Czy w Pabianicach nastąpi integracja taryfowa autobusów, tramwajów i kolei? Ten kierunek działań wskazany został w projekcie miejskiego planu transportowego. Obecnie trwają konsultacje społeczne tego dokumentu.
Jeszcze dziś trwają konsultacje nowego planu transportowego Pabianic. Miasto opublikowało na swoich stronach internetowych projekt dokumentu, który ma wyznaczyć ramy funkcjonowania komunikacji miejskiej w perspektywie roku 2025. Nowa wersja zaktualizuje plan uchwalony wcześniej na lata 2013 – 2020.
Potrzebne jest reagowanie na potrzeby na bieżącoAutorzy dokumentu zarysowują docelowy stan sieci komunikacji miejskiej bardzo ogólnikowo, tłumacząc to koniecznością bieżącego dostosowywania układu tras do sygnałów z rynku zamiast szczegółowego ustalania ich przebiegu na kilka lat w przód. Wśród planowanych zmian wymieniają wydłużenie linii 2 na ul. Podmiejską, gdzie w latach 2018 – 2019 powstać ma nowa pętla. Postulują oni jednak pozostawienie obecnego schematu w niemal niezmienionej formie i ewentualne jego późniejsze niewielkie korekty, argumentując to zarówno dopasowaniem sieci do potrzeb mieszkańców, jak i efektywnością ekonomiczną przyjętego modelu.
– W przeprowadzonych w 2013 r. badaniach głównych preferencji komunikacyjnych, w pytaniu o ocenę ogólną autobusowej komunikacji miejskiej w systemie tradycyjnych ocen akademickich – od 2 do 5 – ocenę bardzo dobrą wystawiło 12% respondentów, a dobrą – 55%. Oznacza to, że 67% osób ankietowanych oceniło komunikację miejską jako przynamniej dobrą – czytamy w opracowaniu.
Potrzebna integracja przestrzenna i taryfowaPowołując się na zleconą przez miasto ocenę ekspercką z zeszłego roku, autorzy projektu planu transportowego wskazali jako jeden z głównych problemów stosowanie dwóch różnych systemów biletowych dla komunikacji tramwajowej i autobusowej. W tramwajach linii 41 (a także w nocnym autobusie N4) funkcjonuje bowiem wyłącznie taryfa łódzka. – Poprawa jakości funkcjonowania segmentu przewozów tramwajowych oraz ich integracja taryfowo-biletowa z pabianicką komunikacją autobusową, wpłyną korzystnie na całkowitą wielkość popytu na usługi przewozowe – oceniono. Dokument zauważa przy tym
coraz gorszy stan techniczny infrastruktury tramwajowej.
Innym czynnikiem mającym wpłynąć pozytywnie na liczbę podróżnych jest budowa zintegrowanych węzłów przesiadkowych. Dwa z nich powstać mają na bazie istniejących już zespołów przystankowych – w ścisłym centrum miasta (Centrum) oraz na osiedlu Bugaj (pętla Waltera-Jankego). Planowany od lat trzeci węzeł zlokalizowany ma być przed dworcem kolejowym. To wymaga jednak przejęcia przez miasto terenu. – Rozmowy z PKP SA prowadzone są już od 2013 r. – zauważają autorzy planu.
Ten sam bilet także w pociągach ŁKA?Jak
informowaliśmy w zeszłym tygodniu, przed budynkiem stacyjnym znaleźć ma się miejsce nie tylko dla autobusów miejskich, ale również regionalnych czy dalekobieżnych, a także dla rowerów. Najważniejszą rolę ma tam jednak pełnić oczywiście kolej. Plan transportowy wskazuje, że także ten środek transportu powinien zostać objęty w pełni taryfą zintegrowaną. – Niewłączenie ŁKA [Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej] do wspólnego systemu biletowego może bowiem podważyć zasadność jego wdrożenia w pabianickiej komunikacji miejskiej, ze względu na możliwą w dalszej przyszłości znaczącą rolę ŁKA w obsłudze podróży do i z Łodzi – czytamy.