Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Parkuj i jedź. Sposób na zatłoczony Kraków

Dalej Wstecz
Autor:

Katarzyna Paluch

Data publikacji:
2016-05-04 10:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Parkuj i jedź. Sposób na zatłoczony Kraków
Pętla tramwajowa Czerwone Makifot. Mach240390/lic. GNU, CC 3.0
Parkingi zlokalizowane w pobliżu przystanków na peryferiach miasta, na których właściciele samochodów mogą zostawić swoje pojazdy i przesiąść się na komunikację miejską, to jeden ze sposobów na rozładowanie ruchu w centrum dużych miast, zanieczyszczenie powietrza i poradzenie sobie z problemem deficytu miejsc parkingowych. Kraków goni zachód Europy. Jak na razie ma jeden parking typ Park & Ride ["Parkuj i jedź"], ale w planach są kolejne trzy.

Choć początki były trudne, dziś okazuje się, że system Park & Ride w Krakowie działa, ma się dobrze, a ma być jeszcze lepiej.

Na początku nie wyszło

Wdrożenie systemu P&R w Krakowie nie jest nowym pomysłem, próbowano tego już w latach 90., ale bez powodzenia. Powstanie parkingu nie zachęciło do wyboru komunikacji miejskiej, użytkownicy traktowali parkingi jako miejsce docelowe, a nie przesiadkowe – to podawano jako główny powód porażki pierwszych tego typu parkingów. Niedawno pomysł powrócił i choć miastu Kraków daleko jeszcze na przykład do holenderskiego Rotterdamu (26 parkingów), to najwyraźniej idzie ku lepszemu.

Trzy lata temu otwarto pierwszy, z zaplanowanych czterech, parkingów w systemie park & ride przy pętli tramwajowej Czerwone Maki. Początkowo, w ramach testów, parking był darmowy, później wprowadzono opłaty za korzystanie z jednego z 200 dostępnych miejsc postojowych. Wjeżdżający na parking są identyfikowani, z parkingu za darmo korzystają posiadacze Krakowskiej Karty Miejskiej. Inni muszą zapłacić 10 zł. Uiszczenie tej kwoty umożliwia korzystanie z krakowskiej komunikacji miejskiej przez dobę.

Miasto na ten moment optymistycznie podsumowuje dotychczasowe funkcjonowanie parkingu na Czerwonych Makach. - Parking sprawdza się bardzo dobrze - mówi Jan Machowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta Krakowa - Jego napełnienie w dni powszednie jest w granicach 90 procent - dodaje.

Nowoczesne, dla rowerów i pojazdów elektrycznych

W planach budowa kolejnych trzech parkingów, które znajdą się w sąsiedztwie pętli tramwajowych na osiedlach. - W roku 2015 gminna spółka Miejska Infrastruktura Sp. z o.o. przygotowała dokumentację niezbędną do realizacji trzech parkingów w systemie "Parkuj i jedź" pod nazwą "Mały Płaszów", "Bieżanów" oraz "Kurdwanów" na terenie miasta Krakowa wraz z dojazdami i infrastrukturą - informuje mnie Jan Machowski w odpowiedzi na pytanie o postęp w pracach nad realizacją parkingowych planów. W ramach procesu pozyskano wielobranżowe koncepcje wraz z wizualizacjami, decyzje Ustalenia Lokalizacji Inwestycji Celu Publicznego, decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia, dla każdego parkingu został też opracowany program funkcjonalno-użytkowy.

Inwestycje będą współfinansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 204-2020. - Spółka przygotowała i przekazała do Gminy tj. beneficjenta środków unijnych, karty projektu dla tych inwestycji, a także projekt umowy na świadczenie usług "budowy i zarządzania powstałymi parkingami" gdyż ze względu na charakter inwestycji P&R nie przynoszą przychodu, a wjazd na parking odbywa się na podstawie biletu okresowego komunikacji miejskiej, beneficjentem tych środków nie mogła być Spółka - informuje Machowski - W tym roku planowane jest podpisanie umowy na unijne dofinansowanie i rozpisanie przetargów na realizację - dodaje. - Dokładny termin rozpoczęcia prac uzależniony jest od terminy podpisania umowy z Gminą Miejską Kraków na realizację zadań - piszą w odpowiedzi przedstawiciele Miejskiej Infeastruktury w Krakowie - W roku 2016 rozpoczęta zostanie realizacja parkingów Bieżanów i Kurdwanów. Realizacja parkingu Mały Płaszów najprawdopodobniej rozpocznie się w roku 2017.

W projektach parkingów znalazło się także miejsce dla rowerów, dla tych, którzy jednoślady chcą zostawić za miastem i podróżować dalej komunikacją miejską. Dla zapewnienia jak największego bezpieczeństwa rowerów, ich miejsca parkingowe mają być zadaszone, oświetlone, wyposażone w stojaki i monitorowane. Z parkingów będą mogli też skorzystać użytkownicy pojazdów elektrycznych, którzy tam będą je mogli naładować energią. Do tego zaawansowana technologicznie informacja pasażerska, tablice z rozkładami jazdy, a na ulicach - tablice z informacjami o ilości wolnych miejsc parkingowych. Wszystko po to, by transport publiczny stał się głównym środkiem komunikacji mieszkańców Krakowa i przyjezdnych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Berliński piętrus do Warszawy, warszawski elektryk do Berlina

Komunikacja

Berliński piętrus do Warszawy, warszawski elektryk do Berlina

Witold Urbanowicz 04 maja 2016

Zduńska Wola też chce wydzierżawić autobusy

Komunikacja

Zduńska Wola też chce wydzierżawić autobusy

Jakub Dybalski 04 maja 2016

Powstanie BRT z Warszawy do Sochaczewa?

Przestrzeń

Powstanie BRT z Warszawy do Sochaczewa?

Witold Urbanowicz 04 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5