Opole czyni drugie podejście do elektrobusów. Miasto rozpisało przetarg na dostawy pięciu elektrobusów wraz z infrastrukturą do ładowania. W poprzednim postępowaniu oferta Solarisa, który wystartował jako jedyny, okazała się za droga.
Przedmiotem przetargu jest dostawa pięciu autobusów miejskich niskopodłogowych klasy maxi (12-metrowych), napędzanych silnikiem elektrycznym. Zamówienie obejmuje też dostawę i montaż infrastruktury ładowania, w ramach projektu „Elektromobilne Opole”.
Opole wymaga autobusów o długości 11,8-12,2 m, mogących pomieścić min. 80 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Wymagane są trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Przestrzeń pasażerska zostanie wyposażona w klimatyzację, ogrzewanie cieczą wspomagane agregatem elektryczno-spalinowym, zasilanym olejem napędowym, ładowarkę USB do urządzeń mobilnych, urządzenie do dezynfekcji rąk.
Wymagane są silnik bądź silniki elektryczne o mocy min. 160 kW. Przewidziano ogranicznik prędkości do 70 km/h. Zamawiający wymaga baterii High Power typu LTO lub równoważne NMC o mocy min. 180 kW, pozwalających przejechać w ruchu miejskim minimum 52 km. Przewidziano ładowanie za pomocą wtyczki (plug-in) bądź pantografu odwróconego. Założono odzyskiwanie energii podczas hamowania.
Infrastruktura obejmuje budowę na terenie zajezdni MZK trzech stacji ładowania zajezdniowego o mocy min. 2x60 kW, z dwoma niezależnymi wyjściami do ładowania, zbudowanymi w sposób, który umożliwia ładowanie zwiększoną mocą 120 kW w przypadku podłączenia jednego autobusu. Wykonawca musi też zbudować na przystanku Politechnika – pętla przy Prószkowskiej jedną stację szybkiego ładowania z masztem wyposażonym w odwrócony pantograf (opuszczany „góra-dół” umożliwiający ładowanie z mocą 300 kW), z możliwością ładowania plug-in.
Termin składania ofert mija 26 stycznia. Startować mogą firmy, które w ostatnich trzech latach zrealizowały dostawy co najmniej pięciu nowych autobusów 12-metrowych maxi zgodnych z autobusem oferowanym w postępowaniu w zakresie typu podstawowych zespołów jezdnych i zespołów układu napędowego (napęd elektryczny zasilany z magazynu energii elektrycznej, ładowanie metodą „odwróconego” pantografu).
O wyborze decydują cena (60%), kryteria techniczne (35%), gwarancja (5%). Pod uwagę brane będzie 13 podkryteriów: materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia oraz elementów konstrukcyjnych podwozia (ramy-kratownicy); materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw); rodzaj silnika; podatność do napraw powypadkowych – podział szyby czołowej; zawieszenie przednie; zużycie energii; ;liczba miejsc dostępnych z poziomu niskiej podłogi; liczba uchylnych okien bocznych; pojemność magazynów energii; liczba gniazd służących do ładowania baterii; zastosowany środek gaśniczy w systemie redukcji (spowalniania) palności magazynu energii; spełnienie wymogów homologacji dot. palności; spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej. Zwycięzca przetargu będzie miał na realizację zadania 350 dni od podpisania umowy. Szacowana wartość zamówienia to 15,427 mln zł netto.
W poprzedni postępowaniu wystartował jedynie Solaris z ofertą na kwotę 19,854 mln zł. To więcej niż oczekiwał zamawiający, który określił budżet na 17,545 mln zł. Z tego względu przetarg
został unieważniony.