Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Olsztyn zyska przystanek kolejowy na Dajtkach

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-09-19 09:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Olsztyn zyska przystanek kolejowy na Dajtkach
fot. MJ
Planowana modernizacja torów na odcinku Olsztyn – Działdowo może przynieść pewną nowość dla olsztynian. Przy okazji inwestycji PKP PLK zakładają powstanie nowego przystanku kolejowego w mieście. Miałby on przede wszystkim obsługiwać mieszkańców Dajtek i studentów.

Zbliżająca się wielkimi krokami przebudowa linii kolejowej nr 216 z Olsztyna do Działdowa przyniesie olsztynianom wiele korzyści. Nie tylko zwiększy się prędkość na niektórych odcinkach, co przełoży się także na skrócenie czasu podróży do Warszawy o kilka minut, ale przy okazji inwestycji powstanie również w mieście nowy przystanek osobowy w rejonie wiaduktu przy ul. Bławatnej.

Zadanie to zostanie zrealizowane ze środków na modernizację linii kolejowej na odcinku Olsztyn – Działdowo, która planowana jest na lata 2018-2020. – Wybudowanie nowych peronów w bezpośrednim sąsiedztwie dzielnicy Dajtki oraz miasteczka studenckiego Kortowo pozwoli na zwiększenie dostępności do usług kolei nie tylko dla mieszkańców Olsztyna, ale także dla uczącej się tu młodzieży i turystów odwiedzających stolicę Warmii i Mazur – mówi Ewa Symonowicz-Ginter z biura prasowego PKP PLK. Odległość od planowanego przystanku, o roboczej nazwie Olsztyn Dajtki, do kampusu w Kortowie wynosi ok. 2 km.

Dobre i dwa perony

Perony tego przystanku zaprojektowano jako jednokrawędziowe. Spełniać będą one wymagania w zakresie przystosowania dla potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się i zostaną wyposażone w oświetlenie i obiekty małej architektury, tj. wiatę, ławki, tablice informacyjne i z nazwą przystanku. Długości peronu będzie wynosić 150 m, wysokości 0,76 m, a szerokości 2,6 m. Ze względu na dużą różnicę w wysokości pomiędzy nawierzchnią peronu a terenem przyległym dojście do peronów odbywać się będzie po pochylni.

Jak przekazuje Symonowicz-Ginter, prezydent Olsztyna zadeklarował gotowość zagospodarowania terenów miejskich leżących w bezpośrednim sąsiedztwie nowego przystanku kolejowego wraz z powiązaniem miejskiej infrastruktury do nowo wybudowanych peronów.

– Z pytaniem, czy popieramy taki pomysł, zwróciła się do nas kolej – mówi Patryk Pulikowski z biura prasowego Urzędu Miasta w Olsztynie. – Jak najbardziej popieramy taki pomysł i takie stanowisko dostała kolej. Z takiego rozwiązania będzie mogła skorzystać spora część olsztynian. Wstępnie potwierdziliśmy chęć współpracy przy doprowadzeniu tam dróg i chodników – zaznacza.

Czy to zalążek kolei miejskiej?

W mieście na nowo odżywa dyskusja nad sensem wprowadzenia kolei miejskiej. Do tej pory głównym argumentem przeciwko jej wprowadzeniu była niewystarczająca liczba stacji i przystanków. Olsztyn posiada zaledwie trzy miejsca, gdzie zatrzymują się pociągi – Dworzec Główny, Dworzec Zachodni i Gutkowo.

Po raz pierwszy pomysł wprowadzenia w Olsztynie kolei miejskiej pojawił się podczas budowy i remontu ul. Bałtyckiej. Niestety, urzędnicy pomysł odrzucili, więc mieszkańcy osiedli Gutkowo, Likusy i Redykajny musieli stać w wielogodzinnych korkach.

Warto także zaznaczyć, że w rezerwowych planach PKP PLK jest między innymi wybudowanie w przyszłości trzech przystanków kolejowych w Olsztynie – właśnie na Redykajnach, przy ul. Bałtyckiej oraz przy al. Wojska Polskiego – co dałoby dobry argument do zorganizowania przewozów pasażerskich komunikacją szynową. Ich powstanie jednak jest zależne od oszczędności, jakie przyniesie przebudowa linii z Gutkowa do Braniewa.

– Powstanie peronu na Dajtkach, który zwiększy dostęp mieszkańców Olsztyna do kolei bez konieczności podróżowania na Dworzec Zachodni albo Główny, nie przesądza jeszcze o powstaniu kolei miejskiej – mówi Pulikowski.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Powstanie studium linii Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Komunikacja

Powstanie studium linii Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej

Łukasz Kuś 09 września 2016

Jaki będzie węzeł Gdynia Karwiny

Przestrzeń

Jaki będzie węzeł Gdynia Karwiny

Witold Urbanowicz 11 sierpnia 2016

ŁKA: Nie wycofamy się z obsługi Arturówka

Komunikacja

ŁKA: Nie wycofamy się z obsługi Arturówka

Kasper Fiszer 10 sierpnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5