Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Odessa: Winda zwana funikularem

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-07-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Odessa: Winda zwana funikularem
Fot. Kasper FiszerWinda miejska w Odessie
Jednym z symboli Odessy był niegdyś funikular jadący obok słynnych Schodów Potiomkinowskich. Nawiązaniem do dawnych tradycji jest działający od 2005 r. system dwóch pochyłych wind, którymi można zjechać z miasta do portu morskiego. Zielone wagony pokonują odległość nieco poniżej 150 m, ale mimo to chętnych na przejażdżkę zdecydowanie nie brakuje.

Najbardziej znaną atrakcją Odessy są bez wątpienia Schody Potiomkinowskie. Miasto położone jest znacznie wyżej niż port morski, do którego można zejść po słynnych stopniach pochodzących z XIX w. Choć kilkakrotnie zmieniano ich formalną nazwę, do dziś pozostają wręcz symbolem Odessy rozsławionym przez Siergieja Eisensteina scenami z jego filmu „Pancernik Potiomkin” z 1925 r. Ich ostatni remont z 2012 r. jest szeroko krytykowany z uwagi na przyjęte rozwiązania estetyczne, nie zmienia to jednak faktu, że widok portu i morza oglądanego podczas spaceru pozostaje wyjątkowo spektakularny.

Funikular, schody, winda

Ci, którzy nie chcieli pokonywać przeszło stu stopni piechotą, od 1906 r. mogli korzystać z jadącego równolegle do schodów funikularu. W latach 60. krótką kolejkę zastąpiono jednak schodami ruchomymi. Doczekały one co prawda upadku ZSRR, ale w niepodległej Ukrainie pomagały już jedynie wjechać w górę – do miasta. Schody w dół pozostawały tak samo nieruchome, jak słynne Potiomkinowskie. W 1997 r. pracować przestała ostatnia ich nitka.

Od kilku lat można jednak ponownie przedostać się do portu i do miasta bez nadmiernego wytężania mięśni. Miasto ogłosiło bowiem odbudowę funikularu. Choć kolejka o takiej nazwie rzeczywiście powstała, w praktyce nie ma jednak wiele wspólnego z prawdziwą koleją linowo-terenową. W Odessie wybrano bowiem rozwiązanie bodaj jeszcze bardziej nietypowe – zbudowano parę bodaj jedynych w dzisiejszej Ukrainie pochyłych miejskich wind.

Podróż trwa krótko, ale kosztuje grosze

Przedłużająca się budowa nowego systemu trwała aż osiem lat. Ostatecznie jednak 2 września 2005 r., w dniu 211. rocznicy oficjalnego założenia miasta przez Rosjan na terenie straconym dwa lata wcześniej przez Imperium Osmańskie, windy zaczęły działać. Długość trasy nie jest imponująca: wagony – czy raczej kabiny – pokonują dystans jedynie 142 metrów. Mimo to chętnych na przejażdżkę nie brakuje i należy liczyć się z tym, że w pogodny dzień trzeba stać w kolejce do wejścia znacznie dłużej niż trwałby spacer. Do środka wpuszczane są grupy kilkunastu pasażerów, a podczas przejazdu w wagonie pracuje windziarz, który zajmuje się także pobieraniem opłaty za bilet.

Inaczej niż w przypadku opisywanej niedawno na naszych łamach odeskiej kolei gondolowej, „funikular” jest częścią miejskiego systemu transportu zbiorowego. Oznacza to, że za przejazd zapłacimy tyle samo, co w tramwaju albo trolejbusie – obecnie 3 hrywny (mniej niż 50 groszy). Podróż trwa mniej niż dwie minuty, które na ogół trzeba spędzić w bardzo dużym ścisku.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5