Partnerzy serwisu:
Felietony i komentarze

Pabianice: Remont tramwaju zagrożony?

Dalej Wstecz
zdjęcie autora

Kasper Fiszerredaktor portalu Transport Publiczny

Absolwent UAM i UŁ. Dziennikarz związany z transportem szynowym. Publikuje w najważniejszych tytułach branży kolejowej, wydarzenia związane z komunikacją zbiorową komentował też w mediach ogólnoinformacyjnych i na łamach portalu Instytutu Misesa. Pasjonuje się transportem na terenie b. ZSRR.

Felietonista:

Kasper Fiszer

Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
28-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

FELIETONY I KOMENTARZE
Pabianice: Remont tramwaju zagrożony?
Fot. Kasper FiszerTramwaj w Pabianicach
Władze podłódzkich Pabianic analizują złożone w postępowaniu dotyczącym wielkiej inwestycji tramwajowej oferty, których wartość znacząco przekroczyła założony budżet. Projekt miał nie tylko unowocześnić komunikację w mieście i w relacji z Łodzią, ale także zapewnić przyszłość zagrożonemu likwidacją środkowi transportu. Pozostająca w złym stanie technicznym infrastruktura tramwajowa wymaga bowiem pilnego remontu, którego koszt może okazać się zbyt wysoki dla samorządu, który nie dysponuje wielkomiejskim budżetem.

Kondycja podmiejskiej komunikacji tramwajowej w regionie łódzkim od wielu miesięcy wydaje się zła. Znaczna część linii, zwłaszcza ozorkowska, na której przewozy już są zawieszone, i lutomierska, zagrożone są likwidacją. Na tym tle olbrzymim sukcesem wydawało się pozyskanie przez gminy miasto Pabianice i Ksawerów wielomilionowego dofinansowania na modernizację trasy tramwaju 41, którą ledwie kilka lat temu poprzednie władze samorządowe chciały zastąpić komunikacją autobusową.

Sytuacja w Pabianicach wpisuje się w szerszy trend

Otwarcie ofert w najważniejszym przetargu dotyczącym realizacji przedsięwzięcia – na projekt remontu i jego realizację – przyniosło problemy, które w obecnej dobie trudno uznać za zaskakujące. Duża liczba zamówień na rynku doprowadziła bowiem do zauważalnego wzrostu cen, z którym zderza się cały szereg organizatorów postępowań, w tym w aglomeracji łódzkiej. Niedawno z powodu znacznego przekroczenia zamierzonego kosztorysu unieważniono spory przetarg na remont tras na ul. Legionów i Cmentarnej w sąsiedniej Łodzi.

Złożenie droższych niż zakładano ofert przez wszystkich uczestników postępowania ma w przypadku zamówienia z Pabianic zupełnie inny wymiar. Już prognozowany pierwotnie poziom nakładów z budżetów niewielkich, bo nie wielkomiejskich samorządów wydawał się trudny do udźwignięcia: Pabianice musiały podjąć decyzję o emisji obligacji, a planowane wydatki wymusiły trudną zgodę na znaczące zadłużenie. Tymczasem przeprowadzenie prac ma stanowić nie tylko o poprawie jakości komunikacji tramwajowej, ale wprost o jej dalszym istnieniu.

Brakuje niemal 30 mln zł

Nie ulega wątpliwości, że pabianicki samorząd zrobi wszystko, co możliwe, by inwestycję ostatecznie przeprowadzić. Wieloelementowy program poprawy stanu komunikacji zbiorowej jest tam bowiem jak w mało którym mieście tej wielkości flagowym przedsięwzięciem aktualnych władz, wokół którego zbudowano szeroki konsensus polityczny. – Najtańsza oferta przekraczała zarezerwowaną kwotę o 28 mln zł – przypomina jednak Aneta Klimek, rzecznik prasowy prezydenta Pabianic.

– Oferty są obecnie analizowane – zapewnia nas nasza rozmówczyni. Toczące się dziś prace nad rozwiązaniem problemu zadecydują o ostatecznym sensie wielomiesięcznych i – na tle innych samorządów regionu – zaskakująco intensywnych prób ratowania komunikacji szynowej i nadrobienia kilkudziesięcioletniego zapóźnienia technicznego.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Komunikacja

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Roman Czubiński 12 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Zobacz również:

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Komunikacja

MPK Łódź: Pierwsza zmodernizowana Pesa Tramicus

Roman Czubiński 12 września 2023

Łódzkie tramwaje: Gorzej raczej już nie będzie

Komunikacja

Łódź: Komunikacja po wakacjach bez deficytu pracowników

Komunikacja

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Przestrzeń

Łódź sprowadzi używane tramwaje z Jeny

Witold Urbanowicz 30 sierpnia 2023

Łódź: Jest umowa na studium dla Konstantynowskiej i węzła Koziny

Przestrzeń

Łódź wybrała wykonawcę studium torowiska do pętli Kurczaki

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5