Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Hiszpania. Vélez-Málaga chce reaktywować tramwaje po dekadzie zawieszenia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
11-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Hiszpania. Vélez-Málaga chce reaktywować tramwaje po dekadzie zawieszenia
fot. EricoFoto/commons.wikimedia.org
Andaluzyjska gmina Vélez-Málaga jest w trakcie przetargów na ponowne otwarcie linii tramwajowej w 2024 roku. Sieć tramwajowa nie działa tutaj od 2012 roku. Tramwaje funkcjonowały wcześniej przez sześć lat.

Vélez-Málaga to miasto w południowej Hiszpanii w Andaluzji. Gmina jest w trakcie przetargów na ponowne otwarcie linii tramwajowej. Dlaczego ponowne? Gdyż linia tramwajowa istnieje, ale od 2012 roku nie jest użytkowana. W mieście powstało 6,1 km torowiska z Torre del Mar do Vélez-Málaga o rozstawie 1435 mm. Na trasie wybudowano 12 przystanków. Pierwszy odcinek o długości 4,8 km z dziewięcioma przystankami zainaugurowano 11 października 2006 r. Wraz ze spadkiem liczby pasażerów z 922 tys. w 2007 roku do 676 tys. w 2011 roku zdecydowano się zamknąć linię 4 czerwca 2012 roku. Jak podkreślano wówczas, dla rentowności tramwaju potrzeba co najmniej 1,2 mln pasażerów rocznie.

Drugi odcinek linii, który powstał, o długości 1,3 km był natomiast wykorzystywany wyłącznie do testów i nigdy nie został udostępniony do ruchu z pasażerami. Po zamknięciu sieci, wykorzystywane do jej obsługi tramwaje CAF Urbos zostały w lipcu 2013 r. wydzierżawione do Sydney w Australii. Do Hiszpanii wróciły pod koniec 2014 r.

Negocjacje między radą miejską a władzami Andaluzji dotyczące ewentualnego ponownego otwarcia sieci tramwajowej rozpoczęły się już w 2015 roku. Oszacowano, że prace infrastrukturalne będą wówczas kosztować od 0,8 do 1,5 mln euro, a rząd zgodził się pokryć 40 proc. kosztów. Liczne opóźnienia w przygotowaniach, aż wreszcie wybuch pandemii, sprawił, że dopiero w tym roku udało się wrócić do tematu powrotu tramwajów. W październiku 2022 roku władze miasta Vélez-Málaga zatwierdziły poprawkę do budżetu, aby przyznać milion euro na reaktywację komunikacji tramwajowej. Natomiast w lutym tego roku rząd Hiszpanii zatwierdził finansowanie w wysokości 3,7 mln euro na realizację projektu dla pierwszej fazy. Środki pochodzą z europejskich funduszy Next Generation, czyli Planu odbudowy dla Europy po pandemii.

– W ten sposób wypełniamy nasze zobowiązanie i wolę polityczną, aby jak najszybciej wznowić tę wygodną, wydajną, opłacalną i zrównoważoną usługę transportową dla obywateli – powiedziała Chema Domínguez, radna ds. transportu i mobilności.

Trwają przetargi na roboty, których celem będzie przywrócenie do ruchu tramwajowej infrastruktury na odcinku 4,8 km. 18-miesięczny kontrakt oszacowano na 3,4 mln euro. Roboty obejmą remont torowiska, uzupełnienie sieci trakcyjnej i przebudowę przystanków. W planach jest rozpoczęcie prac jeszcze w tym roku, aby wznowić tramwaje w 2024 roku.

Ratusz czeka również na przyznanie drugiej dotacji w wysokości 2,7 mln euro na drugą fazę projektu przywrócenia tramwaju, na odcinku 1,3 km, który nigdy nie służył pasażerom. Burmistrz Vélez-Málaga, Antonio Moreno Ferrer, wezwał przy tym władze Andaluzji do „przejęcia władzy w zakresie transportu publicznego i współpracy przy uruchomieniu tramwaju”, a także włączenia Vélez-Málaga do obszaru metropolitalnego. Gmina zwróciła się o to ponad rok temu i nadal nie otrzymała odpowiedzi.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Głos z Azji: Noszenie maski nie jest ujmą

Przestrzeń

Głos z Azji: Noszenie maski nie jest ujmą

Tomasz Śniedziewski 11 kwietnia 2020

Zobacz również:

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Mobilność

Więcej autobusów lepsze niż duże projekty transportowe?

Przemysław Farsewicz 10 czerwca 2023

Supermarket na kołach. Niemcy powracają do zakupowych autobusów

Mobilność

Ukraina: Środki z EBI pozwolą odnowić tabor w kolejnych 18 miastach

Komunikacja

Jekaterynburg testuje niskopodłogowy tramwaj Uraltransmaszu

Przestrzeń

Głos z Azji: Noszenie maski nie jest ujmą

Przestrzeń

Głos z Azji: Noszenie maski nie jest ujmą

Tomasz Śniedziewski 11 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5