesności - dziś zmora pieszych, osób starszych, rodziców z wózkami, osób o ograniczonej mobilności, pasażerów komunikacji miejskiej. Dlatego władze miasta zdecydowały, że będą tu także przejścia naziemne, które zostaną wyznaczone tak, aby uniknąć kosztownych i dużych przebudów.

Czytelniejsza organizacja ruchu

Konieczne jest jednak wykonanie wielobranżowej dokumentacji budowlanej, obejmującej m.in. projekt organizacji ruchu, program sygnalizacji świetlnej uwzględniający przejścia dla pieszych, projekt elektryczny itd. (dokumentacja powstanie na bazie koncepcji przygotowanej w ubiegłym roku przez Biuro Polityki Mobilności i Transportu).

Koncepcja zakłada, że przy rondzie R. Dmowskiego będą cztery przejścia naziemne, wyznaczone na wysokości końca przystanków tramwajowych:

  • przez ul. Marszałkowską po północnej stronie, za ul. Widok. Zaplanowano tu także przejazd rowerowy i odcinek drogi rowerowej do ul. Widok (z kontraruchem rowerowym) oraz rowerowe połączenie z ul. Poznańską. W ramach przebudowy zewnętrzne krawędzie jezdni zostaną przesunięte do środka a nadmiernie szerokie pasy autobusowe zostaną zwężone. Efektem będzie czytelniejszy układ pasów ruchu.
  • przez ul. Marszałkowską po południowej stronie, na wysokości ul. Nowogrodzkiej. Rowerzyści będą mogli tu przejechać przez ul. Marszałkowską wzdłuż ul. Nowogrodzkiej (z kontraruchem rowerowym). Potrzebna będzie zmiana organizacji ruchu od skrzyżowania z ul. Żurawią – skrócenie wydzielonych pasów do skrętów. 
  • przez Aleje Jerozolimskie, po wschodniej stronie, na wysokości ul. Parkingowej. Projektanci nie wrysowali tam przejazdu rowerowego bo nie ma tam dróg rowerowych (ale zostawiają tam rezerwę terenu na przyszłość). Tu konieczna będzie korekta pasa do skrętu w lewo (wschód-południe) oraz skrócenie zatoki autobusowej.
  • przez Aleje Jerozolimskie po zachodniej stronie na wysokości ul. Poznańskiej. Jest tu także przejazd rowerowy i droga rowerowa łącząca ul. Poznańską (z kontraruchem rowerowym) z Widok. Tu trzeba będzie przesunąć krawędzie obydwu jezdni: tej w kierunku Ochoty na północ (wyprostowanie zatoki autobusowej i uporządkowanie pasów ruchu), a w stronę Pragi na południe.


Przejścia z azylami

Wszystkie przejścia będą miały szerokość ok. 8 m i azyle pomiędzy jezdniami. Do każdego z nich przedłużone zostaną przystanki tramwajowe (wszystkie będą miały po ok. 66 m czyli tyle ile potrzebują dwa tramwaje), a wejście na nie ułatwią pasażerom łagodne rampy. Przy przejściach będzie sygnalizacja świetlna podłączona do Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem a czas „zielonego” będzie na tyle długi aby piesi mogli przejść przez obydwie jezdnie bez zatrzymywania się. Zdaniem projektantów nowe przejścia nie pogorszą ruchu tramwajów (pozostanie priorytet) ani samochodów - ZSZR będzie odpowiednio sterował programami sygnalizacji świetlnej na dłuższych odcinkach ulic. Szerokość ani liczba pasów ruchu na rondzie Dmowskiego nie zmienią się. Ponadto prognozy mówią, że do 2020 r. liczba samochodów przejeżdżających przez rondo zmniejszy się o ok. 12 proc.

Po rozstrzygnięciu przetargu, wybrane biuro projektowe będzie miało 12 miesięcy na wykonanie dokumentacji budowlanej dla wyznaczenia przejść.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5